لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۵

مرگ دست‌کم چهار معدنچی در طبس؛ افزایش ۲۴ درصدی مرگ‌ومیر کار


خبرگزاری‌ها در ایران گزارش داده‌اند که بر اثر انفجار بامداد روز سه‌شنبه در معدنی در طبس،‌ حداقل چهار کارگر کشته شده‌اند.

بر اساس اين گزارش‌ها،‌ اميد کمی به زنده ماندن چهار کارگر ديگر که در اين معدن به دام افتاده‌اند وجود دارد. به گفته فرماندار طبس، وقوع انفجار به دليل نشت گاز متان بوده است.
انفجار روز سه‌شنبه در طبس و کشته شدن حداقل چهار معدنچی يک روز پس از آن روی داد که سازمان پزشکی قانونی از کشته شدن بيش از ۱۱۰۰ تن در جريان حوادث ضمن کار در سال جاری خبر داد.
به نوشته خبرگزاری کار ایران، ايلنا، به نقل از سازمان پزشکی قانونی،‌ مرگ و مير ناشی از حوادث کار در هفت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد افزايش يافته است.
اين گزارش همچنين حاکی است که روزانه حداقل هفت تن بر اثر حوادث کار جان خود را از دست می‌دهند.
ايلنا همچنين به نقل از گزارش سازمان تامين اجتماعی نوشت که در سال گذشته،‌ بيش از ۲۱ هزار مورد حادثه حين کار در ايران روی داده است.
احمد بخرد طبع،‌ عضو نهادهای همبستگی با جنبش کارگری ايران،‌ مقيم فرانسه، با اشاره به اين که آمار دقيقی از حوادث ضمن کار در ايران به دلايلی مانند خارج بودن کارگاه‌های کمتر از ۱۰ نفر از شمول قانون کار وجود ندارد به راديوفردا می‌گويد: «طبق آمار امور بين‌المللی سازمان پزشکی قانونی، بيشتر کشته شده‌ها در رابطه با حوادث ناشی از کار اول بر اثر سقوط از بلندی ساختمان است، دوم برق‌گرفتگی و انفجار و سوختگی است و سوم ريزش خاک و سقوط جسم سخت روی کارگران.»
به نوشته ماده ۶۰ قانون تأمين‌ اجتماعی، حادثه ناشی از کار حادثه‌ای است که در حين انجام وظيفه و به سبب آن برای بيمه ‌شده اتفاق می‌افتد.

به نوشته برخی از خبرگزاری‌های رسمی و نيز سايت‌های کارگری،‌ حوادث ضمن کار در ايران در شرايطی روی می‌دهند که اصول ايمنی کار در بسياری از واحدهای صنعتی و توليدی رعايت نمی‌شوند.
در اين ارتباط می‌توان به گزارش خبرگزاری ايلنا به نقل از رئيس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان اشاره کرد که گفت:‌ بيش از ۱۱۰۰ حادثه برای کارگران اين استان در سال جاری رخ داده است که، به گفته او،‌ کارفرمايان بين ۷۰ تا ۷۵ درصد در اين حوادث مقصر بوده‌اند.
XS
SM
MD
LG