لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۷

واکنش رسانه‌های اسرائیل به پرتاب کاوشگر حامل میمون


در پی اعلام روز دوشنبه در ایران مبنی بر «پرتاب و بازیابی موفقیت‌آمیز» یک کاوشگر فضایی حامل میمون به نام «کاوشگر پیشگام»، کارشناسان فضایی اسرائیل در واکنش‌های خود گفتند که این امر «حتی برای خود ایران هم، توانمندی جدید و خارق‌العاده‌ای» به حساب نمی‌آید.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز سه‌شنبه، دهم بهمن، به نقل از کارشناسان فضایی اسرائیل نوشت که موشکی که به ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری سطح زمین پرتاب شده باشد، همراه با یک میمون، برای کشورهای بسیاری یک توانمندی عادی و پیش‌پاافتاده است.

هاآرتص نوشته است که موشک هوافضا از مدل «کاوشگر»، در واقع مدل دوربردتر موشک زمین به زمین از نوع «فتح ۱۱۰» است که از مدت‌ها پیش ایران آن را در اختیار دارد و در ارتش ایران و سپاه پاسداران نیز عملیاتی شده است و می‌تواند به هدف‌هایی تا برد ۳۰۰ کیلومتر اصابت کند.

هاآرتص افزوده است که حتی ارتش سوریه مدل بومی «فتح ۱۰۰» را دارد که سوری‌ها آن را «ام-۶۰۰» نامیده‌اند. سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل ارزیابی می‌کند که حزب‌الله لبنان نیز از این موشک برخوردار است.

هاآرتص به نقل از «کارشناسان فضایی» نوشته است که «عمدتاً سخن از یک نمایش تبلیغاتی است که ارزش علمی یا نظامی ندارد»، زیرا ایران نتوانسته است توانمندی بالیستیکی خود را با پرتاب این موشک ثابت کند.

در همین حال روزنامه هاآرتص یادآور می‌شود که ایران در فوریه ۲۰۰۹ از پرتاب کاوشگر فضایی «امید» خبر داد و در سال ۲۰۱۱ گزارش ارسال دو ماهواره به فضا را اعلام کرد و همچنان در راستای پروژه‌های فضایی خود امیدوار است که بتواند به مرحله‌ای برسد که فضانورد نیز به فضا بفرستد.

حمید فاضلی، رئیس پروژه فضایی ایران، وابسته به وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران، گفته است که ایران می‌تواند تا پنج سال آینده هدف خود را در اعزام فضانورد به فضا عملی کند، هرچند که احمدی‌نژاد وعده کرده بود که این هدف را بتوان در سال ۱۴۰۰، هشت سال دیگر، محقق کرد.

شبکه عرب‌زبان ایران، العالم، دوشنبه نهم بهمن، فیلمی را از پرتاب کاوشگر، که مستقیم نبود، و زمان دقیق پرتاب را ذکر نمی‌کرد، نشان داد. در این فیلم دیده می‌شد که دو میمون در کپسولی که «کپسول فضایی» توصیف شد، به موشک متصل بودند.

واکنش آمریکا: «میمون بیچاره»

میمونی که به گفته رسانه‌های داخلی ایران به فضا پرتاب شده و بازیابی شده‌است.
میمونی که به گفته رسانه‌های داخلی ایران به فضا پرتاب شده و بازیابی شده‌است.
در هر حال، تنها ساعاتی پس از اعلام خبر پرتاب «موفقیت‌آمیز موشک کاوشگر با میمون به فضا» از سوی ایران، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه اولیه خود گفت که این خبر را تایید نشده می‌داند و به گزارش سی‌ان‌ان ویکتوریا نولند سخنگوی این وزارتخانه نیز گفت «عکس میمون کوچک بیچاره را دیدم، اما راهی برای تایید این پرتاب نداریم».

در همین حال، این سخنگوی آمریکایی افزود: «باید با اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل، نگرانی‌ها درباره تحولات موشکی ایران برطرف شود».

بر اساس قطعنامه تحریمی شماره ۱۹۲۹ شورای امنیت علیه ایران، جمهوری اسلامی ایران از فعالیت در عرصه موشک‌های بالیستیک منع شده است.

اسرائیل، آمریکا و قدرت‌های دیگری در جهان همواره ایران را متهم کرده‌اند که در پوشش طرح‌های فضایی، عملاً برای ساخت موشک‌های دوربردتر بالیستیکی که می‌تواند تهدیدی جدی برای جهان باشد عمل می‌کند.

ایران همواره در پاسخ گفته است که جامعه جهانی قدرت علمی و فناوری ملت ایران را باور ندارد و حاضر نیستند پیشرفت‌های علمی و فنی ایران را بپذیرند.
XS
SM
MD
LG