لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

محمد باقر قاليباف: سران فتنه نمی توانند با عذرخواهی برگردند


محمد باقر قاليباف، شهردار تهران.
محمد باقر قاليباف، شهردار تهران.
محمد باقر قاليباف، شهردار تهران، که از وی به عنوان يکی از نامزدهای انتخابات آينده رياست جمهوری نام برده می شود، در سخنانی گفته که «سران فتنه» در انتخابات ۸۸، «مجرم» هستند و «غلط است» بگوييم که آنها با عذرخواهی می توانند برگردند.

شهردار تهران که نزديک به جريان اصولگرای جمهوری اسلامی است، در سخنان روز شنبه، نهم دی ماه، خود از معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ به عنوان «براندازان فتنه‌گر» نام برده که به گفته وی، «اقليتی کوچک بوده و هستند که همواره از سوی ملت ايران و جريان های سياسی درون نظام حذف و طرد شده اند.»

به گزارش خبرگزاری های ايسنا و مهر، آقای قاليباف بدون نام بردن از ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، آنها را «سران فتنه» خوانده و با بيان اينکه «برخی می پرسند اگر سران فتنه عذرخواهی کنند، می توانند به صحنه برگردند» اظهار داشت: «وقتی سران فتنه با قصد براندازی آمده اند در پيشگاه خدا و قانون، مجرم هستند. پس اينکه بگوييم سران فتنه با عذرخواهی برگردند، حرف غلطی است.»

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی از ۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۸۹ و در پی فراخوان عمومی برای انجام راهپيمايی در حمايت از «بهار عربی» از سوی نيروهای امنيتی حصر خانگی شده اند.

رسانه ها و شخصیت های وابسته به حکومت از این دو رهبر مخالفان به عنوان «سران فتنه» نام می برند. اين دو نامزد انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸، نتيجه اين رای گيری را حاصل «تقلب گسترده» و «سازماندهی آرا» عنوان کرده اند.

آقای قاليباف در اواخر بهمن ۱۳۸۹ در يادداشتی در وبلاگ شخصی خود فراخوان رهبران مخالفان برای حمايت از «بهار عربی» را اقدامی برای «کم‌رنگ ساختن حضور درخشان ملت ايران در بيست و دوم بهمن» عنوان کرد و نوشت که «مسببان اين اتفاقات و علی الخصوص سران فتنه نه بلوغ سياسی دارند نه دين دارند و نه عقل».

وی در اين نوشته تاکيد کرده بود که «گناه عملکرد» رهبران جنبش سبز، «مشابه و مترادف کسانی است که هم اکنون ما آنها را به نام منافقين می شناسيم».

در روزهای اخير و همزمان با سالگرد راهپيمايی هواداران حکومت در روز نهم دی ماه ۱۳۸۹، برخی از چهره های اصولگرا گفته اند که موسوی و کروبی را از «سران فتنه» نمی دانند. احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، و حبيب الله عسگراولادی از سران موتلفه اسلامی از جمله اين افراد هستند. اما آقای علم الهدی پس از بازتاب گسترده سخنانش در اين زمينه، روز يکشنبه حرف خود را پس گرفت و گفت که اين دو نفر را از «سران فتنه» می داند.

محمد باقر قاليباف که در سه سال گذشته کمتر درباره حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری ۸۸ اظهار نظر کرده است، در سخنان روز شنبه خود گفت که «فتنه تمام شدنی نخواهد بود» و «تا زمانی که ما در مسير عاشورا حرکت کنيم، فتنه سايه به سايه ما خواهد آمد. امروز چهره بسياری از افراد برملا شده است، که جو فروشی می کنند، اما گندم نما هستند.»

وی گفته است که «نبايد ذره ای دست از مسير ولايت برداريم» و «وقتی می گوييم وحدت يعنی وحدت روی نظام، اسلام و وحدت جز در حول ولايت فقيه، بزرگترين تفرقه است.»

محمد باقر قاليباف در انتخابات سال ۱۳۸۴ از مهمترين نامزدهای جريان اصولگرا بود که به رغم کسب چهار ميليون رای، در رقابت با محمود احمدی نژاد و اکبر هاشمی رفسنجانی شکست خورد و نتوانست به دور دوم رقابت ها راه پيدا کند. وی به رغم اعلام آمادگی برای شرکت در انتخابات سال ۸۸، در فروردين اين سال از حضور در انتخابات انصراف داد.

شهردار تهران در هفت سال گذشته بارها بر سر بودجه های عمرانی شهرداری و پرداخت سهم دولت برای مترو، با محمود احمدی نژاد دچار اختلاف های شديدی شده و از منتقدان سياست‌های وی به شمار می رود.

از محمد باقر قاليباف به عنوان يکی از نامزدهای اصلی در انتخابات خرداد سال ۱۳۹۲ نام برده می شود، انتخاباتی که گفته می شود رقابت اصلی در آن، ميان کانديداهای اصولگرايان است.
XS
SM
MD
LG