لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

راهکار وزیر اقتصاد برای جبران کاهش فروش نفت: مالیات‌ جایگزین می‌شود


شمس‌الدین حسینی،‌ وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دهم در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی- باشگاه خبرنگاران جوان، عکاس: شاهین نوبری
شمس‌الدین حسینی،‌ وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دهم در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی- باشگاه خبرنگاران جوان، عکاس: شاهین نوبری
شمس‌الدین حسینی، ‌وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران سه‌شنبه شب، ۳ آبان ماه، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که از شبکه دوم تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پخش می شود،‌ گفت که اگر دولت ایران در فروش نفت دچار مشکل شود، از طریق منابع مالیاتی، هزینه‌ها تأمین خواهدشد.

این سخنان در حالی بیان می شود که از زمان بالاگرفتن تحریم‌ها علیه فروش نفت ایران،‌ خبرگزاری‌های خارجی همچون بلومبرگ و نهادها و آژانس‌های بین‌المللی فعال در حوزه انرژی از جمله اوپک، در گزارش‌های خود از کاهش تولید و صادرات نفت ایران سخن می‌گویند.

سخنگوی اقتصادی دولت دهم، «تغییر ساختار تامین مالی دولت» را یکی از روندهای «اقتصاد مقاومتی» نامید که براساس آن، وابستگی به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام باید پایان گیرد.

آیت الله علی خامنه‌ای، ‌رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین روزهای مردادماه امسال، از آنچه «اعتیاد اقتصاد ایران به درآمد نفت» می‌نامید، ‌گلایه کرد و خواستار در پیش گرفتن «اقتصاد مقاومتی» در ایران شده‌بود.

حال وزیر اقتصاد تاکید کرده، «زمانی که از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌شود نباید تنها بر یک بخش متمرکز شد بلکه تمام بخش‌ها مدنظر هستند.»

به نظر می رسد آنچه وزیر اقتصاد دولت دهم درباره قطع وابستگی به درآمدهای نفتی و تکیه بیشتر بر درآمدهای مالیاتی گفته است،‌ بیان جزییات بیشتری درباره «طرحی» باشد که پیش‌تر رستم قاسمی، وزیر نفت ایران درباره آن سخن گفته بود.

قطع صادرات نفتی

آقای قاسمی، روز سه‌شنبه در جریان سفرش به امارات متحده عربی از تدوین «طرحی» در دولت جمهوری اسلامی ایران خبر داده بود که به گفته وزیر نفت ایران، براساس آن طرح، دولت خواهد توانست کشور را بدون هیچ درآمد نفت را اداره کند.

رستم قاسمی، در همان سفر گفته بود «در صورتی که غرب تحریم‌های خود را علیه ایران تشدید کند جمهوری اسلامی هم در مقابل اقدام به قطع صادرات نفت خود خواهد کرد.»

هرچند که رستم قاسمی،‌ وزیر نفت ایران در جریان سفر اخیرش به امارات متحده عربی،‌ همچنان میزان تولید نفت ایران را روزانه چهار میلیون بشکه اعلام کرد،‌ اما آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده که ایران در ماه سپتامبر، از ۱۰ شهریور تا ۱۰ مهرماه، در مجموع، دو میلیون و ۶۳۰ هزار بشکه نفت تولید کرده‌است.

محمدرضا باهنر،‌ نایب رییس مجلس شورای اسلامی در نخستین روزهای مهرماه امسال،‌ کاهش ميزان فروش نفت ايران و رسیدن میزان آن به يک ميليون بشکه در روز را تایید کرده‌بود.
شمس الدین حسینی، در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران، سهم درآمدهای مالیاتی در تامین هزینه‌های دولت را ۴۳ درصد اعلام کرده‌است.

می توان انتظار داشت با قطع درآمدهای نفتی یا کاهش ورودی درآمدهای نفتی به اقتصاد ایارن و جایگزین‌کردن این درآمدها با منابع مالیاتی،‌فشار بیشتری به مالیات دهندگان ایران وارد آید.

براساس ماده ۱۱۷ برنامه پنجم توسعه (۱۳۹۰-۱۳۹۴)، «به منظور قطع کامل وابستگی اعتبارات هزینه‌ای به عواید نفت و گاز از طریق افزایش سهم درآمدهای عمومی در تامین اعتبارات هزینه‌ای دولت» باید به نحوی اقدام شود که «در پایان برنامه نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی مشروط به عدم افزایش نرخ مالیات‌های مستقیم و با گشترش پایه‌های مالیاتی حداقل به ۱۰ درصد برسد.»

تحریم ها هشت برابر شده‌اند

شمس‌الدین حسینی در بخش دیگری از سخنان خود در برنامه «گفت و گوی ویژه خبری» با اشاره به تحریم‌ها اقتصادی علیه ایران آن را «جنگ اقتصادی» نامید و آن را «جنگی نابرابر» توصیف کرد که به گفته او «دشمنان بر کاهش سرمایه‌گذاری و اختلال در تولید و مخصوصاً حوزه‌های استراتژیک نفت و گاز متمرکز شده‌اند.»

وزیر اقتصاد دولت دهم در ادامه تاکید کرد که در شش ماه اخیر تحریم‌ها علیه ایران هشت برابر شده است.

او با اشاره به التهابات بازار ارز در ماههای اخیر، اخلال در انجام مبادلات ارزی میان کشورها را یکی از ابزارهای اعمال فشار علیه اقتصاد دانست و گفت: « باید بپذیریم که بانک مرکزی ایران تحریم شده است و در ادامه این تحریم‌ها دشمنان در تلاشند تا نقل و انتقال ارز و کشتیرانی نیز محدود شود.»

یک هفته قبل،‌ محمدحسین داجمر، ‌مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت وگو با روزنامه اعتماد از دوبرابر شدن زیان مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی از بابت تحریم‌ها خبرداده بود.
XS
SM
MD
LG