لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

بحران ارز دامن سینما را گرفت:‌ نگاتیو خارج از فهرست کالاهای اساسی


احمد میرعلایی، مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، نهاد دولتی پشتیبانی تولید فیلم در ایران، روز یک‌شنبه گذشته به خبرگزاری مهر گفت که با خارج شدن نگاتیو و پوزیتیو از فهرست کالاهای اساسی در کشور، ارز به قیمت دولتی به این کالا‌ها تعلق نمی‌گیرد و این نهاد در وارد کردن آنها به مشکل برخورد کرده است.

آقای میرعلایی گفته است که نگاتیو و پوزیتیوهای موجود در بنیاد فارابی تنها تا زمان جشنواره فیلم فجر در بهمن‌ماه، یعنی سه ماه دیگر، «پاسخ‌گوی نیازهاست و بعد از آن باید از حالا به فکر باشیم».

به گفته این مقام سینمایی در ایران، درباره این مشکل جلساتی با جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی، برگزار شده و موضوع نیز به وزیر ارشاد و شخص رئیس جمهوری ایران هم اطلاع داده شده است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی توضیحی درباره پاسخ این افراد به این مشکل جدید نداده است.

رضا صدیق، روزنامه‌نگار حوزه فرهنگ و هنر، درباره اهمیت بروز این مشکل در ساختار تولید فیلم در ایران به رادیوفردا می‌گوید:‌

رضا صدیق: در بعد از انقلاب تهیه نگاتیو برای ساختن فیلم‌ها به عهده فارابی و وزارت ارشاد بوده و یک سری سهمیه‌ها وجود داشته است که بر اساس آن نگاتیو به تهیه‌کنندگان تحویل داده می‌شده و بر اساس آن تصمیم‌گیری می‌شده است که چه طور برای نگاتیو‌ها و سهمیه‌بندی‌شان در این مورد برنامه‌ریزی کنند.

البته این مسئله یک نوع سیاست‌گذاری کلان هم بوده است، برای کنترل و ممیزی فیلم‌ها و در دست بودن سینمای دولتی در اختیار دولت.

با توجه به اتفاقات اخیری که در حوزه اقتصادی رخ داده است و تحریم ایران، و با توجه به این که دولت این مواد خام اساسی را از فهرست کالاهای ضروری خارج کرده است، و از این پس بنیاد سینمایی فارابی باید این کالا‌ها را با دلار آزاد تهیه کند، این مسئله به شدت به سینمای ایران صدمه خواهد زد. با توجه به تحریم اقتصادی و قیمت سرسام‌آور دلار و گران شدن نگاتیو در سطح دنیا.

هزینه‌های تولید فیلم سینمایی در ایران طی ماه‌های اخیر به گفته تهیه‌کنندگان سینمای ایران افزایش زیادی پیدا کرده است و از سوی دیگر فروش فیلم‌ها در سینما‌ها نیز کاهش چشمگیری داشته است.

در چنین شرایطی احمد میرعلایی، مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، گفته است که تهیه مواد اولیه و خام تولید فیلم به قیمت بازار آزاد در توان سینمای ایران نیست.

این مقام با اشاره به حضورهای بین‌المللی سینمای ایران از دولت خواسته است که مواد خام تولید فیلم را در فهرست کالاهای اساسی برای گرفتن ارز به قیمت مرجع قرار دهند.

رضا صدیق درباره تاثیر تداوم این بحران در تولید فیلم می‌گوید: به قطعیت می‌شود گفت که این بحران تاثیر مستقیم بر بدنه سینمای ایران و سینمای مستقل خواهد گذاشت.

با توجه به این که نگاتیو یکی از اصلی‌ترین موادی است که برای ساخت فیلم استفاده می‌شود، و اگر بخواهد این گونه با دلار آزاد و به صورت خصوصی یا به شکل زیرزمینی تهیه شود، هزینه تولید فیلم‌ها سرسام‌آور خواهد بود و بسیار بالا خواهد رفت.

با توجه به وضعیت اقتصادی داخل، سینمای کشور به شدت نزول خواهد کرد و با توجه به این که معمولا کارگردان‌ها بر سر صحنه فیلمبرداری هر سکانس و پلانی را یک برداشت یا دو برداشت یا سه برداشت دارند، با کمبود یا نبود نگاتیو سطح کیفی آثار هم پایین خواهد آمد.

بروز مشکلات اقتصادی در تامین مواد زیربنایی تولید فیلم در ایران در حالی روی می‌دهد که به گفته سینماگران ایرانی حتی در زمان جنگ ایران و عراق و کمبود جدی کالاهای اساسی در کشور، به دستور دولت وقت، مواد خام در اختیار فیلمسازان ایرانی برای تولید فیلم قرار می‌گرفت.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG