لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

دبیرکل اوپک ابقا شد؛ سقف تولید ثابت ماند


وزیران نفت کشورهای عضو اوپک روز چهارشنبه ۲۲ آذر به تمدید مدت دبیرکلی عبدالله البدری تا یک سال دیگر و حفظ سقف تولید نفت اعضای این سازمان رای دادند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ۱۲ عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، توافق کردند که سقف تولید روزانه ۳۰ میلیون بشکه نفت این سازمان را حفظ کنند، اما بر سر تعیین دبیر کل جدید اوپک که نامزدهایی از طرف عراق، ایران و عربستان سعودی معرفی شده بود، توافقی بعمل نیامد.

ایران، غلامحسین نوذری، وزیر سابق نفت را برای دبیر کلی اوپک کاندید کرده بود. عربستان، ماجد المنیف از اعضای سابق هیات رئیسه اوپک و عراق، سامر غضبان مشاور انرژی نخست وزیر عراق را برای این پست نامزد کرده بود.

وزیران نفت اوپک، دبیرکلی عبدالله البدری از کشور لیبی را، برای یک سال دیگر تمدید کردند. سال آینده ششمین سالی خواهد بود که آقای البدری سمت دبیر کلی اوپک را در اختیار خواهد داشت. وی در سال ۲۰۰۷ به این سمت انتخاب شد.

توافق کشورهای عضو اوپک برای حفظ سقف تولید روزانه ۳۰ میلیون بشکه نفت در حالی است که اوپک در آخرین گزارش ماهانه خود که روز سه شنبه منتشر شد، تولید نفت کل اعضا را در ماه نوامبر سی میلیون و ۷۸۱ هزار بشکه در روز اعلام کرد. همچنین اوپک پیش بینی کرده است که تقاضای جهانی برای نفت ۱۲ عضو این سازمان در سال ۲۰۱۳ حدود ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود. کشورهای عضو اوپک ماه مه سال جاری نیز در اجلاس وزرا بر حفظ سقف اوپک تاکید کرده بودند، امری که اجرا نشد.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز طی گزارشی با استناد به سخنان فلاح الامری نماینده عراق در اوپک می‌نویسد که بغداد تولید نفت خود را کاهش نخواهد داد. وی گفت که کشورهایی که طی دو سال گذشته تولید نفت خود را افزایش داده‌اند، بایستی کاهش دهند. اشاره وی، به کشور عربستان است که تابستان سال جاری تولید نفت خود را به بالای ۱۰ میلیون بشکه در روز رساند.

عربستان نیز می‌گوید که عراق باید سقف تولید خود را پایین بیاورد. سقف تولید ۱۲ کشور عضو اوپک در تابستان سال جاری تا ۳۲ میلیون بشکه در روز نیز رسیده بود.

تولید نفت عراق در ماه گذشته، بنا به آمار سایت رسمی اوپک، سه میلیون و ۱۷۴ هزار بشکه در روز بود که نسبت به متوسط تولید سال گذشته میلادی افزایشی ۵۰۹ هزار بشکه‌ای را شاهد بوده است. در همین دوره زمانی، تولید نفت ایران با ۹۴۵ هزار بشکه کاهش به دو میلیون و ۶۳۸ هزار بشکه در روز افت کرده است.

اوپک اعلام کرده است که متوسط قیمت نفت طی سال جاری کمی نزدیک به ۱۱۰ دلار به ازای هر بشکه بوده است؛ چهارشنبه نیز هر بشکه نفت اوپک به ۱۰۹ دلار و ۶۳ سنت فروش رفته است.

خبرگزاری رویترز از قول وزیر نفت عراق نقل کرده است که این کشور برای سال اینده میلادی تولید روزانه سه میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت را هدفگذاری کرده است.
XS
SM
MD
LG