لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۷

«استاندارد چارترد» نقض تحریم‌ها و رابطه با بانک‌های ایرانی را رد کرد


بانک استاندارد چارترد روز سه‌شنبه، ۱۷ مردادماه، در پاسخ به مقامات مالی ایالت نیویورک آمریکا اتهام پنهان‌کاری در دست داشتن در نقل و انتقال ۲۵۰ میلیارد دلار با بانک‌های ایرانی در یک دوره تقریبا ده ساله را رد کرد.

در تازه‌ترین اقدام ایالات متحده علیه بانک‌هایی که با ایران رابطه مالی و تجاری دارند، اداره خدمات مالی ایالت نیویورک آمریکا روز دوشنبه گذشته بانک بریتانیایی استاندارد چارترد را به کمک کردن به بانک‌های ایرانی در نقض تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی متهم کرد.

این مقام نظارتی در ایالت نیویورک همچنین استاندارد چارترد را تهدید کرد که با جریمه و حتی لغو مجوز فعالیتش در آمریکا مجازات خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در واکنش به این اتهامات، بانک استاندارد چارترد که مقر آن در لندن، پایتخت بریتانیا، است روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای «واقعیات را آن طور که اداره خدمات مالی نیویورک تصویر کرده است» قویا تکذیب کرد.

این گروه بانکی همچنین در بیانیه‌اش اعلام کرده است که «بیش از پنج سال است» با مشتریان ایرانی خود مراوده‌ای ندارد.

این اداره نظارت مالی در آمریکا استاندارد چارترد را متهم کرده است که در یک دوره تقریبا ده ساله «به شکلی نظام‌مند» و برنامه‌ریزی‌شده نقل و انتقالات مالی با بانک‌های ایران را «پنهان کرده» و «به شکل بالقوه سیستم بانکی آمریکا را به روی تروریست‌ها و جنایت‌کاران باز کرده» است.

در حالی که گروه استاندارد چارترد قرار است روز ۱۵ اوت در جلسه‌ای حاضر شده و «موارد نقض قانون» را توضیح دهد، در بیانیه تکذیبیه این گروه بانکی آمده است: «گروه [استاندارد چارترد] اعتقاد ندارد که حکم صادره از سوی اداره خدمات مالی بیانگر تصویری کامل و دقیق از واقعیات است.»

بنيامين لاوسکی، مدیر اداره خدمات مالی ايالت نيويورک، روز دوشنبه اعلام کرده بود که بانک استاندارد چارترد در ازای پنهان‌کاری در مورد ۶۰ هزار قلم نقل و انتقال پولی ايران از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ صدها ميليون دلار حق‌الزحمه از ايران دريافت کرده است.

به گفته این اداره، شواهد دیگری نیز در دست است حاکی از این که بانک استاندارد چارترد احتمالا با کشورهای لیبی، برمه و سودان، در زمانی که تحت تحریم آمریکا بودند، نیز مراوداتی غیرقانونی داشته است.

در همین حال استاندارد چارترد که برای فعالیت‌های مالی خود بر آسیا، خاورمیانه و‌ آفریقا متمرکز است در بیانیه اعتراضی خود از اتهامات اداره مالی ایالت نیویورک ابراز شگفتی کرده است.

از سوی دیگر گزارش خبرگزاری رویترز از لندن حاکی از آن است که روز سه‌شنبه نزدیک به ۲۰ درصد از ارزش سهام استاندارد چارترد کاسته شده است.
XS
SM
MD
LG