لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

بیش از ۱۰۰ کشور مخالفان سوریه را به رسمیت شناختند


 شماری از نیروهای ارتش آزاد سوریه
شماری از نیروهای ارتش آزاد سوریه
بیش از ۱۳۰ کشور و سازمان بین‌المللی حاضر در کنفرانس «دوستان مردم سوریه»، ائتلاف نیروهای انقلاب و مخالفان سوریه را به عنوان «تنها نماینده» مردم این کشور و «چتری تشکیلاتی برای متحد شدن طیف‌های اپوزیسیون سوریه» به رسمیت شناختند.

چهارمین کنفرانس «دوستان مردم سوریه» چهارشنبه ۲۲ آذر در مراکش برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سعدالدین عثمانی وزیر امور خارجه مراکش در کنفرانسی خبری که در پایان کنفرانس برگزار شد، گفت: «امروز ائتلاف ملی به عنوان تنها نماینده مردم سوریه به رسمیت شناخته شد.»

بیانیه پایانی نشست مراکش که آن را سعدالدین عثمانی خواند، ضمن تاکید بر به رسمیت شناختن ائتلاف مخالفان سوریه، تصریح کرده است: «بشار اسد مشروعیت خود را از دست داده است و باید برای دادن فرصت به انتقال سیاسی، از قدرت کناره‌گیری کند.»

این بیانیه با اشاره به گزارش سازمان‌های اطلاعات غربی درباره احتمال استفاده نظام بشار اسد از سلاح شیمیایی، خاطرنشان کرده است: «هرگونه استفاده از سلا‌ح‌های شیمیایی در سوریه، پاسخ قاطع و جدی جامعه جهانی را در پی خواهد داشت.»

شرکت‌کنندکان در کنفرانس مراکش همچنین ضمن اعلام تاسیس صندوق کمک به مردم سوریه، از سازمان‌های بین‌المللی و کشور‌ها خواستند در توانمند کردن آن مشارکت کنند.

روز سه شنبه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده بود که کشورش ائتلاف مخالفان سوریه را به عنوان نماینده مشروع مردم این کشور، به رسمیت می‌شناسد.

بدین ترتیب، ائتلاف مخالفان سوریه که ریاست آن را معاذ الخطیب بر عهده دارد، وزن سیاسی و دیپلماتیک بین‌المللی پیدا می‌کند و از این پس می‌تواند در عرصه‌های جهانی، به عنوان نماینده مردم سوریه سخن بگوید.

معاذ الخطیب در سخنرانی خود در کنفرانس دمشق، گفت که در صورت به کارگیری سلا‌ح‌های شیمیایی توسط نظام اسد، اپوزیسیون سوریه، جامعه جهانی به ویژه روسیه را مسئول خواهد دانست.

الخطیب همچنین از جمهوری اسلامی ایران خواست کار‌شناسان نظامی خود را که برای کمک به نظام بشار اسد در سوریه حضور دارند، از این کشور فرا بخواند.

او از علوی مذهب‌های سوریه که بشار اسد به آنها منتسب است خواست اقدام به نا‌فرمانی مدنی بکنند.

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا نیز به رسمیت شناختن ائتلاف مخالفان سوریه را «پیشرفتی واقعی» دانست.

او همچنین تاکید کرد که کمک بریتایا به مخالفان سوریه، غیر تسلیحاتی خواهد بود و بیشتر بر کمک‌های بشر دوستانه متمرکز خواهد شد.

لورن فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز پیش از برگزاری کنفرانس مراکش در جمع خبرنگاران گفت که پاریس، هنوز آمادگی کمک تسلیحانی به مخالفان در سوریه را ندارد. او اظهار که باید اوضاع در چند ماه اندک آینده رصد شود.

کشتار علویان

خبرگزاری رویترز به نقل از فعالان سوری گزارش داده است که شامگاه سه شنبه، حمله به روستای علوی نشین عقرب در غرب سوریه، به کشته و زخمی شدن دستکم ۲۰۰ نفر انجامید.

ارقام منشر شده از تلفات این حادثه متفاوت است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده است که در این حمله، دستکم ۱۲۵ نفر کشته و زخمی شده‌اند.

دلیل این حادثه و عامل حمله هم هنوز از مشخص نیست. برخی فعالان مخالف دولت سوریه می‌گویند که نیروهای دولتی، منزلی که در آن دستکم ۲۰۰ علوی مذهب پناه گرفته بودند را گلوله باران کردند. اما نیروهای دولتی سوریه، مخالفانی از اهالی روستای حوله مجاور را، مسئول این حمله معرفی می‌کنند.

از سوی دیگر شامگاه چهارشنبه چند انفجار در دمشق پایتخت سوریه روی داد که سه انجفار، وزارت کشور را هدف قرار داد.

بنا بر اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در این انفجار‌ها که یکی از آنها به وسیله یک خودروی بمب گذاری شده روی داد، ۸ سرباز ارتش کشته و دستکم ۴۰نفر دیگر زخمی شدند.

تلویزیون دولتی سوریه با پخش تصاویری از محل انفجار گزارش داد که خسارت‌های مادی بزرگی به ساختمان‌های اطراف محل انفجار وارد آمده است.

یک انفجار دیگر هم یک پایگاه نظامی در خیابان الثوره دمشق را هدف قرار داد. شبکه شام گزارش داد که در این انفجار، فرمانده عملیات دمشق ارتش سوریه کشته شد.
XS
SM
MD
LG