لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۳

سرنوشت کشیش سعید عابدینی بستگی به «تفسیر قاضی» دارد


کشیش ایرانی‌تبار آمریکایی، سعید عابدینی.
کشیش ایرانی‌تبار آمریکایی، سعید عابدینی.
درخواست‌های بین‌المللی برای آزادی سعید عابدینی، کشیش ایرانی‌تبار دارای تابعیت آمریکایی که از مهرماه در ایران در بازداشت به‌سر می‌برد، همچنان ادامه دارد.

او در جریان سفری که «برای بازدید از خانواده و پیگیری تاسیس یک پرورشگاه» به ایران داشت، بدون اعلام اتهام علیه خود بازداشت شد.

همسر سعید عابدینی در آمریکا، در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه، از نگرانی خود از صدور احکام سنگین یا حتی حکم اعدام برای او، زیر فشارِ رهبری جمهوری اسلامی گفته‌است.

نغمه عابدینی، همزمان، اظهار امیدواری کرده‌است که تلاش‌های بین‌المللی تأثیری مثبت در روند دادرسی پرونده همسرش داشته باشد.

منصور برجی، سخنگوی «کلیساهای ایرانی همگام»، متشکل از کلیساهای پروتستان و بشارتی درباره این محاکمه توضیحاتی داده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:33 0:00
لینک مستقیم

منصور برجی در بریتانیا: در گذشته مواردی وجود داشته‌است که فشارهای بین‌المللی و توجهی که رسانه‌ها و نهادهای کلیسایی بر این مسئله داشتند، باعث شده‌است تا با حساسیت بیشتری پرونده مسیحیان بازداشتی در ایران بررسی شود.

نمونه آن هم پرونده کشیش یوسف ندرخانی بود که با توجهی که به این پرونده شد باعث شد ایشان آزاد شوند و حکم اعدامی که در انتظارشان بود رد شود.

در مورد آقای عابدینی هم به همین شکل است. اتهاماتی که ایشان با آن مواجهند به نظر می‌رسد بیشتر به تفسیر و تهدید مقامات بستگی دارد تا اینکه واقعا جرمی مرتکب شده باشند.

فکر می‌کنم این حساسیت جامعه بین‌المللی می‌تواند موثر باشد در این که ایشان را قبل از اینکه دادگاه حکم پیچیده‌ای برایشان صادر کنند، آزاد شود.

پرونده آقای ندرخانی هم به درازا کشید و در نهایت به آزادی ایشان منتهی شد. گر چه در مراحل اولیه رسیدگی دادگاهی برای ایشان حکمی صادر کرده بود که خود مسئولین جمهوری اسلامی هم مانده بودند که چطور این حکم را برگردانند.

آقای برجی، کمیسیون آمریکایی نظارت بر آزادی بین‌المللی ادیان از ایران خواسته‌است تا آقای عابدینی را بی‌درنگ و بدون هیچ شرط و شروطی آزاد کنند. ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم نگرانی عمیق کشورش را از بازداشت و محاکمه قریب‌الوقوع سعید عابدینی ابراز کرده و خواستار اتخاذ وکیل برای وی شده و گفته‌است که حداقل، قوانین خود ایران را در مورد این شخص رعایت کنید.
شما روند دادگاهی که در پیش روست را با توجه به تجاربی که از دیگر نوکیشان مسیحی بازداشت شده وجود داشته‌است، چطور می‌بینید؟


آقای عابدینی نیز همچون دیگر مسیحیانی که در طول چند سال اخیر بازداشت شده‌اند و عده‌ای از آنها هم مثل آقای فرشید فتحی و بهنام ایرانی کماکان در بازداشت به سر می‌برند، مرتکب جرمی که مطابق قوانین جمهوری اسلامی واقعا بشود آن را جرم تلقی کرد نشده‌اند.

مثلا اتهاماتی که با آن مواجه بوده‌اند شرکت و یا راه‌اندازی کلیساهای خانگی بوده‌است که مطابق قوانین جمهوری اسلامی این مسئله جرمی محسوب نمی‌شود.

ولی بنا به تفسیری که از این اتهامات می‌کنند و به شکلی این کارها را اقدام علیه امنیت ملی تلقی کرده‌اند و احکامی که صادر شده‌است بیشتر جنبه تفسیری دارد تا اینکه واقعا یک جرم مشخصی مرتکب شده باشند، به همین دلیل هم تا حدود زیادی بستگی به نظر قاضی دارد.

در یک موردی ممکن است همین شخص را یک قاضی تبرئه کرده و یک قاضی دیگر هم اگر سخت‌گیرتر باشد و گوشی برای شنیدن حساسیت‌های داخلی و بین‌المللی نداشته باشد، ممکن است حکم سنگین‌تری را برای وی صادر کند.

با توجه به اینکه قاضی پیرعباسی برای محاکمه آقای عابدینی انتخاب شده‌است، در مورد ایشان چه می‌توانید بگویید؟

آقای پیرعباسی در محاکماتی که پیش از این برای فعالین مدنی و سیاسی انجام داده‌اند، به سخت‌گیری در صدور احکام شهرت دارند و بنابر این جای نگرانی برای خانواده آقای عابدینی و مسیحیان در ایران و خارج از ایران وجود دارد که بالاخره سرنوشت ایشان به کجا خواهد کشید؟

خود ایشان در تماسی که با خانواده داشته‌اند از صحبت‌های بازجو این طور برداشت کرده بودند که ممکن است که حتی حکم اعدام هم برای ایشان صادر بشود.

خانم نغمه عابدینی همچنان گفته‌اند که سخت‌گیری‌ها در ایران بیشتر شده و هر کسی که مسیحی بشود او را به سیاست مرتبط می‌کنند و اتهاماتی از این دست به او وارد می‌شود.
آیا این مسئله در مورد دیگر نوکیشان مسیحی که بازداشت شده‌اند نیزی صحت دارد؟


بله از چند سال پیش که شاهد گسترش مسیحیت بوده‌ایم خصوصا با سخت گیری‌هایی که نسبت به کلیساهای رسمی اعمال می‌شود، گسترش کلیساهای خانگی مورد توجه مسئولان قرار گرفته و نسبت به آن هشدارهایی می‌دهند و صحبت‌های آقای خامنه‌ای در قم در این زمینه هشداری بود و ایشان کلیسای خانگی و بهائیت را دشمنی برای نظام تلقی کردند که این امر خودش به فعالیت‌های عقیدتی در ایران وجهه سیاسی می‌دهد.

از آن زمان به بعد شاهد اظهار نظرهای بسیاری از مسئولین در این مورد بودیم و در پی آن نیز دستگیری‌های گسترده آغاز شد و سختگیری‌ها بیشتر شده و کلیساهای رسمی هم تحت فشار قرار گرفته‌اند واین وضعیت نگران‌کننده کماکان تشدید شده‌است.

بعد از گزارش آقای احمد شهید که در آن تاکید کردند بر دستگیری بیش از ۳۰۰ نفر در طول یک‌سال و نیم گذشته در ایران، و گفتند که کماکان عده زیادی باز هم دستگیر می‌شوند و عده دیگری هم هنوز در زندان به سر می‌برند، تهدید و فشارهایی که بر مسیحیان ایرانی خصوصا پروتستان‌ها وارد می‌شود از سوی مقامات جمهوری اسلامی رو به افزایش است.
XS
SM
MD
LG