لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۰

سکوت احمدی‌نژاد در مورد آتش‌سوزی شین‌آباد «ادامه دارد»


روزنامه‌های اعتماد، قانون و بهار خبر داده‌اند که ساریا رسول‌زاده، یکی دیگر از دانش‌آموزانی که در آتش‌سوزی دبستان شین‌آباد شهرستان پیرانشهر دچار سوختگی شده بود، روز جمعه درگذشت. روزنامه تهران امروز نوشته است که به‌رغم درگذشت دومین دانش‌آموز هنوز «سکوت محمود احمدی‌نژاد درباره آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد ادامه دارد».

روزنامه آرمان ضمن انتشار گزارشی از «تغییرات جدید قوانین دستمزد» خبر داده که دولت در جریان «اصلاح قانون کار» پیشنهاد داده تا «شرایط اقتصادی» نیز به مولفه‌های تعیین دستمزد کارگران افزوده شود.

روزنامه‌های بهار، تهران امروز، خراسان، جام جم در شماره نهم دی‌ماه واکنش‌ها به برکناری وزیر بهداشت را با اختصاص عکس یک مرضیه وحید دستجردی یا انتشار گزارش‌ها و یادداشت‌هایی پوشش داده‌اند. روزنامه‌های بهار و تهران امروز تاکید کرده‌اند که دولت احمدی‌نژاد با برکناری ۷ وزیر اکنون «در مرز رأی اعتماد مجدد» قرار دارد.

روزنامه خراسان خبر داده که فرج‌الله سلحشور از فیلم‌سازان نزدیک به جناح حاکم گفته است که «تنها سه درصد سینماگران به جمهوری اسلامی معتقدند».

روزنامه کیهان شنبه از «استقرار نیروی انتظامی در پیست‌های اسکی» برای «برخورد با زشتی و کج‌کارکردی در این پیست‌ها» خبر داده است.

دومین دانش‌آموز هم درگذشت؛ ادامه سکوت احمدی‌نژاد درباره آتش‌سوزی دبستان شین‌آباد

روزنامه‌های اعتماد، قانون و بهار خبر داده‌اند که ساریا رسول‌زاده، یکی دیگر از دانش‌آموزانی که در آتش‌سوزی دبستان شین‌آباد شهرستان پیرانشهر دچار سوختگی شده بود، روز جمعه درگذشت. روزنامه تهران امروز نوشته است که به‌رغم درگذشت دومین دانش‌آموز هنوز «سکوت محمود احمدی‌نژاد درباره آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد ادامه دارد».

روزنامه اعتماد گزارش داده است که «ساریا رسول‌زاده دانش‌آموز ده ساله‌ای که چون ۳۷ دانش‌آموز دیگر «۲۲ روز بعد از آن صبح جهنمی که بخاری نفتی کلاس درس مدرسه انقلاب اسلامی فاجعه آفرید از صبح چهارشنبه گذشته به کما رفته بود» و روز جمعه «از همکلاسی‌هایش در مدرسه ‌شین‌آباد برای همیشه خداحافظی کرد».

این روزنامه با اشاره به این که پیشتر نیز سیران یگانه دیگر دانش‌آموز دبستان شین‌آباد بر اثر «شدت سوختگی» درگذشته بود، نوشته «سارینا رسول‌زاده و سیران یگانه خیلی زود پرکشیدند تا شاید برای ایمن شدن و کمبود امکانات مدارس روستایی قربانیانی» شوند.

روزنامه اعتماد همچنین نوشته است که پدر ساریا روز جمعه «می‌خواست برخلاف ۲۲ روز گذشته که گفته بودند حرفی نزند لب به درددل بگشاید، اما فقط یک جمله توانست بگوید: دخترم داشت خوب می‌شد که به ناگاه به کما رفت»، و «بعد فقط صدای گریه‌اش شنیده شد».

این روزنامه با اشاره به این که حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش «تاکنون در قبال حوادث کلاس‌های درس و درگذشت دانش‌آموزان به گفتن تسلیت بسنده کرده است»، گزارش داده است که «تنها ۱۱ نفر از دانش‌آموزانی که در آن کلاس ناایمن سوختند هم‌اکنون در خانه‌های‌شان هستند و ۲۶ دختر دیگر به دلیل شدت سوختگی و مخصوصا مشکلات تنفسی ناشی از سوختگی این روز‌ها را در آی‌سی‌یو یا بخش‌های سوختگی می‌گذرانند».

