لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۴

فرار کشتی «بدهکار» ایرانی از بندری در سری‌لانکا


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
گزارش‌ها از بندری در سری‌لانکا حاکی است یک کشتی ایرانی که حکم توقیف آن از طرف دادگاهی در کلمبو، پایتخت این کشور، صادر شده بود، روز چهارشنبه به‌رغم «هشدار نیروی دریایی» از آب‌های سری‌لانکا گریخته است.

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۲۸ دی‌ماه، خبرگزاری فرانسه، حکم توقیف این کشتی بعد از درخواست بانک «دی‌وی‌بی» آلمان از دادگاه کلمبو صادر شده بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مالک کشتی «ام وی آمینا» ایران که مدت دو هفته تحت نظر نیروی دریایی سری‌لانکا بود، به این بانک آلمانی «مبالغ کلانی» بدهکار است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که کشتی ایرانی یاد شده متعلق به شرکت «راهبران امید دریا» بوده است، شرکتی که به اتهام حمل سلاح و مشارکت در برنامه هسته‌ای ایران در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا قرار دارد.

سخنگوی نیروی دریایی سری‌لانکا به خبرگزاری فرانسه گفت که دولت سری‌لانکا به کشتی یاد شده هشدار داده بود که در بندر باقی بماند، اما کشتی ایرانی صبح روز چهارشنبه توانسته است «فرار کند و از آب‌های تحت حاکمیت سری‌لانکا خارج شود».

خبرگزاری رویترز نیز طی گزارشی در همین زمینه از قول این سخنگو نوشته است که کشتی یاد شده از ۱۲ مایلی مرزهای کشور خارج شده و «دولت سری‌لانکا نمی‌تواند دیگر کاری انجام دهد، مگر این که کشتی ایرانی در سری‌لانکا مرتکب جرمی شده باشد».

وی گفت که نیروی دریایی تلاش کرد که با کشتی یاد شده تماس بگیرد و آن را به توقف ترغیب کند، اما خدمه‌ کشتی جوابی به درخواست این کشور نداده و به راه خود ادامه داده‌اند.

روزنامه تایمز هند اخیرا گزارش داده بود که مالکان کشتی «ام وی آمینا» میلیون‌ها دلار به بانکی آلمانی بدهکار بوده‌اند و دادگاه کلمبو ۱۲ دسامبر، شش روز بعد از رسیدن کشتی به آب‌های این کشور، حکم توقیف آن را صادر کرده است.

هم اکنون کشتی ایرانی در مسیر آب‌های اقیانوس هند در حال حرکت است.

این اولین باری نیست که کشتی‌های ایرانی در سری‌لانکا توقیف می‌شوند. دو سال قبل نیز این کشور سه کشتی ایرانی را به دلیل بدهی آنها به شرکت‌های خارجی توقیف کرد، اما دولت ایران با مذاکره و تسویه بدهی‌هایش موفق به رفع توقیف کشتی‌ها شد.
XS
SM
MD
LG