لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

تکرار حادثه راهیان نور: ‌۱۷ کشته و زخمی


اواخر ماه مهر، حادثه‌ای به مرگ ۲۶ دانش‌آموز، از اردوی راهیان نور، انجامید.
اواخر ماه مهر، حادثه‌ای به مرگ ۲۶ دانش‌آموز، از اردوی راهیان نور، انجامید.
وب‌سایت خبری «بازتاب امروز» گزارش داد که بر اثر واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر شهرستان سبزوار که در اردوی «راهیان نور» بودند، دو تن کشته و ۱۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

این حادثه اواخر روز پنج‌شنبه، ۱۸ آبان، حوالی نیمه شب در جاده شاهرود و در حالی رخ داده است که اتوبوس حامل دانش‌آموزان در راه بازگشت از منطقه جنگی بوده است.

اردوی «راهیان نور» که در جریان آن دانش‌آموزان دبیرستانی ایران به «مناطق عملیاتی» جنگ ایران و عراق اعزام می‌شوند، حدود دو هفته قبل، اواخر ماه مهر، نیز منشاء حادثه‌ای مرگ‌بار بود، حادثه‌ای که به مرگ ۲۶ دانش‌آموز دختر شهرستان بروجن انجامید.

«مناطق عملیاتی» به مناطقی در ایران گفته می‌شود که در خلال سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ شاهد جنگ میان نیروهای دو کشور همسایه ایران و عراق بود.

بازدید از این مناطق در سال‌های اخیر به ماده‌ای درسی برای دانش‌آموزان دبیرستان ایران تبدیل شده و آنها برای قبولی در درس «آمادگی دفاعی» همراه با «کاروان‌های راهیان نور» که «سازمان بسیج مستضعفین» تدارک می‌بیند، به این مناطق سفر می‌کنند.

اردوی دانش‌آموزی راهیان نور: اجبار یا عدم اجبار

پس از حادثه مرگ‌بار دو هفته پیش، درباره اجباری بودن شرکت در اردوهای راهیان نور بحث‌های متعددی در رسانه‌های ایران و بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مقامات جمهوری اسلامی درگرفت؛ اگرچه مسئولان وزارت آموزش و پرورش ایران بلافاصله اعلام کردند که حضور در این اردو‌ها اجباری نیست.

حسین هژبری، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، ضمن رد اجباری بودن اردوهای راهیان نور گفت: «هیچ اجباری در شرکت در اردوهای راهیان نور نبوده و نیست. حتی برای دانش‌آموزان پایه دوم دبیرستان که درس آمادگی دفاعی را می‌گذرانند، این اردو‌ها اجباری نیست و نمره‌ای برای آن در نظر گرفته نمی‌شود.»

او که با خبرگزاری دانشجویان ایران،‌ ایسنا، گفت‌وگو می‌کرد ادامه داد: «سند اجباری نبودن اردوهای راهیان نور هم این است که سال گذشته ۳۰ درصد دانش‌آموزان پایه دوم دبیرستان به هر دلیل در اردوهای راهیان نور شرکت نکرده‌اند، اما کسر نمره هم نداشته‌اند و این درس را با موفقیت گذرانده‌اند.»

با این حال محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با وب‌سایت «خبرآن‌لاین» اجباری بودن این اردو‌ها را تایید کرد و اظهار داشت: «متاسفانه این درس برای دانش‌آموزان اجباری است، در حالی که هیچ اردوی دانش‌آموزی نباید اجباری باشد و دانش‌آموزان باید با میل و رغبت بروند.»

دلایل واژگونی اتوبوس‎های «راهیان نور»

بر اساس گزارش خبرنگار بازتاب امروز، احتمال می‌رود یکی از کشته‌شدگان حادثه شب گذشته از همراهان دانش‌آموزان و دیگری نیز راننده اتوبوس باشد، در حالی که ۱۵ زخمی این حادثه از دانش‌آموزان هستند.

هنوز گزارشی از وضعیت سلامت مجروحان منتشر نشده و علت این حادثه هم روشن نیست.

مقامات مسئول ایران عامل حادثه مرگ‌بار دو هفته پیش را «نقص فنی در اتوبوس و سرعت بالا» ذکر کردند.

مهرداد لاهوتی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، به صراحت از کیفیت پایین این اتوبوس به عنوان علت حادثه نام برده و به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: «من از کارخانه سازنده این اتوبوس بازدید کرده‌ام. چهار عدد قوطی را به هم جوش داده‌اند و اسم آن را اتوبوس گذاشته‌اند.»

او افزود: «در حال حاضر طرحی را در مجلس پیگیری می‌کنیم مبنی بر کاهش زمان معاینه فنی از ۵ سال به دو سال. چون به عقیده ما باید تمام ماشین‌ها در مدت زمان کمتری مورد بررسی فنی قرار بگیرند تا شاهد حادثه‌های مرگ‌بار که از این موضوع ناشی می‌شوند نباشیم.»

راهیان نور همچنان پیش می‌روند

با این حال حادثه دو هفته قبل باعث انتقاداتی نیز از سازمان بسیج مستضعفین شد که مسئولیت اردوهای «راهیان نور» را بر عهده دارد.

همچنین بحث‌هایی نیز درباره ضرورت برگزاری این اردو‌ها در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور درگرفت که مسئولان بسیج را وادار به واکنش کرد.

از جمله محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج، این انتقادات را «جوسازی رسانه‌های بیگانه» دانست و گفت: «انتظار نداریم که رسانه‌های بیگانه درخصوص راهیان نور حرف خوب بزنند. طبیعی است هر کار خوبی که در کشور صورت می‌گیرد با دشمنی رسانه‌های ضد انقلاب روبه‌رو می‌شود و ‌آنها سعی می‌کنند این گونه اقدامات را تخریب کنند.»

او که با خبرگزاری مهر گفت‌وگو می‌کرد اضافه کرد: «راهیان نور یکی از محورهای فعالیت‌هایی است که در حوزه گردشگری انقلابی و مذهبی در کشور صورت می‌گیرد و بسیاری از جوان‌ها را از آفت‌ها مصون می‌کند.»
XS
SM
MD
LG