لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

دبیرکل سازمان ملل از ایران خواسته سیاست کشتار را کنار بگذارد


از سال ۲۰۰۱ تاکنون بیش از ۸۰۰ مورد اعدام در ایران گزارش شده‌است.
از سال ۲۰۰۱ تاکنون بیش از ۸۰۰ مورد اعدام در ایران گزارش شده‌است.
جامعه دفاع از حقوق بشر در بیانیه مطبوعاتی که به مناسبت ۱۰ اکتبر، روز جهانی نفی اعدام، منتشر کرده با استناد به گزارش بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، در مورد میزان اعدام‌ها در ایران نوشته‌است بیش از ۶۰۰ نفر در سال ۲۰۰۱ و بیش از ۲۰۰ نفر در نیمه اول سال ۲۰۱۲ در ایران اعدام شده‌اند.

این سومین گزارشی است که بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، طی سه سال گذشته در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران به مجمع عمومی سازمان ملل که هم‌اکنون حدود یک ماه است آغاز به کار کرده، ارائه کرده‌است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:01 0:00
لینک مستقیم


عبدالکریم لاهیجی، نائب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های دفاع از حقوق بشر، درباره این گزارش به رادیو فردا می‌گوید: «آقای بان گی‌مون این گزارش ۱۹ صفحه‌ای را بر اساس گزارشی که سازمان‌های حقوق بشر و از جمله جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران و فدراسیون بین‌المللی دفاع از حقوق بشر دو ماه پیش به او دادند تهیه کرده و در صدر این گزارش مثل همیشه موضوع حق زندگی است. متاسفانه فراوانی مجازات اعدام در ایران به طور قطع بیش از ۶۰۰ اعدامی است که ما گزارش دادیم. میزان اعدام طی چهار پنج سال گذشته در ایران همواره روبه افزایش بوده، بنابراین ما نمی‌دانیم در سال جاری آمار واقعی اعدام چقدر است.»

عبدالکریم لاهیجی می‌افزاید: «بسیاری از این اعدام‌ها به اصطلاح رایج از طرف حکومت مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر و در بسیاری از موارد هم اعدام‌های سیاسی است به خصوص در مناطق قومی مانند کردستان، خوزستان و بلوچستان. این مسئله نگرانی جامعه بین‌المللی از جمله آقای بان گی‌مون را تشدید کرده و در صدر گزارش خود از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته‌است به سیاست کشتار در ایران ادامه ندهند.»

بیانیه جامعه دفاع از حقوق بشر به مناسبت ۱۰ اکتبر، روز جهانی نفی اعدام، نوشته‌است دولت‌مردان جمهوری اسلامی ایران باید پیشنهادهای سال ۲۰۰۱ کمیته حقوق بشر و پیشنهادهای دبیرکل سازمان ملل متحد را به اجرا بگذارند.

عبدالکریم لاهیجی درباره چندوچون این پیشنهادها توضیح می‌دهد: «جمهوری اسلامی متعهد به میثاق‌های بین‌المللی حقوق مدنی-سیاسی است. در آخرین گزارشی که دو سال پیش به کمیته حقوق بشر ارائه شده بود و من نیز در هنگام رسیدگی به آن حضور داشتم، اعضای کمیته در موارد متعدد گفتند جمهوری اسلامی مفاد میثاق را نقض می‌کند و آنها برای چندمین بار به جمهوری اسلامی اخطار کردند هم قوانین خود را با موازین میثاق بین‌المللی حقوق مدنی- سیاسی منطبق کند و هم از نقض مستمر میثاق دست بکشد. جمهوری اسلامی ایران وضعیتی استثنایی را در جامعه بین‌المللی پیش آورده‌است، یعنی از یک طرف عضو یک عهدنامه بین‌المللی است و از طرف دیگر این عهدنامه را نقض می‌کند.»

همچنین به مناسبت روز جهانی «مبارزه علیه اعدام»، شماری از فعالان حقوق بشر و حقوقدان‌های زندانی در بند ۳۵۰ زندان اوین از جمله محمد سیف‌زاده، عبدالفتاح سلطانی، محمدعلی دادخواه، مهدی خانی، مصطفی دانشجو و تعدادی دیگر در بیانیه‌ای خواستار حذف مجازات اعدام از قوانین جمهوری اسلامی ایران شدند.

در بخشی از این بیانیه آمده‌است: «خواست ما این است که با لغو اعدام از صحنه قضایی ایران، مهر به جای کین و منطق به جای زور، و اصلاح بزهکاران و خشکاندن معضلات اجتماعی به جای اعدام بنشیند.»
XS
SM
MD
LG