لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

گفت‌وگو با همسر مأمور ناپدیدشده اف‌بی‌آی: تقاضای کمک از ایران


رابرت لوینسون با نوشته‌ای درباره زندان گوآنتانامو
رابرت لوینسون با نوشته‌ای درباره زندان گوآنتانامو
خانواده رابرت لوینسون، مأمور سابق پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، که در مارس سال ۲۰۰۷ در جریان سفری به جزیره کیش در ایران ناپدید شد، عکس‌های جدیدی از او در اسارت منتشر کرده‌اند.

در این عکس‌ها که در اختیار رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی قرار گرفته است، لوینسون با موی بلند جوگندمی و ریشی اصلاح‌نشده و بلند و در حالی که لباس نارنجی‌رنگی شبیه به لباس زندانی‌های زندان گوآنتانامو بر تن دارد دیده می‌شود. او در این عکس‌ها برگه‌هایی را در دست دارد که با انگلیسی مقدماتی، پیام‌هایی مبنی بر درخواست کمک یا سرزنش ایالات متحده دیده می‌شود.

در پی انتشار عکس‌های جدید رابرت لوینسون، همسر او در گفت‌و‌گو با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی درباره عکس‌ها و وضعیت همسرش صحبت کرده است.

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی: چه زمانی عکس‌هایی را که روز ۸ ژانویه، ۱۹ دی‌ماه، منتشر کردید دریافت کرده بودید؟

کریستین لوینسون: عکس‌ها را در آوریل سال ۲۰۱۱ (حدود فروردین‌ماه سال ۹۰) دریافت کرده بودیم.

پس چرا اکنون تصمیم به انتشار آنها گرفتید؟

وقتی عکس‌ها به ما رسید، صرفاً عکسِ خالی بودند و معلوم نبود قصد از ارسال آنها چه بوده، و برای همین هم دلیلی نداشت که آنها را عمومی کنیم چون کمکی به حل این پرونده نمی‌کردند.

از آن زمان چه تغییری حاصل شده؟ آیا الان درباره عکس‌ها اطلاعات بیشتری دارید؟

احساس می‌کنم که در این برهه از زمان مهم است که مردم ببینند چه اتفاقی افتاده، که ما تلاش کرده‌ایم با این افراد تماس بگیریم تا ببینیم چه کاری لازم است انجام دهیم. و تا اینجا، هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

آیا آخرین باری که از کسانی که همسرتان را به اسارت درآورده‌اند باخبر شدید همین زمانی بود که این عکس‌ها را دریافت کردید؟

آخرین باری بود که اساساً اطلاعی از باب [رابرت] به دست ما رسید.

مطمئنم که این عکس‌ها را در اختیار مقام‌های اطلاعاتی آمریکایی قرار داده‌اید. آنها نظرشان چه بود؟

خب، ما عکس‌ها را به اف‌بی‌آی دادیم، و متأسفانه هیچ چیز دیگری جز آن چه شما هم در عکس‌ها می‌بینید نمی‌دانیم. از اف‌بی‌آی هم هیچ اطلاعی درباره عکس‌ها به ما ندادند.

حال و روز شوهرتان در این عکس‌ها به نظرتان چگونه آمد؟

در این عکس‌ها، به ظاهر سالم است. یک چیزی که از آنها دستگیرم شد این بود که غیرممکن است که عکس‌ها در زمان کوتاهی بعد از فیلم ماه نوامبر ۲۰۱۰ برداشته شده باشند، چون امکان ندارد که در این مدت کوتاه آن ریش انبوه را بلند کرده باشد. بنابراین همه فکر می‌کنند که آن عکس‌ها پیش از فیلم برداشته شده‌اند.

آیا هنوز فکر می‌کنید شوهرتان زنده است؟

بله. متأسفانه این مدت بی‌خبر بوده‌ایم، نگران وضع سلامتش هستیم، و همین مسئله یکی از دلایل اصلی است، او دهم ماه مارس ۲۰۱۳ (۲۰ اسفند) ۶۵ ساله می‌شود. دختر بزرگ ما هم یک ماه دیگر ازدواج می‌کند، و من به شدت ناراحتم و خانواده‌مان دل‌شکسته که نمی‌توانیم در هیچ یک از این رویدادهای مهم زندگی باب را در کنارمان داشته باشیم.

گویا بعضی مقام‌های رسمی ایالات متحده معتقدند که حکومت ایران پشت این تصاویر است. آیا شما فکر می‌کنید ایران در این ماجرا دست دارد؟

آن چه من می‌دانم این است که باب در جزیره کیش ناپدید شد، که بخشی از ایران است، و از آن زمان در هیچ جا دیده نشده، از زمان جزیره کیش هم جز اطلاعاتی که در زمان سفرم به ایران به دستم رسید هیچ خبر دیگری از او دریافت نکرده‌ایم، که بر اساس آن اطلاعات [همسرم] هرگز ایران را ترک نکرده است.

از دولت ایران می‌خواهم که برای حل و فصل این مسئله وقت بگذارد. آنها به ما هیچ کمکی برای حل مشکل نکرده‌اند. و پس از تقریباً شش سال، دیگر وقت آن رسیده که به راه حلی برسیم.
XS
SM
MD
LG