لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۱

تهران تلاش غرب برای تشدید تحریم‌ها را «غیر مسوولانه» خواند


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
به دنبال تاکید بریتانیا بر تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، رامین مهمانپرست این اظهارات را «غیرمسئولانه» خواند و گفت که گفت‌و‌گوهای هسته‌ای اگر با اعمال فشار همراه باشد، به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز یکشنبه، ۱۹ شهریورماه، ضمن «غیرمسئولانه» خواندن اظهارات وزیر خارجه بریتانیا مبنی بر تشدید تحریم‌ها علیه ایران، بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی تأکید کرد و گفت: «این فعالیت‌ها تحت نظارت عالی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، وی همچنین استفاده از رویکرد همزمان فشار و گفت‌وگوی هسته‌ای را بی‌نتیجه دانست و افزود: «کشورهای غربی بیش از این به فکر استفاده از این ابزار منسوخ نباشند.»

در نشست غیر رسمی و دو روزه وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا که روزهای ۱۷ و ۱۸ شهریورماه در قبرس برگزار شد، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شد و افزایش فشار بر جمهوری اسلامی را «ضروری» خواند.

به گزارش آسوشیتد پرس، گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان نیز در این نشست گفت که اگر مذاکرات هسته‌ای با ایران پیشرفت چشمگیری نداشته باشد، تحریم‌ها باید تشدید شوند و در عین حال لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز تأکید کرد که در روزهای آینده با وزرای خارجه آلمان و ایتالیا بر روی پیشنهاد تحریم‌های جدید کار خواهند کرد.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، روز ۱۸ شهریورماه و در پایان این نشست، اعلام کرد که اتحادیه اروپا برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، دور جدیدی از تحریم‌ها علیه تهران را بررسی می‌کند.

دور پیشین تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران سوم بهمن‌ماه سال ۹۰ به تصویب اعضای اتحادیه رسید و ۱۱ تیرماه سال جاری به اجرا گذاشته شد.

این دور از تحریم‌ها خرید نفت ایران توسط اتحادیه اروپا را ممنوع کرد و شرکت‌های بیمه اروپایی که ۹۰ درصد پوشش بیمه نامه نفتکش‌های جهان را تامین می‌کنند از ارائه بیمه نامه به کشتی‌های حامل نفت ایران منع شدند.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و با اعمال فشار بر ایران قصد دارد ایران را به پاسخگویی در این زمینه وادارد.

جمهوری اسلامی در مقابل همواره بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تأکید کرده و دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را حق خود می‌داند.
XS
SM
MD
LG