لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

ایران تحویل موشک‌های «فجر- ۵» به حماس را تکذیب کرد


اسرائیل با استفاده از سیستم دفاعی «گنبد آهنین» موشک های فجر حماس را رهگیری می کند.
اسرائیل با استفاده از سیستم دفاعی «گنبد آهنین» موشک های فجر حماس را رهگیری می کند.
در حالی که گروه حماس می‌گوید در حمله‌های موشکی خود به اسرائیل از راکت‌های «فجر- ۵» ایران استفاده می‌کند، علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز شنبه ۲۷ آبان، تحویل این موشک‌ها به حماس را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علاءالدین بروجردی روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم از گروه‌های فلسطینی در غزه با عنوان «مقاومت» یاد کرده و گفت که «مرزهای دریایی برای کمک به غزه امن نیستند، گذرگاه‌های رفح نیز محدودیت‌های خاص خود را دارد؛ بنابراین این تصور که هر توانمندی که مقاومت در غزه به آن می‌رسد را سریعا به ایران مرتبط کنند، در واقع تلاشی برای آن است که مقاومت را فاقد این توانمندی معرفی کنند و این گونه وانمود کنند که آن‌ها به قدرتی دیگر متکی هستند.»

وی در ادامه با اشاره به اسرائیل افزود که «ما ادعای رژیم صهیونیستی در خصوص ایرانی بودن موشک‌های فجر- ۵ را تکذیب می‌کنیم.»

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در مورد پشتیبانی ایران از گروه‌های فلسطینی در غزه گفت که «حمایت ایران معنوی بوده‌است و از هرگونه حمایتی که باید صورت بگیرد دریغ نمی‌کند. اما تصور من آن است که امروز مقاومت به آن حد از توانمندی و قدرت و خودکفایی رسیده‌است که معطل رسیدن کمک یا موشک از این نقطه و آن نقطه نباشد.»

درگیری‌های میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در غزه، روز یک‌شنبه وارد پنجمین روز خود شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای حماس طی این چند روز بیش از ۱۰۰ راکت به سوی اسرائیل شلیک کرده‌اند که از آن میان دو موشک نیز به طرف تل‌آویو پرتاب شده‌است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، شاخه نظامی حماس روز شنبه گفته است که این دو موشک از راکت‌های فجر ایرانی بوده‌اند؛ موضوعی که ایران هم‌اینک آن را تکذیب می‌کند.

پلیس اسرائیل روز شنبه خبر داد که پدافند ضدهوایی اسرائیل موفق شده است تا دو موشک شلیک شده به طرف تل‌آویو را در هوا نابود کند و این موشک‌ها هیچ تلفات یا خسارتی برجای نگذاشته‌اند.

موشک‌های فجر با برد ۷۵ کیلومتری و کلاهک ۱۷۵ کیلوگرمی‌توانایی عبور از دیوارهای بتنی ساختمان‌ها را دارد و شهر تل‌آویو نیز هم‌اینک در تیررس این موشک‌ها قرار گرفته‌است.

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند که ۲۰ فروند از این نوع راکت‌های حماس را در خاک غزه نابود کرده‌اند و هم‌اینک تنها چند راکت دیگر برای حماس باقی مانده‌است.

مقام‌های ارتش اسرائیل می‌گویند که جنگنده‌های ارتش این کشور روز شنبه طی ۳۰۰ سورتی پرواز، مناطقی را در غزه مورد حمله قرار داده‌اند.

هشدار علی لاریجانی

روز یک‌شنبه، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی حملات اسرائیل به غزه را محکوم کرد و افزود که به اسرائیل «هشدار می‌دهیم» که «شکست شما این بار سنگین‌تر از جنگ ۲۲ روزه خواهد بود.»

اشاره وی به نبرد پیشین اسرائیل و حماس در غزه‌است که از دسامبر سال ۲۰۰۸ تا ژانویه ۲۰۰۹ به طول انجامید.

رییس مجلس شورای اسلامی در سخنان خود از رویکرد «کشورهای عربی و اسلامی» به درگیری‌های غزه انتقاد کرده و با «بی‌تحرک و بی‌اعتنا» خواندن این کشورها گفت که «این کشورها عملا در جنایت صهیونیست‌ها شریک هستند.»

علی لاریجانی سپس با اشاره به درگیری‌های داخلی سوریه ابراز تأسف کرد که به خاطر این درگیری‌ها «عملا یک نیروی فعال در مقابله با صهیونیست‌ها دچار فرسایش» شده «به طوری که رژیم صهیونیستی امروز جرات می‌کند با توپخانه مرزهای سوریه را بکوبد.»

یک روز پیش از اظهارات رییس مجلس، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس نیز به درگیری‌های تازه در غزه واکنش نشان داده و گفت که «در هر جنگی ممکن است حوادث خارق‌العاده رخ دهند که نمونه آن را در جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه دیدیم.»

به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزود «امروز هم نتیجه جنگی که رژیم اشغالگر [اسرائیل] علیه غزه آغاز کرد قابل پیش‌بینی است.»

جنگ ۳۳ روزه جنگی بود که در سال ۲۰۰۶ میان ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان درگرفت.
XS
SM
MD
LG