لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

اردوغان: اشتباه شورای‌امنيت کشتارهای‌بوسنی را در سوريه تکرار می‌کند


رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه
رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه
رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه از شورای امنيت سازمان ملل متحد به دليل «ناتوانی» در مقابله با بحران سوريه انتقاد کرد و گفت اشتباه اين سازمان که به کشتارهای بوسنی هرزگووين در دهه نود قرن گذشته انجاميد، در حال تکرار است.

انتقاد نخست وزير ترکيه در حالی مطرح می‌شود که نيروهای دولت بشار اسد، رئيس جمهور سوريه جنگنده بمب افکن‌ها و توپخانه‌های خود را در نبرد با مخالفان در چند جبهه به کار می‌گيرند. اکنون هر چند بحران سوريه عميق تر شده اما هنوز هيچ نشانه‌ای از راه حلی ديپماتيک برای آن وجود ندارد.

ترکيه اکنون در راس جبهه‌ای بين المللی قرار گرفته که خواستار دخالت خارجی در سوريه از جمله ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز آن به وسيله هواپيماهای نظامی خارجی است. درگير شدن ترکيه در بحران سوريه روز به روز در حال بيشتر شدن است به ويژه آنکه هفته گذشته جنگنده‌های ارتش ترکيه يک هواپيمای مسافربری سوری را که از مسکو به دمشق می‌رفت، مجبور به فرود در فرودگاه آنکارا کردند. مقام‌های ترک می‌گويند که اين هواپيما حامل مهمات ساخت روسيه برای وزارت دفاع سوريه بود؛ ماجرايی که مسکو و دمشق را خشمگين کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اردوغان که شنبه ۲۲ مهر در کنفرانسی خبری در استانبول با حضور شخصيت‌های سياسی بين المللی از جمله نبيل العربی دبيرکل اتحاديه عرب سخن می‌گفت، اظهار داشت: «با وجود تلاش‌های همه ما، شورای امنيت سازمان ملل متحد در بحران انسانی ۲۰ ماهه سوريه، دخالتی نکرد. جريانی وجود دارد که به بشار اسد برای کشتار روزانه ده‌ها، بلکه صد‌ها نفر، چراغ سبز نشان می‌دهد.»

روسيه و چين تا کنون سه بار قطعنامه‌های ارائه شده از سوی کشورهای غربی برای افزايش فشار بر نظام بشار اسد را وتو کرده‌اند.

در دو ماه گذشته شمار تلفات دو طرف نبر در سوريه به شکل آشکاری رو به افزايش گذاشته است. در اين ميان روزانه، ده‌ها نفر از غير نظاميان نيز کشته می‌شوند.

اردوغان اظهار داشت، وضعيت سوريه به طور فزاينده‌ای در حال شبيه شدن به وضعيت بوسنی هرزگووين در دهه نود قرن گذشته است، هنگامی که سازمان ملل متحد در حل و فصل آن شکست خورد.

او ادامه داد: «بسيار مايه تاسف است که سازمان مل متحد امروز همچون ۲۰ سال کذشته نا‌توان باشد، آن هنگام که صد‌ها هزار نفر در بالکان، بوسنی و سربرنيتسا قتل عام شدند.»

کشتار سربرنيتسا بد‌ترين کشتار در خاک اروپا از زمان جنگ جهانی دوم به شمار می‌آيد. در آن هنگام نيروهای هلندی حافظ صلح سازمان ملل متحد از منطقه‌ای که سازمان ملل آن را به عنوان منطقه‌ای امن در برابر نيروهای صرب اعلام کرده بود، عقب نشينی کردند. اين اقدام به کشته شدن حدود هشت هزار مرد و پسر مسلمان توسط نيروهای صربی انجاميد.

ترکيه روز شنبه شاهد تحرکی ديپلماتيک با محور بحران سوريه بود. اردوغان و احمد داوود اغلو وزير امور خارجه ترکيه به طور جداگانه با نبيل العربی ديدار کردند. ديدارهای وزير امور خارجه آلمان و اخضر ابراهيمی فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب برای حل و فصل بحران سوريه، از ديگر برنامه‌های روز شنبه در تحرکات ديپلماتيک استانبول است.
XS
SM
MD
LG