لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

آرش علایی: اطلا‌ع‌رسانی در مدارس و دانشگاه‌ها درباره ایدز کافی نیست


آرش علایی و کامیار علایی دو پژوهشگر در زمینه اچ‌آی‌وی ایدز، هنگام دریافت جایزه الیزابت تیلور در کنفرانس ایدز ۲۰۱۲ در واشنگتن.
آرش علایی و کامیار علایی دو پژوهشگر در زمینه اچ‌آی‌وی ایدز، هنگام دریافت جایزه الیزابت تیلور در کنفرانس ایدز ۲۰۱۲ در واشنگتن.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روز چهارشنبه به خبرگزاری فارس گفت: رشد انتقال بیماری ایدز از طریق روابط جنسی ِ غیرمتعارف و مصرف ِ ِرَوانگردان می‌تواند به گفته او «آتشفشان بیماری ایدز» را در کشور شعله‌ور ‌کند.

مرضیه وحید دستجردی همچنین با اشاره به کنترل تقریبا کامل رشد ایدز از راه‌های تزریقی در کشور بر افزایش رشد انتقال ایدز از طریق جنسی اشاره کرده و گفته این موضوع خطرناک شده است.

مرضیه وحید دستجردی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، به مواد محرک و روانگردان مثل شیشه و کراک اشاره کرده است؛ به گفته او این مواد حالت‌هایی را در افراد ایجاد می‌کند که تمایلات جنسی را ۸ تا ۱۰ برابر کرده و دیگر نمی‌توانند از ابتلا به ایدز جلوگیری کنند.

آرش علایی، پزشک و پژوهشگر ایرانی و یکی از بنیانگذاران برنامه کلینیک‌های مثلثی در جلوگیری از گسترش ایدز در ایران، معتقد است این روند چندان علمی نیست اما غیرممکن هم نیست، چرا که در این زمینه نیاز به تحقیق و بررسی وجود دارد: «یک نمای مشخص علمی از مواد روانگردان یا داروهایی که برای "نشئگی" در ایران مصرف می‌شود، وجود ندارد.»

اما به گفته این پژوهشگر مقیم نیویورک، هر نوع مواد مخدر و الکلی که باعث شود کنترل فرد برای استفاده از کاندوم کم شود، می‌تواند خطر انتقال بیماری را افزایش دهد.

ایدز بیماری پیش‌رونده ولی قابل پیشگیری است و در اثر تکثیر ویروسی به نام اچ‌آی‌وی در بدن میزبان به وجود می‌آید و دستگاه ایمنی بدن را به شدت تخریب می‌کند. سال‌هاست که در ایران، انتقال ویروس اچ‌آی‌وی بین معتادان تزریقی بیش از بقیه دست‌بندی‌هاست. وزیر بهداشت روز چهارشنبه یک بار دیگر بر این آمار تاکید کرده و گفته با اینکه میزان انتقال ایدز/اچ آی وی از طریق روابط جنسی غیرمتعارف نسبت به بقیه روش‌ها مثل تزریقی هنوز پائین‌تر است، اما به گفته این مقام مسوول رشد زیادی داشته است؛ به نحوی که شاید تا ده سال آینده، ۵۰ درصد مبتلایان به ویروس ایدز در کشور از طریق جنسی مبتلا شوند.

آرش علایی، که «به دلیل فعالیت‌هایش برای اطلاع‌رسانی» در مورد این بیماری همراه با برادرش به زندان رفته‌اند، از افزایش آمار انتقال بیماری اچ‌آی‌وی از طریق رابطه جنسی در آمار هر سال ایران می‌گوید که عدد مطلق آن به انتقال از طریق تزریق نرسیده است: «اما آمار سالانه این نگرانی را ایجاد می‌کند که در آینده دچار مشکلاتی شویم که موج سوم بیماری در ایران به وجود آید.»

به گفته این محقق، این آمار نشان‌دهنده نیاز بیشتر به افزایش برنامه‌های مرتبط با آموزش جنسی در جامعه است: «ما به هیچ‌عنوان نمی‌توانیم افراد جامعه را از داشتن رابطه جنسی منع کنیم بلکه باید با گسترش آموزش، از گسترش بیماری اچ‌آی‌وی ایدز جلوگیری کنیم.»

شاید همین آموزش که سال‌هاست فعالان و مبارزان با بیماری ایدز در ایران برای گسترش‌اش تلاش کرده‌اند تا حدی کمک کرده که به گفته رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، قرار است در مورد این بیماری در ایستگاه‌های مترو اطلاع‌رسانی شود.

به گزارش ایسنا، عباس صداقت، از اقداماتی برای گسترش برنامه‌های آموزشی و اطلاع رسانی در مورد ایدز/اچ آی وی در كشور و اجرای برنامه‌های مشترک با شهرداری تهران برای اطلاع‌رسانی ايدز در ايستگاه‌های مترو و قطارهای درون شهری خبر داده است.

اقداماتی که به گفته آرش علایی گام مثبتی است اما کافی نیست: «نیاز است که این برنامه‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها گسترش یابد. بیشترین فعالیت جنسی بین جوانان، نوجوانان و میان‌سالان است که در مدارس و دانشگاه‌ها متمرکز هستند.»

با وجود اینکه سال گذشته، با تاييد رئيس‌جمهوری، «روز جهانی ايدز» از متن تقويم رسمی كشور حذف و اعلام شد مناسبت‌هایی كل جمعيت كشور را تحت تاثير قرار دهد و در راستای تبليغ و ترويج فرهنگ ملی اسلامی باشد، در تقویم قرار می‌گیرد، اما رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، از شکل‌گیری تيمی در این وزارتخانه خبر داده که قرار است،با برنامه‌های آموزشی و اطلاع رسانی در مورد بيماری ایدز/اچ آی وی، با کیفیت بهتری پيش برود.

XS
SM
MD
LG