لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۸

ژيلا بنی‌يعقوب برای اجرای حکم یک سال حبس به زندان اوین رفت


ژیلا بنی یعقوب، روزنامه‌نگار و برنده جایزه شجاعت در روزنامه‌نگاری سال ۲۰۰۹ و همسر بهمن احمدی امویی، دیگر روزنامه نگار زندانی، روز یکشنبه برای اجرای حکم یک سال زندان خود، راهی زندان اوین شد.

به گزارش وبسایت کلمه، خانم بنی یعقوب روز ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ در جريان وقایع پس از انتخابات به همراه همسرش، بهمن احمدی امويی بازداشت و در خرداد ۱۳۸۹ به يک‌سال حبس تعزيری و ۳۰ سال محروميت از شغل روزنامه‌نگاری محکوم شد.

بهمن احمدی امويی، همسر خانم بنی یعقوب و دیگر روزنامه نگار زندانی هم از خرداد ماه امسال به زندان رجايی شهر کرج منتقل شده است.

پس از مسعود باستانی و مهسا امرآبادی اين دومين زوج روزنامه نگاری هستند که در همزمان در دو زندان متفاوت دوران محکوميت خود را طی می‌کنند.

«بنياد بين‌المللی رسانه‌های زنان»، «جايزه شجاعت در روزنامه‌نگاری» در سال ۲۰۰۹ ميلادی، چهار سال پیش به ژيلا بنی‌يعقوب اهدا کرده و گفته بود: «گزارش‌های خانم بنی یعقوب در مورد موضوعات حساس سياسی و اجتماعی بارها موجب زندانی شدن وی شده است.»

پیشتر گزارش شده بود به سه تن از روزنامه‌نگاران و فعالان حوزه زنان از جمله ریحانه طباطبایی، ژیلا بنی یعقوب و شیوا نظرآهاری گفته شده به زندان بروند و دوران محکومیت خود را بگذرانند.

ریحانه طباطبایی به پنج ماه حبس، شیوا نظرآهاری به چهار سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و ژیلا بنی‌یعقوب به یک سال حبس و ۳۰ سال محرومیت از روزنامه‌نگاری محکوم شده‌اند.

بیش از صد روزنامه‌نگار ایرانی، اردیبهشت ماه سال جاری با ارسال نامه‌ای به روسای دو قوه قضاییه و مقننه جمهوری اسلامی، از «توهین» و «تعرض» به روزنامه‌نگاران در ایران انتقاد کرده و خواستار آزادی روزنامه‌نگاران زندانی و اجرای قانون در قبال اهالی قلم شده بودند.

در این نامه که ۲۴ اردیبهشت‌ماه در فضای مجازی منتشر شده، آمده بود: «درست در روزهایی که متهم بازداشتگاه غیرقانونی کهریزک ارتقا مقام می‌گیرد و قوای تحت ریاست شما چشم بر اتهامات او می‌بندد، روزنامه‌نگاران ایرانی یکی بعد از دیگری راهی زندان‌ها می‌شوند، به آنان ناسزا می‌گویند و حتی تعرض فیزیکی می‌کنند.»
XS
SM
MD
LG