لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

ترکیه: ‫تجارت گاز دربرابر طلا با ایران، تناقضی با تحریم‌های آمریکا ندارد‬


وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه می‌گوید که از نظر وی اگر آمریکا تحریم‌های خود علیه ایران را گسترده‌تر کند مشکلی برای ترکیه و از جمله تجارت «گاز دربرابر طلا» وجود نخواهد آمد.

تعدادی از سناتور‌ها و دستیاران مقامات آمریکا به رویترز گفته‌اند دور جدید تحریم‌ها علیه ایران کاهش تجارت خارجی، بخش کشتیرانی و تجارت فلزات را هدف قرار می‌دهد.

یک دستیار ارشد آمریکایی به این خبرگزاری گفته است که این اقدام باعث پایان دادن به «بازی طلای ترکیه در ازای گاز ایران» خواهد شد.

ایران که به خاطر تحریم شدن بانک‌هایش از دسترسی به سیستم مالی جهانی با ارزهای یورو و دلار محروم شده است، نفت و گاز خود را در ازای دریافت لیره ترکیه به این کشور صادر می‌کند و سپس پول دریافتی را به طلا تبدیل کرده و وارد کشور می‌کند.

تانیر ییلدیز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه روز پنجشنبه، ۹ آذرماه به خبرگزاری رویترز گفته است که از نگاه وی، هیچ اختلافی میان آنکارا و واشنگتن بر سر معاملات گازی، نفتی و معدنی ترکیه با ایران وجود ندارد. وی گفته است که ترکیه با واشنگتن در حال مذاکره است.

ماه گذشته تعدادی از تجار و منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند که ایران لیره ترکیه را که ارز معتبری برای معاملات بین‌المللی نیست در خود این کشور به طلا تبدیل می‌کند و میلیون‌ها دلار طلا را از از طریق پیک‌ها از فرودگاه استانبول به دوبی و از آنجا به ایران منتقل می‌کند.

آقای علی باباجان معاون نخست وزیر ترکیه هفته گذشته اعلام کرد که لیره ترکیه در ازای گاز ایران به طلا تبدیل شده است، چراکه امکان نقل و انتقالات پولی بخاطر تحریم‌ها به ایران وجود ندارد.

آمار تجاری رسمی ترکیه نشان می‌دهد که در ماه اوت حدود ۲ میلیارد دلار طلا از این کشور با مقصد نهایی ایران به دوبی صادر شده است. رویترز می‌نویسد که طلای ترکیه به ایران کمک می‌کند که تحریم‌های مالی و بانکی غرب را خنثی کند.

ایران با آغاز تحریم‌های بانکی غرب از ماه مارس واردات طلا از ترکیه را شدت بخشیده است، به طوری که کل صادرات طلای ترکیه در هشت ماهه اول سال جاری نسبت به دور موافق سال گذشته چهار برابر افزایش یافته و به ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است.

هم‌اکنون ۹۰ درصد از گاز صادراتی ایران بر اساس قرارداد ۲۵ ساله به ترکیه تحویل داده می‌شود که این رقم حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال است.

ایران بعد از روسیه دومین تامین‌کننده عمده گاز ترکیه است. ایران همچنین سال گذشته روزانه ۱۸۰ هزار بشکه نفت به ترکیه می‌فروخت که تامین کننده ۵۲ درصد از نفت وارداتی این کشور بود، اما ترکیه برای معافیت از تحریم‌های آمریکا، گفته است که واردات نفت از ایران را طی سال جاری ۲۰ درصد کاهش خواهد داد.
XS
SM
MD
LG