لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

انتشار اظهارات جنجالی میت رامنی درباره رای دهندگان آمریکایی


میت رامنی، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
میت رامنی، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
انتشار فیلم ویدئویی از سخنان میت رامنی، کاندیدای حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری، در سایت لیبرال «مادر جونز» جنجال آفرید.

در این فیلم، ميت رامنی، در ماه مه سال جاری، در مراسم جمع آوری کمک های مالی برای کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری در فلوریدا، به طور خصوصی برای هوادارانش درباره سياست ها و ديدگاه های خود درباره ايران و خاورميانه سخن گفته است.

ميت رامنی در برابر گروهی از هواداران طراز اول خود که هر کدام دست کم ۵۰ هزار دلار به کارزار انتخاباتی وی کمک کرده اند، با اشاره به برنامه هسته ای ايران هشدار می دهد که احتمال آن وجود دارد که آمريکا خود هدف حمله قرار گيرد.

به نوشته شبکه جهانی بی بی سی، نامزد حزب جمهوری خواه در ادامه توضيح می دهد، «اگر من به جای ايران بودم، [يعنی] يک تندروی افسار گسيخته، به خودم می گفتم بگذار کمی از مواد سازنده سلاح هسته ای را به حزب الله برسانم و از طريق آنها به شيکاگو يا جايی ديگر منتقلش کنم، بعدش هم هر وقت اوضاع خراب شد، يا آمريکا بازی در آورد، بهشان می گويم می دانيد چيست؟ يا سر جايتان می نشينيد يا اينکه ما بمب کثيف خود را منفجر می کنيم.»

ميت رامنی در بخش ديگری از سخنان خود می گويد به باور او خاورميانه «همچنان به عنوان مشکلی حل نشده باقی خواهد ماند.» رقيب باراک اوباما در ادامه می افزايد، «فلسطينی ها هيچ علاقه ای به برقراری صلح ندارند و دستيابی به صلح دور از ذهن به نظر می رسد.»

رامنی در ادامه سخنان خود در اظهار نظری مناقشه بر انگيز می گويد، «۴۷ درصد از آمريکايی های طرفدار رئيس جمهوری [باراک اوباما] ماليات بر درآمد خود را پرداخت نمی کنند، و وابسته به دولت هستند. به باور اين افراد، دولت مسؤوليت دارد که مراقب آنها باشد، خدمات درمانی برايشان مهيا کند، خوراک، مسکن و خلاصه همه چيز را در اختيارشان قرار دهد.» نامزد رياست جمهوری جمهوريخواهان تأکيد می کند، «چنين افرادی خود را قربانی [سيستم] می دانند.»

رامنی اعلام کرده که نقش او نگرانی درباره چنين مردمانی نيست: «من هرگز دنبال متقاعد کردن اين افراد نخواهم رفت، که مسؤوليت بپذيرند و به زندگيشان برسند.»

قطعه فيلم ياد شده تنها هفت هفته مانده به انتخابات رياست جمهوری در آمريکا منتشر می شود. سخنان آقای رامنی با واکنش شدید برخی از سیاستمداران و رسانه های آمریکایی روبرو شده است.

ميت رامنی در واکنش به انتشار اين فيلم، اواخر روز دوشنبه اعلام کرد که سخنان اين فيلم «با سليقه بيان نشده،» و در عين حال هيچ بخش از سخنانش را پس نگرفت.

از ديگر سو، «جيم مسينا»، مدير کارزار تبليغاتی باراک اوباما نيز با اشاره به سخنان ميت رامنی در فيلم لو رفته موضع گيری کرده و اعلام کرده است که «دشوار است رئيس جمهوری همه آمريکايی ها بود اما نصف جمعيت را با لحنی تحقير آميز به شمار نياورد.»

چند نظر سنجی جديد ميت رامنی را در جايگاهی پايين تر از باراک اوباما نشان می دهند. قرار است دو نامزد، در ششم ماه نوامبر (۱۶ آبان ماه) در انتخابات سراسری بر سر تصاحب پست رياست جمهوری ايالات متحده با يکديگر به رقابت بپردازند. رأی گيری در برخی ايالت ها زودتر آغاز خواهد شد.
XS
SM
MD
LG