لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

تصمیم دولت استرالیا به انتقال پناهجویان به جزیره‌ای دورافتاده


جولیا گیلارد
جولیا گیلارد
جناح اپوزيسيون دولت استراليا در پارلمان این کشور روز سه‌شنبه، ۲۴ مردادماه، اعلام کرد از تصميم جوليا گيلارد، نخست وزير استراليا، برای انتقال پناهجويان به جزاير کوچک نائورو و پاپوآ گينه نو واقع در اقيانوس آرام حمايت می‌کند.

به گزارش هفته‌نامه بيزنس ويک، اسکات موريسون، از اعضای حزب ليبرال استراليا و سخنگوی اپوزيسيون در امور مهاجرت، در این باره گفت: «ما چهار سال است که چنين کاری را از نخست وزير تقاضا کرده‌ايم.»

جزیره نائورو
جزیره نائورو


نخست وزير استراليا روز دوشنبه گذشته گفته بود که قصد دارد اين هفته قانونی را به تصويب برساند که انتقال پناهجويان خارجی به جزایر نائورو و پاپوآ گينه نو را ميسر می‌سازد.

حزب کارگر خانم گيلارد دارای اکثريت در پارلمان اين کشور نيست و برای تصويب اين قانون احتياج به پشتيبانی اپوزيسيون اين کشور دارد.

اين تصميم جوليا گيلارد، به نوعی بازگشت به طرح جان هاوارد، نخست وزير سابق و ليبرال اين کشور، است که در سال ۲۰۰۸ در استرالیا «راه حل پاسیفيک (اقیانوس آرام)» نام گرفته بود.

در سال ۲۰۰۷، حزب کارگر پس از پيروزی این طرح جان هاوارد را کنار گذاشت و در سال ۲۰۰۸ مرکز پناهجويان در نائورو را تعطيل کرد.

در سال‌های گذشته صدها پناهجو، از جمله چندین تبعه ایران، جان خود را در راه رسيدن به استراليا از دست داده و در دريا غرق شده‌اند.

در همین زمینه انگس هیوستون، يکی از مقامات سابق نظامی استراليا، می‌گويد از سال ۲۰۰۹ تاکنون بيش از ۶۰۰ پناهجو جان خود را در راه رسيدن به اين کشور از دست داده‌اند.

آقای هیوستون گزارشی از وضعيت پناهجويان خارجی در استرالیا به اضافه ۱۲ مورد توصيه تهيه کرده و در اختيار نخست وزير اين کشور قرار داده است.

نخست وزير استراليا ماه ژوئن گذشته پس از آن که دو حزب اصلی استراليا نتوانستند در مورد وضعيت پناهجويان به توافق برسند، کمیسیونی مستقل به سرپرستی آقای هیوستون را مامور تحقیق در مورد وضعیت پناهجویان خارجی این کشور کرد.

در اين گزارش، از دولت اين کشور خواسته شده است تا به ۲۰ هزار پناهجو پناهندگی داده شود و پناهجويان به مراکزی در خارج از اين کشور منتقل شوند.
XS
SM
MD
LG