لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

خبرگزاری مصر: محمد مرسی در اجلاس عدم تعهد در تهران شرکت می‌کند


محمد مرسی، رئیس جمهور مصر
محمد مرسی، رئیس جمهور مصر
گزارش‌های رسمی رسیده از مصر حاکی است که محمد مرسی، رئیس جمهور تازه منصوب شده مصر، قصد دارد در شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران شرکت کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرگزاری رسمی مصر، مِنا، یکی از مقام‌‌های حاضر در مرکز ریاست جمهوری مصر گفته است که محمد مرسی در نشست دو روزه سران عدم تعهد در تهران شرکت خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست که آیا آقای مرسی، نخستین رئیس‌ جمهوری اسلام‌گرای مصر، قصد دارد در زمان شرکت در این نشست دو روزه، با مقام‌های جمهوری اسلامی نیز دیدار شخصی داشته باشد یا خیر.

شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد از پنجم تا دهم شهریور تهران برگزار و نشست اصلی سران آن نهم و دهم شهریور ماه برپا خواهد شد.

در صورت سفر محمد مرسی به تهران، این نخستین بار در بیش از سه دهه گذشته خواهد بود که رئیس جمهور مصر به تهران سفر می کند.

به گزارش تیرماه خبرگزاری منا، رئیس جمهور ایران، ۱۴ تیرماه در تماس تلفنی با محمد مرسی، از وی دعوت کرد تا در نشست سران اجلاس غیرمتعهدها در تهران شرکت کند.

شنبه، ۲۸ مردادماه، پیش از انتشار خبر حضور یافتن محمد مرسی در تهران، محمد فرقانی، سخنگوی ستاد برگزاری اجلاس سران عدم تعهد با اشاره به «اعلام تمایل» آقای مرسی برای شرکت در این اجلاس، گفته بود که ایران هنوز در این ارتباط پاسخی رسمی دریافت نکرده است.

به گفته آقای فرقانی، تا کنون «نزدیک به صد کشور» برای حضور در نشست سران عدم تعهد اعلام آمادگی کرده‌اند و «۴۱ کشور» در عالی‌ترین سطح در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

محمد فرقانی روز شنبه بدون نام بردن از این ۴۱ کشور، گفت: «۳۵ کشور در سطح سران، پنج کشور در سطح معاون اول یا معاون رئیس جمهور و یک کشور نیز در سطح رئیس مجلس در این اجلاس حضور پیدا می‌کنند.»

به گفته سخنگوی ستاد برگزاری اجلاس همچنین تا کنون «یک هزار و ۱۶۳» خبرنگار داخلی و خارجی نیز برای پوشش خبری این نشست اعلام آمادگی کرده‌اند.

اجلاس سران عدم تعهد در حالی در تهران برگزار می‌شود که از بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، نیز برای شرکت در این نشست دعوت شده است، اگرچه سازمان ملل هنوز در این خصوص پاسخ قطعی‌ای نداده است.

امکان حضور بان گی‌مون در این نشست اعتراض اسرائیل را به همراه داشت و گزارش‌ها حاکی است که نخست وزیر اسرائیل از دبیر کل سازمان ملل خواسته است که به این اجلاس نرود.

آمریکا نیز ۲۷ مردادماه با اشاره به «نقض تعهدات بین‌المللی و تهدید همسایگان» از سوی ایران، این کشور را مکان «نامناسبی» برای برگزاری همایش سران عدم تعهد دانست.

ایران از شهریورماه امسال به مدت سه سال عهده‌دار ریاست اجلاس عدم تعهد خواهد بود.
XS
SM
MD
LG