جلال مرادی پدر سیما مرادی یکی از دانش‌آموزان آسیب‌دیده در آتش‌سوزی دبستان شین‌آباد درباره درگذشت ساریا مرادی به روزنامه اعتماد گفته است که «صبح روز چهارشنبه ساریا در حالی به کما رفت که باید‌‌ همان روز صورتش را عمل پیوند می‌کرد و با این اتفاق عملش به تعویق افتاد تا زمانی که از کما خارج شود و پس از دو روز که از حالت کما خارج شد قرار شد فورا صورتش تحت عمل جراحی قرار بگیرد»، اما «هیچ پوستی روی صورتش وجود نداشت و بافت‌های زیر پوست صورتش نیز به‌شدت چرک کرده بودند و باید حتما پانسمان می‌شدند تا بیش از آن چرک نکند و از طرفی باید زخم‌ها باز می‌ماند تا نسوج زیر پوست تنفس کنند. این دوگانگی در درمان کار پزشکان را سخت‌تر می‌کرد و به همین دلایل ساریا در حین عمل و به دلیل چرک کردن صورتش جانش را از دست داد».

حتی دانش‌آموزانی که از بیمارستان ترخیص شده‌اند نیز دچار آسیب‌های جسمی و روانی جبران‌ناپذیری شده‌اند، از جمله نگار موزه به روزنامه اعتماد گفته است که «همه‌اش خواب آن روزی را می‌بینم که این اتفاق افتاد و باز احساس می‌کنم داریم می‌سوزیم و زمانی که بیدار می‌شوم هم آن قسمت‌هایی از بدنم که سوخته است انگار همین الان در آتش بوده» و «پزشک به من گفت نباید جلوی پنجره بایستم و حتی جلوی بخاری و شوفاژ و نباید تا شش ماه دیگر از خانه خارج شوم تا خوب شوم».

حسن حمزه پدر مروارید حمزه نیز به این روزنامه گفته است که «دخترم حتی نمی‌تواند خودش به تنهایی تا دستشویی برود و برای بلند کردن از جایش و راه بردن او، حتی برای چند قدم باید همراه او باشیم» به دلیل گستردگی و شدت سوختگی «به محض این که به او نزدیک می‌شویم فریادش درمی‌آید».

روزنامه تهران امروز ضمن انتشار خبر درگذشت ساریا رسول‌زاده، رئیس دولت را به خاطر سکوت در قبال سوختن ده‌ها دانش‌آموز دبستان شین‌آباد و درگذشت دو تن از دانش‌آموزان مورد نکوهش و انتقاد قرار داده و نوشته است که «سکوت محمود احمدی‌نژاد برابر حادثه آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد ادامه دارد».

این روزنامه در سرمقاله شماره شنبه تاکید کرده است که «کمترین انتظار این بود که رئیس دولت به جای برکناری وزیر بهداشت»، وزیر آموزش وپرورش «را زنهار می‌داد و توضیح می‌خواست و اقدامات او را درباره مصون‌سازی مدارس کشور در برابر حوادثی از قبیل آتش‌سوزی بررسی می‌کرد و اگر قصوری وجود داشت که دارد، وزیر مربوطه را توبیخ می‌کرد، اما نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه محمود احمدی‌نژاد هنوز که هنوز است آن چنان که شایسته و بایسته بوده وارد عمل نشده است».

این روزنامه همچنین نوشته است که «مرگ ساریا در حالی اتفاق افتاد که وزیر آموزش و پرورش بعد از ملاقات با دانش‌آموزان در بیمارستان و پس از حضور در صحن مجلس شورای اسلامی از بهبود حال آنها سخن گفته و اعلام کرده بود بعد از عیادت وی از دانش‌آموزان، آنها از روی تخت بلند شده، شعر خوانده و ورزش کرده‌اند و به‌زودی از بیمارستان مرخص می‌شوند»، و این اظهارات حمیدرضا حاجی بابایی اگر چه رسانه‌ای شد اما «کمتر کسی جز وزیر آموزش و پرورش و اطرافیانش با دیدن تصاویر دانش‌آموزان مصدوم آنها را باور کرد».

شیرزاد عبداللهی، کار‌شناس حوزه آموزش و پرورش، نیز طی یادداشتی در روزنامه بهار با عنوان «آتش در مدرسه همچنان قربانی می‌گیرد»، نوشته است که علاوه بر سیران یگانه و ساریا رسول‌زاده که روز جمعه درگذشت، چند دانش‌آموز دیگر دبستان شین‌آباد نیز «با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند».

