لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

مذاکرات ایران و آژانس بدون دستیابی به توافق پایان یافت


مذاکرات ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی در روز جمعه سوم شهريورماه در وين بدون دستيابی به توافقی پايان يافت. هرمان ناکارتس، رئيس هيات مذاکره‌کننده آژانس، نيز گفته است که اختلافات بين ايران و آژانس همچنان پابرجاست.

به گزارش خبرگزاری رويترز، هرمان ناکارتس که پس از مذاکرت با خبرنگاران صحبت می کرد، گفت: «مذاکرات امروز بسيار فشرده بود، اما اختلافات اساسی بين ايران و سازمان ملل متحد همچنان باقی است و همين مساله مانع دستيابی به توافقی شد.»

وی اضافه کرده است:«فعلا ما برنامه ای برای دور ديگری از مذاکرات نداريم.»

اين در حالی است که علی اصغر سلطانيه، نماينده دايم ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، مذاکرات نمايندگان ايران و آژانس را مثبت و کارشناسی خوانده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، علی اصغر سلطانيه گفته است:«در اين دوره از مذاکرات برخی از اختلافات ميان ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی بر سر برنامه هسته ای ايران حل و فصل شد.»

هرمن ناکارتس، معاون دبيرکل آژانس و رئيس هيئت مذاکره‌کننده با ايران، پیش از آغاز مذاکرات گفته بود که هدف از برگزاری اين گفت‌و‌گوها دستيابی توافقی با ايران بر سر نحوه شفاف‌سازی درخصوص امکان وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است.

آقای ناکارتس همچنين تأکيد کرد که هيئت مذاکره‌کننده آژانس در جريان اين گفت‌و‌گوها بار ديگر درخواست بازديد از سايت پارچين را مطرح خواهد کرد.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی خواهان تحقيق بر روی سايت نظامی پارچين در ايران است و اعلام کرده است که تصاوير ماهواره‌ای احتمال عمليات پاکسازی و خاک‌برداری در اين منطقه را نشان می‌دهند و به همين دليل بايد در اين زمينه تحقيق شود.

ايران در مقابل می‌گويد پارچين نه سايت هسته‌ای، که سايت نظامی است، و هيچ کار پاکسازی‌ای نيز در آن صورت نگرفته است.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ايران دارای بعد نظامی است و خواستار شفاف‌سازی جمهوری اسلامی در اين خصوص شده است.

با اين‌ حال ايران همواره بر صلح‌آميز بودن فعاليت‌های هسته‌ای خود تأکيد کرده است و دستيابی به انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند.
XS
SM
MD
LG