لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۵

وزير اسرائيلی: جنگ احتمالی با ايران يک ماه طول می‌کشد


ماتان ويلنای، وزير دفاع غيرنظامی اسرائيل،
ماتان ويلنای، وزير دفاع غيرنظامی اسرائيل،
ماتان ويلنای، وزير دفاع غيرنظامی اسرائيل، در مصاحبه ای که روز چهارشنبه ۲۵ مرداد منتشرشده، گفته است، جنگ احتمالی با ايران در چند جبهه خواهد بود و حدود يک ماه طول خواهد کشيد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين وزير اسرائيلی تصريح کرده است که در حملات موشکی ايران به شهرهای اسرائيل در حدود پانصد تن از شهروندان اين کشور کشته خواهند شد.

ماتان ويلنای، ژنرال بازنشسته که قرار است با ترک کابينه به عنوان سفير به چين اعزام شود ،در مصاحبه با روزنامه «معاريو» گفته است که اسرائیل بيش از هر زمانی برای مقابله آمادگی دارد.

در همین زمینه، لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا، روز سه شنبه، گفت ، ايالات متحده معتقد است که اسرائيل در خصوص حمله احتمالی به ايران هنوز تصميم نگرفته است.

ماتان ويلنای در پاسخ به اين پرسش که آيا اسرائيل می بايست عليه ايران دست به حمله بزند؟ گفت: «نمی خواهم وارد اين بحث بشوم.. ولی آمريکا بزرگترين دوست ماست و ما بايد هميشه درهماهنگی با اين کشور دست به چنين اقدامی بزنيم.»

ماتان ويلنای نيز با تکرار ارزيابی اهود باراک وزير دفاع اسرائيل در خصوص تلفات احتمالی واکنش موشکی ايران به اسرائيل گفت:موشک های ايران ممکن به شهر های اسرائيل اصابت کنند و احتمالا ۵۰۰ کشته برجای خواهند گذاشت.

وزیر دفاع غير نظامی اسرائيل گفت:«ممکن چند نفر کمتر يا بيشتر کشته شوند. اما اين سناريويی است که ما درحال اماده کردن آن هستيم که براساس بهترين مشاوره های متخصصان تهيه شده است.»
.
وی همچنين با اشاره به واکنش های احتمالی حزب الله لبنان و گروه های فلسطينی گفت:«برآورد ها اين است که چنين جنگی ۳۰ روز طول خواهد کشيد و در چند جبهه خواهد بود.»

اسرائيل طی سال های اخير با توجه به آنچه که «گسترش خطرات» و ادامه «تهديدها ازسوی ايران» خوانده است، پيوسته سيستم‌های دفاع موشکی خود را توسعه داده است.

با اين حال وزير دفاع غير نظامی اسرائيل درباره پيامدهای اقتصادی چنين جنگ احتمالی که ممکن ۳۰ روز طول بکشد سخنی به ميان نياورده است.

ماتان ويلنای در ادامه گفته است:«همانطور که شهروندان ژاپن بايد درک کنند که احتمال دارد هر لحظه زلزله بيايد، اسرائيلی ها نيز بايد متوجه باشند که هرکه در اينجا زندگی می کند بايد آمادگی اين را داشته باشد که ممکن است موشک به جلوی درب خانه اش اصابت کند.»

مقام های اسرائيلی طی روز های اخير در خصوص احتمال حمله به ايران هشدار داده اند. مايکل اورن، سفير اسرائيل در واشينگتن نيز روز دوشنبه به شبکه تلويزيونی «سی ان ان» گفته بود: پنجره و فرصت زمانی قبل از توسل به اقدام نظامی در حال «کوچک و کوچکتر شدن» است.

کشورهای غربی و اسرائيل ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ايش در صدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح های هسته ای است . ايران با رد اين اتهام می گويد ماهيت برنامه هسته ايش صلح آميز و برای توليد انرژی است.
XS
SM
MD
LG