لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

پیش‌بینی کمیسیون مجلس: «۷۴ هزار میلیارد تومان» کسری بودجه


غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیش‌بینی می‌کند که فقط ۵۵ درصد از بودجه درنظر گرفته شده برای سال ۹۱ محقق شود.
غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیش‌بینی می‌کند که فقط ۵۵ درصد از بودجه درنظر گرفته شده برای سال ۹۱ محقق شود.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به شرایط نامطلوب اقتصادی در ایران، پیش‌بینی‌ می‌کند که دولت جمهوری اسلامی تنها در سال جاری، «۷۴ هزار میلیارد تومان» کسری بودجه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامرضا مصباحی‌مقدم، روز پنج‌شنبه، ۱۱ آبان‌ماه، با اشاره به «کاهش درآمدهای نفتی» اظهار کرد که «شرایط اقتصادی کشور شرایط مطلوبی نیست» و گفت: «بودجه عمومی کشور در سال ۹۱، ۱۶۴ هزار میلیارد تومان بود که ۲۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به درآمدهای اختصاصی است و پیش‌بینی ما این است که با این وضعیت فعلی، ۹۰ هزار میلیارد تومان از این مبلغ تحقق یابد.»

وی در ادامه اظهار کرد که تنها از «۳۷ هزار میلیارد تومان» بودجه‌ عمرانی کشور نیز تاکنون «۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان» تحقق یافته و افزود: «پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال پنج هزار میلیاد تومان از کل بودجه عمرانی تحقق یابد.»

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی ایران، فروش کنونی نفت را روزانه «یک میلیون و ۳۰ هزار بشکه» اعلام کرد و گفت: «پیش‌بینی ما دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه بود.»

تأکید آقای مصباحی‌مقدم بر کاهش فروش نفت در حالی است که نماینده ایران در اوپک، گزارش‌های مربوط به کاهش صادرات نفت ایران را تکذیب می‌کند.

محمدعلی خطیبی هشتم آبان‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفته بود که گزارش‌های مربوط به کاهش صادرات نفت ایران صحت ندارد و با تأکید بر این‌که ایران همچنان دومین تولیدکننده نفت اوپک است افزود: «ایران همچنان چهار میلیون بشکه نفت تولید می‌کند.»

علی‌رغم این تکذیب، اخیرا رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از کاهش شدید صادرات نفت ایران خبر‌ داده‌ بودند.

تحریم‌های شدید نفتی اروپا و آمریکا علیه ایران در مقابله با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به اجرا گذاشته شده‌ است، برنامه‌ای که غرب معتقد است که دارای بعد نظامی است.

جمهوری اسلامی ضمن تأکید بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود، بر تولید انرژی هسته‌ای اصرار دارد.
XS
SM
MD
LG