لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۸

مهدی هاشمی از زندان اوين آزاد شد


مهدی هاشمی به هنگام ورود به ایران در فرودگاه تهران در مهرماه امسال.
مهدی هاشمی به هنگام ورود به ایران در فرودگاه تهران در مهرماه امسال.
پايگاه اطلاع رسانی دادستانی تهران روز يکشنبه ۲۶ آذرماه اعلام کرده که مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، «پس از تکميل تحقيقات و با توديع وثيقه مناسب از زندان اوين آزاد شد.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، غلامحسين اسماعيلی رييس سازمان زندان ها و اقدامات تامينی و تربيتی ایران، نيز ضمن تائيد خبر آزادی مهدی هاشمی به قید وثیقه گفته است که « آزادی وی بر اساس تصميمات مقامات قضايی و با ارائه وثيقه انجام شده است.» وی افزود: مهدی هاشمی شامگاه امروز (يکشنبه) از زندان اوين آزاد شد.

در همین حال، خبرنگار روزنامه اعتماد در گزارشی به نحوه آزادی مهدی هاشمی پرداخته است. خبرنگار روزنامه اعتماد که هنگام رسیدن مهدی هاشمی به خانه اکبر هاشمی رفسنجانی در آنجا حضور داشته،‌در این باره نوشته است:«حضور مهدی، موجی از شادی را به خانه پدری آورد. هاشمی به محض ديدن فرزند، او را در آغوش گرفت و تبسمی بر چهره هاشمی پدر نشست. هاشمی رفسنجانی به فرزند آزاد شده خود گفت: «زندان چطور بود؟ چه قدر لاغر شدی؟» و به خنده از مهدی پرسيد که «آن جا با تو چه کرده اند؟».»

در همین زمینه، محمود عليزاده،‌ وکيل مهدی هاشمی، پیشتر در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، ضمن تاييد خبر آزادی موکلش گفته بود:کسی برای آوردن مهدی هاشمی به اوين نرفته و قرار است خودش به منزل بازگردد.

محمود عليزاده،‌ همچنین گفته است که آخرين دفاعيات از مهدی هاشمی اخذ شده و تفهيم اتهام هم شده است.

محمود علیزاده در ادامه گفته است:« به دليل اين که هنوز پرونده مهدی هاشمی را مطالعه نکرده ام، از عناوين اتهامی نيز اطلاعی ندارم.»

در همین حال، محمود عليزاده طباطبايی به خبرگزاری تسنيم، گفته است: امروز به ما اطلاع داده بودند که قرار است مهدی آزاد شود اما زمان دقيق آن را نمی‌دانستيم.

محمود علیزاده در پاسخ به این پرسش که « مگر قرار نبود مهدی هاشمی تا پايان دی ماه در بازداشت بماند،» گفت: گويا تحقيقات پرونده به پايان رسيده است که او را آزاد کرده اند.

محمود علیزاده همچنین گفته است:« مهدی هاشمی با سپردن وثيقه منزلش آزاد شده است؛ اطلاعی از ميزان وثيقه ندارم زيرا ما فقط سند خانه را ارائه کرديم و کارشناسان آن را تأييد کردند . »

از سوی دیگر فاطمه هاشمی ، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، نيز ضمن تاييد خبر آزادی برادر خود به خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفته است: برادرم با قرار زمين خانه پدری به عنوان وثيقه امشب از زندان آزاد شد.

در حالی مهدی هاشمی شامگاه یکشنبه آزاد شد که خبرگزاری فارس روز شنبه به نقل از «یک منبع آگاه» از فشارهای بی‌سابقه و سنگينی برای آزادی مهدی هاشمی خبر داده بود.

مهدی هاشمی، فرزند چهارم آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت دوم مهرماه سال جاری پس از بازگشت به ایران در فرودگاه تفهیم اتهام شد و از او تعهد گرفته شد تا روز بعد خود را به دادستانی معرفی کند. وی با مراجعه به دادستانی بازداشت شد. مهدی هاشمی از آن زمان تا کنون در بازداشت موقت به سر می‌برد.

او در انتخابات ریاست جمهوری دهم در سال ۱۳۸۸ از میرحسین موسوی، رقیب محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران حمایت کرد. نتیجه این انتخابات که با اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد نهایی شد، اعتراضات گسترده‌ای را در ایران در پی داشت. پیشتر اتهاماتی در خصوص نقش مهدی هاشمی در این اعتراضات از سوی رسانه های نزدیک به دولت مطرح شده بود.

خبرگزاری فارس ۱۷ آبان به نقل از «يک منبع آگاه» گفته بود که «چهار اتهام اصلی» مهدی هاشمی به وی تفهيم شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، نزديک به سپاه پاسداران، اين اتهامات شامل «جاسوسی و انتقال اطلاعات حساس به بيگانگان»، «اخلال در امنيت کشور» در روزهای پس از انتخابات بحث‌برانگيز رياست جمهوری ايران در سال ۱۳۸۸، «اخلال در نظام اقتصادی کشور» و «فساد در قراردادهای بزرگ نفتی در دوران مسئوليت در وزارت نفت در زمان رياست ‌جمهوری آقای رفسنجانی» می‌شود.

این در حالی بود وکیل مهدی هاشمی اتهام جاسوسی علیه وی را رد کرد.

پیشتر وب سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، از ملاقات مهدی هاشمی و پدرش در زندان اوین خبر داده بود.

بر اساس گزارش کلمه، مهدی هاشمی در ملاقات با پدر خود گفته‌ بود: «برگه‌ای را با یک پرسش کلی پیش روی او می‌گذارند تا خودش هر عمل خلاف قانونی را که انجام داده بنویسد» اما او از پاسخ به این پرسش‌ها خودداری ورزیده و خواستار «پرسش‌های مشخص و مستند، طبق قانون شده است.»

همچنین از دیگر موارد درخواستی بازجو‌ها که به گفته کلمه آقای مهدی هاشمی رد کرده «برائت از جنبش سبز و رهبران آن در یک برنامه ضبط شده تلویزیونی» است. مهدی هاشمی در دوران بازداشت خود به دلیل بیماری به بیمارستان منتقل شده بود.
XS
SM
MD
LG