لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

جنتی: برخی که مستحق اعدام بودند از انتخابات آزاد حرف می‌زنند


احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در سخنان تندی، به اشخاص و گروه‌هایی که خواستار انتخابات آزاد و رقابتی شده‌اند تاخت و گفت برخی از این افراد مستحق اعدام بودند و هم‌اکنون دم از انتخابات آزاد می‌زنند.

احمد جنتی در تریبون نماز جمعه گفت: «واجدین شرایط امکان ندارد رد صلاحیت شوند و غیر واجدین هم امکان ندارد تایید شوند و چنین انتظاری نداشته باشند.»

به گزارش ایسنا دبیر شورای نگهبان روز جمعه ۲۲ دی ماه، با بیان اینکه «در ایران هر ساله انتخابات داشته‌ایم که همیشه سالم برگزار شده است»، اظهار داشت: «شاهد این امر تمام ملت است و چه کسی می‌گوید که انتخابات در ایران آزاد نبوده؟ آیا کسی را به زور به پای صندوق آورده‌اند و یا کسی به زور ثبت نام کرده و یا این‌که گفته شده به چه کسی رای بدهید نا ندهید؟»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی به افراد و جریان‌هایی که سخن از انتخابات آزاد می‌زنند هشدار داد و پس از آن اصولگرایان حامی وی در روزهای اخیر آن را به انحاء مختلف تکرار کردند.

دبیر شورای نگهبان در ادامه سخنانش تصریح کرد: «انتخابات آزاد کلیدواژه و رمز شورش شده است همان طور که در گذشته تقلب رمز شورش شد.»

احمد جنتی در سخنانی شدیداللحن گفت: «کله گنده‌ها و شکست‌خورده‌های سیاسی امروز از انتخابات آزاد صحبت می‌کنند و یکی از آنها که گردن کلفت‌تر از همه است از مدت‌ها قبل این موضوع را مطرح کرد و بقیه هم به دنبال آن این بحث را مطرح می‌کنند و در خارج هم منافقان، سلطنت‌طلب‌ها، آمریکا و اسرائیل همان را می‌گویند.»

گرچه احمد جنتی نامی از این شخص نبرده، اما در ماه‌ها و هفته‌های اخیر اکبر هاشمی رفسنجانی، در دیدارهای مختلف خود خواستار انتخابات آزاد و رقابتی برای بازگشت اعتماد مردم و عبور کشور از بحران شده است. وی همچنین ایده دولت وحدت ملی را مطرح کرده است که به شدت از سوی طیف‌های مختلف اصولگرایان و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی مورد حمله قرار گرفته است.

احمد جنتی که در این سال‌ها از سوی اصلا‌ح‌طلبان به جانبداری در انتخابات متهم است، گفت: «به شکر خدا مردم ما بصیر و با تجربه هستند ... دیگر این حرف‌ها را نزنید و از مردم خجالت بکشید چون مردم شما را در جریان اتفاقات رخ داده شناخته‌اند، هم روسای فتنه و هم ساکتین را شناخته‌اند که در چه خطی حرکت می‌کنند.»

احمد جنتی روز جمعه نیز یک بار دیگر از تریبون نماز جمعه از اعدام معترضان به انتخابات ۱۳۸۸ سخن گفت و تصریح کرد: «عده‌ای از کسانی که فتنه را به پا کرده‌اند امروز طلبکار شده‌اند... مقامی که به عدالت آن اعتقاد دارید می‌گفت اگر در آن زمان قاضی در دادگاه بودم و فلان کس را به دادگاه می‌آوردند حکم اعدامش را می‌دادم و الان طلبکار شده‌اند که باید انتخابات آزاد باشد تا ما هم بیاییم. حتما فکر می‌کنند که کرسی ریاست جمهوری منتظرشان هست و ما همه به آن‌ها رای خواهیم داد؟»

روز چهارشنبه، دیگر منصوب آیت‌الله خامنه‌ای، یعنی صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه، هم گفته بود کسانی که می‌خواهند در آستانه انتخابات برای کاندیدایشان به نظام فشار بیاورند، خوابشان تعبیر نخواهد شد. رئیس قوه قضاییه طیف محمود احمد‌ی‌نژاد و اصلا‌ح‌طلبان را خطاب مستقیم حرف‌های خود قرار داده بود.

محمود احمدی‌نژاد هم در هفته‌های اخیر سخن از انتخابات آزاد گفته است. طیف محمود احمدی‌نژاد هنوز نامزد خود برای ریاست‌جمهوری را معرفی نکرده، اما اصولگرایان مخالف او می‌گویند وی برای ریاست جمهوری اسفندیار رحیم مشایی خیز برداشته است.

محمود احمدی‌نژاد، این هفته همچنین در واکنش به سخنان علی سعیدی درباره «مهندسی منطقی و معقول انتخابات» از سوی سپاه گفت که مردم هرکسی را بخواهد آنها را مدیریت کند، مدیریت خواهند کرد. این سخنان وی با واکنش سپاه پاسداران مواجه شد.

دبیر شورای نگهبان در ادامه گفت: «گفته شده راه براندازی انقلاب و حکومت اسلامی در ایران،‌ انتخابات آزاد است ... می‌گویند اگر انتخابات آزاد باشد حکومت را ساقط می‌کنیم و چطور مدعیان سیاست که در دوره‌هایی کار دستشان بود حرف‌های آنها‌ را می‌زنند آیا خجالت نمی‌کشند حرفی که آنها می‌زنند این‌ها هم تکرار می‌کنند.»

شخصیت‌های مختلف اصلاح‌طلبان نیز که آیت‌الله جنتی در حمله به آنها سابقه دیرینه دارد، اعلام کرده‌اند که شرایط را برای شرکت در انتخابات مناسب نمی‌ببیند؛ برای نمونه مصطفی تاجزاده که در زندان اوین است، آشکارا از یک «کودتای انتخاباتی» دیگر سخن گفته و محمد خاتمی نیز گفته است شرایط را برای معرفی کاندیدا از سوی اصلاح‌طلبان مناسب نمی‌بیند.
XS
SM
MD
LG