لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

وزير اقتصاد: درآمدهای نفتی به خاطر تحريم ها ۵۰ درصد کاهش يافته است


شمس الدين حسينی،‌وزير امور اقتصادی و دارايی و سخنگوی اقتصادی دولت،‌روز شنبه ۲۵ آذرماه گفته است: به خاطر تحريم‌ها، ۵۰ درصد از وصول درآمدهای نفتی کشور کاهش يافته است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، شمس الدين حسينی که درباره محقق نشدن ميزان در آمدهای دولت صحبت می کرد، گفت:« ميزان تحقق نيافتن درآمدها در بخش‌های مختلف متفاوت است مثلا در بخش ماليات ۸۵ درصد درآمدها محقق شده است و در گمرک هم وضع بد نيست، اما درخصوص درآمدهای نفتی با ۵۰ درصد کاهش مواجهيم»

وزير امور اقتصاد و دارايی ايران اضافه کرده است:« در بودجه امسال برای منابع درامدی ۱۴۴ هزار ميليارد تومان پيش بينی شده بود اما به لحاظ محدوديتهايی که برای صادرات نفت پيش امده است براورد می شود ۹۵ هزار ميليارد تومان محقق شود.»

آمريکا و اتحاديه اروپا تحريم هاي یکجانبه ای عليه بخش انرژی ايران اعمال کرد ه اند تا از اين طريق در آمدهای نفتی و بخش انرژی ايران را هدف قرار دهند. آمريکا و اتحاديه اروپا می گويند هدف اين تحريم ها وارد کردن فشار بر ايران برای تغيير سياست های هسته ای اين کشور است.

شمس الدين حسينی در ادامه گفته است :« دولت با مديريت منابع و مصارف ، اولويت نخست را به پرداخت حقوق و دستمزد و تخصيص يارانه به کالاهای اساسی و دارو داده است و هيچ مشکلی در اين باره نخواهيم داشت.»

پيشتر مقام های جمهوری اسلامی به کاهش فروش نفت به دليل تحريم ها اشاره کرده بودند. محمدرضا باهنر، نايب رييس مجلس شورای اسلامی، دو مهرماه سال جاری گفته بود که ميزان فروش نفت ايران به يک ميليون بشکه در روز کاهش يافته است.

محمدرضا باهنر اضافه کرده بود: «فروش‌مان عادی نيست و آن بخشی هم که به فروش می رسد به دليل محاصره بانکی نمی توانيم به راحتی به پول آن دسترسی داشته باشيم.»

نايب رييس مجلس شورای با اشاره به تحريم های شديد بين المللی عليه ايران گفته بود: «فروش نفت‌مان در تيرماه و مردادماه حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز بود و متوسط فروش‌مان در پنج ماه اول سال حدود يک ميليون بشکه بود که فروش نفت کاهش يافت.»

نهادهای بين المللی و مقام های آمريکايی اخيرا در گزارش های خود اعلام کرده بودند که فروش نفت ايران تا يک ميليون بشکه در روز کاهش يافته است.

ديويد کوهن، معاون امور مبارزه با جرايم مالی و تروريسم وزارت خزانه داری آمريکا، ۲۲ شهريورماه گفته بود که در نتيجه تلاش های ايالات متحده، ميزان صادرات نفتی ايران يک ميليون بشکه در روز کاهش يافته است که ماهانه پنج ميليارد دلار از درآمدهای ايران کاسته است.

کاهش درآمدهای ايران به دليل کم شدن فروش نفت به قدری شديد بوده است که در جلسه غيرعلنی روز ۲۹ شهريورماه مجلس شورای اسلامی اعلام شد که در شش ماهه اول سال جاری تنها حدود ۱۰۰هزار ميليارد تومان از درآمدهای بودجه ۹۱ محقق شده است.

جمهوری اسلامی ايران به دليل تحريم های مالی نيز قادر نيست تا درآمدهای حاصل از فروش نفت خود را از مشتريان قديمی و جديد خود دريافت کند.

آژانس بين‌المللی انرژی روز ۲۲ شهريورماه اعلام کرده بود که صادرات نفت ايران در ماه اوت نسبت به ماه ژوئيه افزايش داشته و از صادرات روزانه «۹۳۰ هزار بشکه» در ماه ژوئيه به «۱.۱ ميليون بشکه» در روز در ماه اوت رسيده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است تا فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران با سرپیچی از این در خواست برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.

کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ایش در صدد دستیابی به تکنولوژی ساخت سلاح هسته ای است . ایران این اتهام را رد می کند.

مقام های ايرانی که بارها اعلام کرده بودند تحريم های بين المللی هيچ تاثيری بر وضعيت اقتصادی نگذاشته است در ماه های اخير به تاثيرگذاری آن بر درآمدهای نفتی، واردات کالا و همچنين جو روانی که در بازار ارز به راه انداخته است، اذعان کرده اند.
XS
SM
MD
LG