لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

گروگان‌های ایرانی آزادشده در سوریه وارد تهران شدند


۴۸ گروگان‌ ایرانی در سوریه روز چهارشنبه آزاد شدند.
۴۸ گروگان‌ ایرانی در سوریه روز چهارشنبه آزاد شدند.
تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد که ۴۸ ایرانی به گروگان گرفته شده توسط مخالفان بشار اسد در سوریه عصر پنج‌شنبه، ۲۱ دی، وارد تهران شدند. پرواز هواپیمای این گروگان ها از دمشق به دلیل بدی هوا چندین ساعت به تاخیر افتاده بود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز گزارش داده که هواپیمای این گروگان ها در فرودگاه مهرآباد به زمین نشسته است. این افراد به مدت پنج ماه در دست نیروهای نظامی مخالف حکومت سوریه بودند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه به نقل از یک مقام دولت سوریه نوشت که گروگان‌های آزاد شده ایرانی صبح امروز هتل شرایتون در دمشق را به مقصد فرودگاه این شهر ترک کردند، اما هواپیمایی که قرار بود آنها را به خانه بازگرداند، به‌خاطر بادهای قدرتمندی که خاورمیانه را در روزهای اخیر درنوریده است، نتوانست پرواز کند.

این مقام دولت سوریه از آنجا که اجازه ارائه اطلاعات به رسانه‌ها را ندارد، خواست که نامش فاش نشود.

بر اساس گزارش های منتشره، برخی از مقامات ایرانی از جمله حسن قشقاوی، معاون وزیر امور خارجه، برای استقبال از آنان در فرودگاه حضور یافته‌اند.

شورشیان سوریه روز چهارشنبه، ۴۸ گروگان ایرانی را در ازای آزادی بیش از دو هزار زندانی امنیتی در سوریه آزاد کردند.

به گفته شورشیان سوریه، گروگان‌های ایرانی اعضای سپاه پاسداران ایران هستند که به منظور کمک به سرکوب اعتراضات علیه بشار اسد به سوریه آمده بودند، اما ایران ضمن رد این ادعا، گروگان‌ها را جمعی از بازنشستگان نیروهای مسلح می‌خواند که تنها قصد زیارت از اماکن مقدس شیعیان در سوریه را داشتند.

واکنش سوری ها به مبادله اسرای ایرانی و سوریه‌

خبر مبادله گروگان‌های ایرانی با بیش از دو هزار زندانی امنیتی سوریه، واکنش‌های مختلفی را در میان سوری ها در پی داشته است.

در حالی که دولت سوریه به‌طور کلی انجام هر گونه معامله‌ای در این زمینه را انکار می‌کند، شورای ملی سوریه که یکی از گروه‌های اصلی اپوزیسیون این کشور محسوب می‌شود، آن را نشانه «وابستگی حکومت سوریه به تهران» می‌داند.

این شورا روز پنج‌شنبه ضمن انتقاد شدید از حکومت بشار اسد اعلام کرد: «حکومت سوریه آن‌قدر بی‌شرم است که تنها حکومت جهان به شمار می رود که شهروندان خود را در ازای آزادی شهروندان کشورهای خارجی آزاد می‌کند.»

این شورا همچنین اضافه کرده است: «این پیروزی (آزادی زندانیان سوریه‌ای) نشان می‌دهد که تا چه حد حکومت سوریه به تهران وابسته است.»

ایران از متحدان اصلی حکومت سوریه در منطقه محسوب می‌شود و علی‌رغم انتقادهای بین‌‌المللی همچنان به حمایت‌های خود از بشار اسد ادامه می‌دهد.
XS
SM
MD
LG