یادداشت‌نویس روزنامه بهار ضمن یادآوری اظهارات وزیر آموزش‌وپرورش که گفته ۱۵۰‌هزار کلاس درس و ۵۰‌ هزار اتاق اداری مدارس بخاری نفتی دارند، تاکید کرده است که «معنای این رقم این است که هنوز ۳۰ تا ۴۰‌هزار مدرسه روستایی در معرض خطر هستند».

شیرزاد عبداللهی همچنین نوشته که «آیین‌نامه ایمنی و بهداشت مدارس در فروردین‌ماه سال ۸۴ بر اساس استانداردهای ملی و جهانی در ۳۳ ماده تهیه شد، اما به دلیل بار مالی مسکوت ماند» و تاکید کرده است که وظیفه فوری وزیر آموزش‌وپرورش تهیه «آیین‌نامه جامع ایمنی و بهداشت مدارس» و تصویب آن در شورای‌ عالی آموزش‌وپرورش و ارسال آن به مدارس است».

تغییرات جدید قوانین دستمزد

روزنامه آرمان ضمن انتشار گزارشی از «تغییرات جدید قوانین دستمزد» خبر داده است که دولت در جریان «اصلاح قانون کار» پیشنهاد داده تا «شرایط اقتصادی» نیز به مولفه‌های تعیین دستمزد کارگران افزوده شود.

به گزارش این روزنامه، «تا پیش از این دو مولفه «تورم» و «سبد هزینه خانوار» در تعیین دستمزد‌ها تاثیر داشته، اما با این پیشنهاد دولت قرار است در کنار این ‌دو عامل، «شرایط اقتصادی» به عنوان مولفه‌ای جدید به دیگر ملاک‌های تعیین مزد اضافه شود»، اما نمایندگان کارگری می‌گویند که «با ملاک شرایط اقتصادی» دولت توجیهی مناسب برای عدم افزایش دستمزد‌ها توسط دولت و کارفرمایان خواهد داشت.

روزنامه آرمان همچنین نوشته است که دولت همزمان در تلاش است تا «ترکیب گروه تعیین‌کننده میزان دستمزد‌ها» را هم «تغییر» دهد و در حالی که «تا پیش از این سه نماینده کارگر، سه نماینده کارفرما و سه نماینده دولت، میزان دستمزد‌ها را هر ساله در اسفندماه برای سال آینده تعیین می‌کردند»، اما در صورت تصویب پیشنهاد دولت «چهار وزیر کابینه، دو کار‌شناس مورد تایید هیئت وزیران به همراه سه نماینده کارگر و سه نماینده کارفرما تعیین‌کننده حداقل دستمزد‌ها خواهند بود» و به این ترتیب «نماینده‌های کارفرمایان و کارگران تحت تاثیر وزرا تصمیم خواهند گرفت».

گزارش‌نویس روزنامه آرمان تاکید کرده که «در صورت تصویب پیشنهادات دولت درباره قانون کار در مجلس» چندین اتفاق دیگر هم رخ خواهد داد و نوشته است که «امکان اخراج کارگران با توجه به شرایط اقتصادی امکان‌پذیر می‌شود، سازمان تامین اجتماعی به صندوق تامین اجتماعی تبدیل می‌شود، شوراهای اسلامی کار حذف خواهند شد» و علاوه بر این «وزیر کار در انتخاب نماینده‌های کارگران و کارفرمایان برای مجامع اختیار بیشتری خواهد داشت» و همچنین «انتخاب نماینده ‌کارگران و کارفرمایان ایران در سازمان بین‌المللی کار با وزیر کار خواهد بود».

روزنامه آرمان با اشاره به بخش دیگری از «اصلاحیات مورد نظر دولت دیگر قانون کار» نوشته است که در این اصلاحیه «کمیته‌های انضباطی و دادگاه کار در واحد‌ها به وجود خواهند آمد و یکی از مراجع حل اختلاف و تصمیم‌گیرنده برای تداوم کار کارگران خواهند شد» و در عوض «اصلاحیه قانون کار مد نظر دولت حق اعتراض صنفی به تشکلات کارگری داده است و برای پرداخت دستمزد‌ها نیز ضمانت‌هایی را در نظر گرفته که وزارت کار باید آن را تدوین کند».

کابینه در مرز رأی اعتماد مجدد

روزنامه‌های بهار، تهران امروز، خراسان و جام جم در شماره نهم دی‌ماه واکنش‌ها به برکناری وزیر بهداشت را با اختصاص عکس یک مرضیه وحید دستجردی یا انتشار گزارش‌ها و یادداشت‌هایی پوشش داده‌اند.

