لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

هشدار صلیب سرخ در مورد وضعیت غیرنظامیان در سوریه


پناهجویان سوری در اردن
پناهجویان سوری در اردن
سازمان جهانی صلیب سرخ، روز جمعه، ۱۰ شهريور ماه، در مورد وضعیت بحرانی زندگی غیر نظامیان سوری هشدار داد و افزود «روزانه ده‌ها نفر در اثر خشونت‌ها کشته می‌شوند و دستیابی به آذوقه و دیگر مواد اولیه، دشوارتر از پیش شده است.


به گزارش خبرگزاری رویترز، هشام حسن سخنگوی سازمان جهانی صلیب سرخ گفت ۵۰ کارمند این سازمان مستقل در سوریه به دلیل خشونت‌ها نمی‌توانند از دمشق خارج شوند. او خاطرنشان کرد که در دو هفته گذشته، صلیب سرخ نتوانسته کاروان‌های حامل کمک‌های انسانی به نیازمندان سوری ارسال کند.

او افزود: «وضعيت در بسیاری از مناطق سوریه، به شکل بی‌بازگشتی رو به بحرانی شدن می‌رود. کمک به نیازمندانی که به سرعت بر شمار آن‌ها افزوده می‌شود، یک اولویت فوری است.»

او ادامه داد که در هفته‌های اندک آینده ده‌ها نفر از خشونت‌ها در سوریه گریختند و اکثر آن‌ها به طور کامل بر کمک‌ها اتکا دارند.

از سوی دیگر، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، گفت که کشورش قصد دارد به مناطقی که به کنترل معترضان در سوریه در آمده، کمک ارسال کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای فابیوس هدف از ارائه این کمک‌ها را، توانمندسازی ساکنان این مناطق برای اداره امور زندگی خود عنوان کرد تا ساکنان احساس نیاز به فرار به کشورهای دیگر نکنند.

او ادامه داد که فرانسه و ترکیه، مناطقی در شمال و جنوب را که از کنترل نیروهای بشار اسد رئیس جمهور سوریه خارج شده‌اند را شناسایی کرده‌اند. او تاکید کرد که ارائه این کمک‌ها، به ساکنان محلی این مناطق اجازه خواهد داد که بدون احساس نیاز به فرار به کشورهای دیگر، زندگی خود را اداره کنند.

سخنان وزیر امور خارجه فرانسه پس از جلسه شامگاه پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح شده است.

محور این جلسه، چگونگی ارائه کمک به آوارگان سوری بود. ترکیه و اردن اعلام کرده‌اند که امکاناتشان برای میزبانی از شمار بیشتری از آوارگان رو به پایان است. هزاران آواره سوری اکنون در مناطق مرزی کشورشان با ترکیه سرگردان هستند.

احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه در سخنان خود در شورای امنیت، خواستار ایجاد مناطق امن در سوریه شد.

اما ایجاد مناطق امن نیازمند برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز این مناطق است. نیروهای دولتی سوریه مناطق تحت کنترل معترضان را در معرض حملات توپخانه‌ای و هوایی خود قرار می‌دهند.
XS
SM
MD
LG