لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

ولایتی: سیاست ایران در مورد رابطه با آمریکا مانند گذشته است


علی‌اکبر ولایتی،‌مشاور ویژه علی خامنه‌ای
علی‌اکبر ولایتی،‌مشاور ویژه علی خامنه‌ای
مشاور ویژه رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه، هشتم مهرماه، در اظهار نظری که می‌تواند واکنشی به نظر محمود احمدی‌نژاد در نیویورک باشد اعلام کرد که سیاست کلی جمهوری اسلامی در قبال آمریکا و ارتباط با این کشور هیچ تغییری نکرده و «مانند گذشته است».

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر ولایتی،‌ مشاور ویژه علی خامنه‌ای در امور بین‌الملل، روز شنبه گفته است که دیدگاه کلی جمهوری اسلامی نسبت به رابطه برقرار کردن با ایالات متحده هیچ تغییری نکرده است.

آقای ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، همچنین تاکید کرده است که هیچ تصمیمی هم در ایران برای تغییر این سیاست گرفته نشده است.

خبرگزاری مهر می‌گوید علی‌اکبر ولایتی این گفته را در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره «اظهارات رئیس جمهور در نیویورک» و «امکان برقراری رابطه میان ایران و آمریکا» اظهار کرده است.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌ جمهور ایران، هفته گذشته در حاشیه سفر خود به نیویورک در دیدار با گروهی از دانشجویان و استادان دانشگاه‌های آمریکا گفت که، به اعتقاد وی، «امکان تداوم این شرایط بین ایران و آمریکا وجود ندارد و باید این وضعیت بهبود یابد».

به گزارش خبرگزاری های ایران، وی در ادامه سه شرط را برای بهبود روابط ایران با آمریکا برشمرده که مربوط به تهدیدها علیه ایران، مسئله هسته‌ای تهران و پرونده‌های مالی ایران در آمریکا می‌شود.

یک روز پس از اظهارات او در نیویورک مبنی بر این که رابطه میان ایران و آمریکا باید «بهبود پیدا کند» ۲۶ نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکری کتبی به وی نسبت به این سخنان اعتراض کردند و نماینده ولی فقیه در نیروی هوافضای سپاه نیز نسبت به «مذاکره و سازش با آمریکا» هشدار داد.

حال مشاور ویژه رهبر جمهوری اسلامی هم با رد تلویحی نظر رئیس جمهور در آمریکا اعلام کرده است که سیاست ایران در برابر آمریکا تغییری نکرده است.

علی‌اکبر ولایتی گفت: «ایران به سیاست‌های استوار گذشته که پایه‌گذار آن امام [خمینی] بود و رهبر انقلاب [خامنه‌ای] نیز آن را تایید کرده پای‌بند است.»

محمود احمدی‌نژاد در جریان سفر سال گذشته خود به نیویورک که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل انجام داده‌ بود نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که فرصت بهبود روابط با آمریکا «هنوز به ‌طور کامل از دست نرفته ‌است».

این نظر آقای احمدی‌نژاد هم در سال گذشته با اعتراض و انتقاد عده‌ای از نمایندگان مجلس و مقامات جمهوری اسلامی مواجه شد.

دو کشور ایران و آمریکا از زمان حمله به سفارت ایالات متحده در تهران به دست دانشجویان «خط امام» و گروگان‌گیری کارمندان این سفارت به مدت ۴۴۴ روز هیچ رابطه رسمی با یکدیگر نداشته‌اند.
XS
SM
MD
LG