لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

۲۲ شهروند جمهوری آذربایجان به اتهام جاسوسی برای ایران به حبس محکوم شدند


دادگاه جرائم سنگین باکو، ۲۲ شهروند جمهوری آذربایجان را که اواخر سال گذشته به اتهام جاسوسی برای سپاه پاسداران ایران بازداشت شده بودند، به حبس‌های طولانی مدت محکوم کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری «آذربایجان پرس نیوز» این افراد به ۱۰ تا ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان ۲۴ اسفندماه سال گذشته از بازداشت ۲۲ شهروند این کشور که برای سپاه پاسداران جاسوسی می‌کرده‌اند، خبر داده بود.

وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان هم‌چنین در گزارش خود نوشته‌ بود که افراد بازداشت‌شده در مورد «آژانس یهودی سوهنوت، چند نهاد آموزشی، رستوران‌های اغذیه‌فروشی آمریکایی، پریتیش پترولیوم آدربایجان و چند نهاد دیگر» اطلاعات جمع‌آوری می‌کردند».

وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان در ادامه یادآور شده بود که این گروه سازمان‌یافته با دریافت دستورهای مستقیم از «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» اقدام به جمع‌آوری اطلاعات، تهیه سلاح، مهمات و مواد منفجره کرده‌است که هدف از این اقدامات، «راه‌اندازی یک رشته اقدامات تروریستی علیه سفارتخانه‌های آمریکا، اسرائیل و دیگر کشور‌ها در شهر باکو» بوده‌است».

برای این افراد پرونده جنایی باز شده‌ و روند تحقیقات بر پایه مواد ۲۷۴ و ۲۲۸٫ ۲٫ ۱ قانون کیفری «خیانت به وطن و حمل و فروش سلاح، مهمات و مواد منفجره بصورت غیر قانونی» آغاز شد.

یاور حسین وکیل مدافع یکی از متهمان به بخش آذربایجانی رادیو اروپای آزاد گفته است که موکل وی، از طرف سپاه پاسدارن پیشنهاد جاسوسی دریافت کرده بود، اما همکاری با این نهاد نظامی-امنیتی ایران را قبول نکرده بود.

به گفته وی، تنها اشتباه موکل وی این بود که وقتی سپاه پاسدارن به وی پیشنهاد جاسوسی داده، به ارگان‌های امنیتی جمهوری آذربایجان اطلاع نداده است.

وی گفته که موکلش به اتهام خیانت به دولت به ۱۰ سال زندان محکوم شده، اما قرار است درخواست دادرسی دوباره به پرونده موکلش را به دادگاه بازبینی ارائه دهد.

جمهوری آذربایجان طی دو سال گذشته بیش از ۴۰ نفر را به اتهام جاسوسی برای وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران ایران بازداشت کرده است.

اوایل بهمن‌ماه سال گذشته نیز وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان در اعلامیه‌ای از ناکام گذاشتن طرح تروری خبر داد که گفته شده بود «از طرف افرادی وابسته به وزارت اطلاعات ایران» برنامه‌ریزی شده‌است.

تلویزیون دولتی آذربایجان، آن زمان با پخش اعترافات دو فرد متهم به دست داشتن در ترور، مدعی شد رهبر این گروه به نام «بالاقارداش داداشف»، شهروند جمهوری آذربایجان، هم اکنون در شهر اردبیل ایران زندگی می‌کند و با وزارت اطلاعات ایران همکاری دارد. سفارت ایران در باکو در واکنشی این ادعا را «کذب» خواند.
XS
SM
MD
LG