لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

معاون آمانو: اختلاف نظرها با ایران هم‌چنان باقی است


هرمان ناکارتس، معاون یوکیا آمانو، در فرودگاه وین، پایتخت اتریش
هرمان ناکارتس، معاون یوکیا آمانو، در فرودگاه وین، پایتخت اتریش
هرمان ناکارتس، معاون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه، ۲۹ دی‌ماه، در بازگشت از تهران ضمن تاکید بر عدم رفع اختلاف نظرها میان ایران و این سازمان تایید کرد که مذاکرات بعدی این دو در روز ۲۴ بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، ساعاتی پیشتر خبر داده بود که مذاکرات بعدی ایرانی‌ها با بازرسان دیدبان اتمی سازمان ملل روز ۲۴ بهمن‌ماه در تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از وین، پایتخت اتریش، آقای ناکارتس در فرودگاه این شهر به خبرنگاران گفته است که پس از دور روز «گفت‌وگوهای فشرده» اختلاف نظر میان جمهوری اسلامی و بازرسان آژانس انرژی اتمی هم‌چنان باقی است.

هیئت بلندپایه آژانس به سرپرستی هرمان ناکارتس، معاون یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس انرژی اتمی، با مذاکره‌کنندگان ایرانی این بار به سرپرستی علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته به گفت‌وگو نشست.

آن طور که پیشتر اعلام شده بود، محور این مذاکرات رسیدن به سازوکاری مدون برای حل مسائل حل‌نشده برنامه اتمی ایران بود، به‌ویژه پرسش‌هایی که آژانس درباره فعالیت‌ها و مطالعات احتمالی ایران در زمینه دستیابی به بمب اتمی و سایت پارچین مطرح کرده بود.

با این حال در پایان این مذاکرات خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات مقیم وین گزارش داد که در مذاکرات دو روزه تیم ایرانی با تیم آژانس توافقی حاصل نشده است.

حال سرپرست بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر این امر مهر تایید زده و گفته است: «نتوانستیم رویکردی ساختاری را برای حل مسائل عمده مربوط به ابعاد احتمالا نظامی فعالیت هسته‌ای ایران نهایی کنیم.»

از جمله دغدغه‌های اصلی دیدبان اتمی سازمان ملل دسترسی به سایت نظامی پارچین در جنوب شرقی تهران است که این سازمان بارها اعلام کرده است در آن آزمایش‌هایی مربوط به تسلیحات اتمی انجام شده است.

به‌رغم انتشار تصاویر ماهواره‌ای از این سایت که حاکی از انجام پاک‌سازی گسترده در پارچین است، جمهوری اسلامی هر بار اتهام آزمایش را رد کرده و به بازرسان آژانس اجازه بازدید از این سایت را نداده است.

هرمان ناکارتس، معاون آمانو، روز سه‌شنبه پیش از پرواز به تهران ابراز امیدواری کرده بود که دو طرف بتوانند در مورد «رویکردی ساختاری» در مذاکرات به توافق برسند. او امیدوار بود که ایران اجازه دسترسی به پایگاه پارچین را به بازرسان بدهد.

یوکیا آمانو، رئیس آقای ناکارتس، چند هفته‌ای پیش از این مذاکرات اعلام کرده بود که در مورد نتیجه آن خوش‌بین نیست.
XS
SM
MD
LG