لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۰

سودان اسرائیل را به حمله هوایی به کارخانه اسلحه‌سازی خود متهم کرد


کارخانه مهمات سازی سودان
کارخانه مهمات سازی سودان
در حالی که دولت سودان روز چهارشنبه سوم آبان، حمله هوایی اسرائیل عامل انفجار در کارخانه اسلحه‌سازی خارطوم خواند، وزارت دفاع اسرائیل از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. این انفجار که روز سه‌شنبه روی داد، دست‌کم دو کشته بر جای گذاشته است.

بر اساس گفته‌های شاهدان عینی، روز سه‌شنبه چند انفجار کارخانه اسلحه‌سازی واقع در جنوب خارطوم پایتخت سودان را لرزاند.

این انفجارها کارگاه اصلی ساخت مهمات و اسلحه سبک این کارخانه را به آتش کشید و نیروهای آتش‌نشانی، پس از دو ساعت موفق شدند آتش سوزی را مهار کنند.

در واکنش به این رویداد احمد بلال عثمان، وزیر اطلاع‌رسانی سودان، روز چهارشنبه انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه رفت و گفت که چهار جنگنده اسرائیلی که از سمت شرق وارد حریم هوایی سودان شده بودند، کارخانه اسلحه‌سازی یرموک در جنوب خارطوم را هدف قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام سودانی اظهار داشت: «ساعت ۱۲ شب کارخانه یرموک هدف حمله قرار گرفت. این حمله با استفاده از چهار جنگنده صورت گرفت که از سمت شرق و نه کشورهای همسایه وارد حریم هوایی سودان شدند.»

وی افزود که «از تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای هم برای پارازیت انداختن بر روی رادار‌ها استفاده شد که این تکنولوژی تنها در اختیار چند کشور قرار دارد. ما معتقدیم که این حمله از سوی اسرائیل صورت گرفته و هدف از آن تخریب توانایی‌های نظامی سودان بوده است.»

بر اساس گفته‌های این مقام دولتی، دو شهروند سودانی در این حادثه کشته و بخشی از کارخانه ویران شده است.

وزیر اطلاع رسانی سودان همچنین گفت که آزمایش‌ها بر روی تکه‌های موشک و مواد یافت شده در محل انفجار نشان می‌دهد که اسرائیل عامل این حمله است. او خاطرنشان کرد که بقایای بمباران نشان از مکان و تاریخ موشک دارد.

وی افزود که کشورش حق پاسخگویی به اسرائیل را برای خود محفوظ می‌داند و شکایتی در این زمینه به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه خواهد داد.

همزمان ویدیویی از محل انفجار برای خبرنگاران به نمایش در آمد که در آن حفره‌ای بزرگ در کنار دو ساختمان تخریب شده به چشم می‌خورد که به نظر می‌رسد توسط موشک ایجاد شده است.

در پی این انفجار دولت سودان شامگاه چهارشنبه جلسه فوق‌العاده تشکیل داد و همزمان حدود ۳۰۰ نفر با تجمع در محوطه ساختمان دولت، شعارهایی علیه اسرائیل سر دادند.

در این میان دفع الله حاج نماینده سودان در سازمان ملل متحد نیز این حمله را «تجاوزی آشکار» به صلح و امنیت جهانی توصیف کرد و از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست این حمله را محکوم کند.

اتهام دخالت جنگنده‌های اسرائیلی در انفجار کارخانه اسلحه‌سازی خارطوم در حالی عنوان می‌شود که پیشتر استاندار خارطوم دخالت هرگونه عامل «خارجی» در انفجار را بعید خوانده بود.


در اسرائیل هم اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه دو تلویزیون دولتی این کشور تنها به این نکته بسنده کرد که «در این باره چیزی وجود ندارد که بتوانم بگویم».

دولت سودان در ماه مه سال ۲۰۱۱ نیز اسرائیل را عامل حمله هوایی به خودرویی در شهر ساحلی بورتسودان در شرق این کشور دانست، که به کشته شدن دو نفر انجامید.

در آن زمان خارطوم اعلام کرد که اسنادی در اختیار دارد که دو هلیکوپتر آپاچی که از سمت دریای سرخ واقع در شرق سودان با ورود به حریم هوایی این کشور، این حمله را انجام دادند. اسرائیل در آن زمان هم از اظهار نظر در باره این اتهام خودداری کرده بود.

پیش از آن نیز اسرائیل در مورد اتهام دست داشتن در حمله‌ای مشابه که در سال ۲۰۰۹ به کاروانی از کامیون‌ها در سودان، سکوت کرده بود. گفته می‌شد که این کامیون‌ها حاوی سلاح‌هایی بود که برای قرار گرفتن در اختیار گروه فلسطینی حماس جابه‌جا می‌شدند.
XS
SM
MD
LG