لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

دیپلمات‌ها از نمایش تصاویر پارچین در آژانس خبر دادند


 پارچین
پارچین
دیپلمات‌های غربی می‌گویند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه تصاویر ماهواره‌ای از پادگان پارچین را به نمایندگان کشورها نشان داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌های غربی گفته‌اند در این نشست که پشت درهای بسته تشکیل شده، آژانس به اعضای خود تصاویری از پارچین نشان داده که حاکی از آن است ایران در ماه‌های اخیر به پاکسازی شواهد در این محوطه مشغول بوده است.

برپایه این گزارش، آخرین تصویر که مربوط به اواسط ماه گذشته میلادی است، ساختمانی را نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد با برزنت صورتی رنگ پوشانده شده است؛ آژانس مشکوک است که احتمالا در دهه گذشته ایران آزمایش ایران آزمایش‌های انفجاری مربوط به سلاح هسته‌ای در این ساختمان انجام داده باشد.

یک دیپلمات غربی در این زمینه به رویترز گفت: « خیلی جالب بود... آخرین تصویر بسیار واضح بود. می‌توانستید رنگ صورتی را ببینید.»

رویترز خاطر نشان می‌کند که در این جلسه هرمان ناکارتس، معاون آژانس و رافائل گروسی دستیار مدیرکل درباره این تصاویر توضیح می‌دادند.

برپایه این گزارش علی‌اصغر سلطانیه در واکنش به این جلسه به خبرنگاران گفته است این تصاویر ماهواره‌ای گویای چیز نیست و آژانس نباید اعتبار خود را به خطر بیندازد.

موسسه علوم و امنیت بین‌الملل که در آمریکا مستقر است گفته است که احتمال دارد پوشاندن ساختمان پارچین برای ممانعت از گرفتن عکس‌های ماهواره‌ای باشد.

در گزارش محرمانه‌ای که آژانس هفته گذشته منتشر کرد، آمده است تخریب ساختمان‌ها و عملیات خاکبرداری در پارچین می‌تواند تحقیقات بازرسان را در صورت دسترسی دادن ایران با مشکل مواجه سازد.

ایران همواره ادعاهای آژانس و دیگران را در مورد پارچین رد کرده و می‌گوید این محوطه تنها یک منطقه متعارف نظامی است. ایران در زمان محمد البرادعی، مدیرکل پیشین اجازه دسترسی به پارچین را داده بود. با این حال تهران درخواست‌های اخیر آژانس برای بازرسی از این محوطه را رد کرد است.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس در واکنش به گزارش هفته گذشته آژانس که به پارچین نیز اشاره کرده بود، اظهار داشت «بدیهی است پذیرش و انجام درخواست‌های آژانس در چارچوب ابهاماتی که درباره برنامه هسته‌‌ای ایران مطرح می‌کند قبل از توافق بر سر یک چارچوب و مدالیته مشخص ممکن نخواهد بود.»

علی‌اصغر سلطانیه همچنین خواستار تحویل مدارکی شده که به گفته آژانس دالِ بر فعالیت‌های مشکوک نظامی در پارچین است.

نماینده ایران در آژانس گفت: «از میان نکات اختلافی ایران با آژانس که تاکنون مانع توافق نهایی بر سر مدالیته‌ همکاری شده است، این است که ما اصرار بر تحویل مدارک اتهامات و ادعاهایی هستیم که برخی کشورها به آژانس ارائه کرده‌اند و می‌خواهیم این مدارک به ایران داده شود.»

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌هایی که نامی از آنها نبرده، می‌نویسد آژانس نمی‌تواند برخی از این مدارک را به دلیل ماهیت محرمانه آنها تحویل ایران بدهد؛ مدارکی که به نوشته روبترز برخی از آنها از سوی سرویس‌های جاسوسی شماری کشورها به آژانس داده شده است.
XS
SM
MD
LG