لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

وزیر امور خارجه ایران: چيزی به نام مذاکره با آمريکا نداريم


علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، در نشست خبری مشترک با آنتوان گامبی، همتای آفریقای مرکزی خود- سی ام مهرماه.
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، در نشست خبری مشترک با آنتوان گامبی، همتای آفریقای مرکزی خود- سی ام مهرماه.
علی اکبر صالحی، ‌وزير امور خارجه ايران، روز يکشنبه ۳۰ مهرماه گزارش روزنامه آمريکایی «نيويورک تايمز» در مورد توافق بين ايران و آمريکا برای مذاکره مستقيم بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر صالحی در پاسخ به پرسشی در مورد گزارش نيويورک تايمز گفته است: «مسئوليت پاسخگويی به چيزی که آنها منتشر می کنند را نداريم و چيزی به نام مذاکره با آمريکا نداريم.»

وزير امور خارجه ايران افزود: «مذاکراتی با ۱+۵ داريم که آمريکا نيز حضور دارد و اگر بحث مذاکره هسته ای باشد انجام می گيرد جدای از آن بحثی تحت عنوان مذاکره نداريم.»

روزنامه «نيويورک تايمز» روز شنبه در گزارشی به نقل از مقام‌های ناشناس در دولت باراک اوباما، نوشته بود که آمريکا و ايران برای مذاکره رو در رو بر سر برنامه هسته ای ايران توافق کرده اند.

در همين زمينه،‌ تامی ويتور، سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا، نيز روز شنبه گزارش نيويورک تايمز را رد کرده بود.

تامی ويتور گفته بود: «اينکه ايران و ايالات متحده برای آغاز گفت وگو‌های دو جانبه و يا برای انجام ملاقات پس از انتخابات رياست جمهوری آمريکا به توافق رسيده‌اند، صحت ندارد»

سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا تصريح کرده است: آمريکا «از همان ابتدا اعلام کرد که ما آماده خواهيم بود تا ديدارهای دو جانبه ای را برگزار کنيم.»

درهمین زمینه، موشه يعلون، معاون نخست وزير اسرائيل، نيز روز يکشنبه گفت که از قصد آمريکا برای مذاکره مستقيم با ايران بر سر برنامه هسته ای اين کشور آگاه است، اما باور ندارد که چنين مذاکراتی صورت گرفته باشد.

معاون نخست وزير اسرائیل افزود: اين مساله محرمانه و پوشيده ای نيست که آمريکا در تلاش بوده تا از طريق مشارکت در گفت وگو های ۱+۵ با مقام های ايرانی ملاقات کند و تماس مستقيم دوجانبه ايجاد شود.

موشه يعلون در گفت وگو با راديو سراسری اسرائيل همچنين گفته است: ايران تاکنون به طور اصولی با چنين مذاکراتی مخالفت کرده است.

معاون نخست وزير اسرائيل تصريح کرده است: «من در اين مرحله به تکذيبيه کاخ سفيد باور دارم.»

کشور های غربی ايران را متهم می کنند که در صدد دستيابی به تکنولوژی ساخت سلاح های هسته ای است. ايران با رد اين اتهام می گويد برنامه هسته ای اين کشور صرفا برای تامين انرژی و مقاصد غيرنظامی است.

بريتانيا، چين، فرانسه، روسيه و آمريکا به همراه آلمان، گروه ۱+۵، در تلاشند تا از طريق مذاکره با ايران به راه حلی برای مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی دست پیدا کنند.

مذاکرات ايران و ۱+۵

وزير امور خارجه ايران روز يکشنبه در ادامه سخنان روز یکشنبه خود درباره زمان مذاکرات آتی ايران و ۱+۵ گفت: آخرين صحبتی که شد مبنی بر اين بود که در نوامبر و يا اواخر نوامبر انجام گيرد ولی هنوز مشخص نشده است.

ايران و گروه ۱+۵ در سال جاری سه دور مذاکره در استانبول، بغداد و مسکو برگزار کرده اند که این گفت و گوها نتيجه ای در پی نداشته است. پس از مذاکرات مسکو در ماه ژوئن، گفت و گوهای طرفین در سطح کارشناسان ادامه يافت.

در همين زمينه،‌ سرگئی ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه، روز پنجشنبه گفته بود که احتمالا مذاکرات میان ايران و کاترين اشتون،‌ مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، به زودی برگزار شود.
XS
SM
MD
LG