روزنامه بهار با تیتر «کابینه در برزخ رای اعتماد» گزارش داده است که محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس، با اشاره به «بررسی تغییرات پی‌درپی کابینه در مجلس» احتمال داده که «با این تغییرات محمود احمدی‌نژاد الزام قانونی پیدا کند برای کل کابینه‌اش درخواست رای اعتماد مجدد کند».

روزنامه بهار نوشته است که «محمود احمدی‌نژاد با برکنار کردن وزیر بهداشت کابینه‌اش وضعی را پیش روی دولت دهم قرار داده که سال ۸۸ و در آخرین روزهای فعالیت دولت نهم تجربه کرده است؛ ایستادن کابینه روی مرز سقوط؛ افتادن از عدد و لزوم معرفی دوباره برای گرفتن رای اعتماد از مجلس، زیرا مطابق اصل ۱۳۶ قانون اساسی در صورتی که پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت نیمی از هیئت وزیران تغییر نماید باید مجددا از مجلس شورای اسلامی برای هیئت وزیران تقاضای رأی اعتماد کند».

مهراوه خوارزمی در گزارش روزنامه بهار نوشته است که «حالا یک زمانی کابینه ۲۱ وزیر داشت و تغییر ۱۰ وزیر از اعتبار خارجش می‌کرد و حالا ۱۷ وزیر و یک سرپرست دارد و جابه‌جایی تنها ۹ وزیر قانونا ادامه فعالیتش را به کسب رای اعتماد دوباره از مجلس منوط می‌کند. این تازه تا وقتی است که ادغام دو وزارت ارتباطات و مسکن و شهر‌سازی را در نظر نگیریم که در آن صورت تغییر تنها هشت وزیر کار کابینه را به سقوط از لبه اعداد می‌کشاند».

به گزارش این روزنامه، در سال ۸۸ هم وقتی محمود احمدی‌نژاد تنها هشت روز تا پایان دولتش، غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات و محمدحسین صفار هرندی وزیر ارشاد اسلامی را برکنار کرد، واکنش حقوق‌دانان به تبعات آن تغییرات و لزوم اخذ رای اعتماد مجدد دولت از مجلس سبب شد تا صفارهرندی یک هفته ‌دیگر در جایگاه وزیر ارشاد بماند اما بعد‌ها صفار هرندی گفت که «من تنها یک عدد بودم، عددی که قرار بود تنها هشت روز دولت را قانونی و رسمی نگه دارد».

روزنامه تهران امروز در تیتر یک شماره شنبه تاکید کرده است که با برکناری مرضیه وحید دستجردی «کابینه در مرز رأی اعتماد مجدد» قرار گرفته است.

این روزنامه همچنین خبر داده است که برکناری وزیر بهداشت حتی انتقاد غلامعلی حداد عادل از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد را هم در پی داشته و او گفته است که «خبر عزل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر خوبی نبود و از دو جهت مایه تاسف شد، یکی از این جهت که مرضیه وحید دستجردی نخستین زنی بود که در جمهوری اسلامی به وزارت رسید و‌ ای کاش تا پایان این دوره به خدمت خود ادامه می‌داد، چرا که عزل وی اثر منفی به‌ویژه در ذهن زنان دانشگاهی» دارد، و «دیگر این که چند ماهی بیشتر از این دولت باقی نمانده است هر فرد دیگری انتخاب شود، فرصتی برای تحول ندارد».

جواد سیدپور نیز در سرمقاله روزنامه تهران امروز با تاکید بر این که مرضیه وحید دستجردی «وزیری بود که باید تشویق می‌شد نه برکنار» نوشته است که «شاید اگر دکتر دستجردی هم مثل تعدادی دیگر از مقامات دولتی مقابل مشکلات لب فرو می‌بست و اظهارنظری نمی‌کرد یا همه چیز را عالی و خوب و مشکلات را ناشی از کارشکنی مخالفان و معاندان می‌شمرد، هر روز شیرین‌تر از روزهای قبل به عنوان گل سرسبد کابینه معرفی می‌شد».

روزنامه جام جم در گزارشی با عنوان «وزارت دستجردی؛ تجربه‌ای موفق، اما ناتمام» نوشته است که مرضیه وحید دستجردی به دو دلیل «انتقاد نسبت به عدم تخصیص ارز دارو از سوی دولت» و «مخالفت با درخواست احمدی‌نژاد برای برکناری باقر لاریجانی از ریاست دانشگاه علوم پزشکی ایران»، از وزارت بهداشت برکنار شده است.

روزنامه خراسان نیز در یادداشتی با عنوان «نمره ۲۰ کابینه به هلوی دولت پیوست»، نوشته است که «خود آقای احمدی‌نژاد همین چندی پیش به مرضیه وحید دستجردی نمره ۲۰ داده بود» و اما او نیز به‌‌ همان سرنوشتی دچار شد که محمدباقر لنکرانی وزیر قبلی بهداشت که احمدی‌نژاد او را «هلوی دولت» توصیف کرده بود پیوست.

فرج‌الله سلحشور: تنها ۳ درصد سینماگران به جمهوری اسلامی معتقدند

روزنامه خراسان خبر داده که فرج‌الله سلحشور از فیلم‌سازان نزدیک به جناح حاکم گفته است که «تنها ۳ درصد سینماگران به جمهوری اسلامی معتقدند».

به نوشته این روزنامه، فرج‌الله سلحشور طی سخنانی در جشنواره عمار که آن را «جشنواره فیلم‌سازی انقلاب» توصیف کرد، گفت که «بیش از ۳۰ سال است که اهالی غیرمتعهد سینما و تلویزیون را تحمل کرده‌ایم به خاطر همین آثار آنها در دهه هفتاد، ۹۷ درصد آن ضدارزش است و این نشان می‌دهد که سینما پس‌رفت کرده و نسبت به گذشته بد‌تر شده و فرهنگ مکتب ما از آن کنار رفته است».

روزنامه خراسان نوشته است که فرج‌الله سلحشور به استناد آماری که آن را «آمار مجلس» توصیف کرد، گفت که «طبق آمار مجلس تنها ۳ درصد از سینماگران به جمهوری اسلامی معتقدند»، در حالی که «نزدیک ۳۴ سال است که در کشور سعی شده فیلم‌سازی‌ای که از زمان گذشته به ارث رسیده بود را تحمل کنیم و ضعف‌های اخلاقی و ناهنجاری آن را نادیده بگیریم و وابستگی‌ها را نبینیم تا بتوانیم این فیلم‌ساز‌ها را جذب کنیم، اما این فیلمساز‌ها به علت خط‌‌گیری سینما از جای دیگر، جذب انقلاب اسلامی نشده‌اند».

این روزنامه نوشته است که فرج‌الله سلحشور همچنین گفته است که «اگر روند فیلمسازی و سریال‌سازی به همین منوال ادامه یابد به جایی می‌رسیم که محجبه‌های ما در خیابان‌ها سنگسار می‌شوند».

برخورد نیروی انتظامی با «زشتی و کج‌کارکردی» در پیست‌های اسکی

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود در شماره شنبه از «استقرار نیروی انتظامی در پیست‌های اسکی» برای «برخورد با زشتی و کج‌کارکردی در پیست‌های اسکی» خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، با اعلام «استقرار نیروی انتظامی در پیست‌های اسکی» گفت که «حضور پلیس در پیست‌های اسکی در راستای تامین امنیت و برخورد با زشتی‌ها و کج‌کارکردی‌ها» است و به‌رغم آن که «تاکنون ناامنی در پیست‌های اسکی کشور گزارش نشده است» اما «پلیس در این پیست‌ها برای تامین امنیت و همچنین برخورد با زشتی‌ها و کج‌کارکردی‌ها حضور دارد».

این روزنامه همچنین از قول احمدرضا رادان نوشته است که نیروی انتظامی «در هر جا دو وظیفه حفظ امنیت و جلوگیری از زشتی‌ها، کج‌کارکردی‌ها و پلشتی‌ها را برعهده دارد» و ماموران این نیرو «در پیست‌های اسکی علاوه بر وظیفه برقراری امنیت، وظیفه جلوگیری از ناهنجاری‌های جامعه و برخی رفتار و حرکات مغایر با هنجار‌ها را برعهده دارند و نیروی انتظامی «با قاطعیت این ماموریت خود را دنبال خواهد کرد».

کیهان در عین حال به «برخی انتقاد‌ها از حضور پلیس در پیست‌های اسکی» نیز خبر داده، اما از قول جانشین فرمانده نیروی انتظامی نوشته است که «اگر یک عده‌ای از حضور پلیس در محلی ناراحت می‌شوند، باید به خودشان مراجعه کنند، چرا که پلیس وظایف خود را انجام می‌دهد».
XS
SM
MD
LG