لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۶

لاریجانی: مذاکره با آمریکا خط قرمز نیست


علی لاریجانی در مصاحبه با شبکه العالم، گفته است که «رفتار دولت آمریکا» در دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما می‌تواند نشان‌دهنده جهت‌گیری جدید این کشور در قبال ایران باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است مذاکره با آمریکا «خط قرمز» نیست. او در این باره توضیح داده است که رفتار دولت آمریکا در مذاکرات با ۵+۱ «می‌تواند خود یک نشانه باشد. یعنی به جای موضع تخریبی کمک کنند که مذاکرات به پیش برود.»

این مصاحبه شامگاه دوشنبه ۹ بهمن به وقت تهران انجام شده و خبرگزاری فارس آن را روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن منتشر کرده است.

جان کری،‌ نامزد باراک اوباما برای تصدی وزارت خارجه آمریکا، روز ۶ بهمن در جلسه کمیته روابط خارجی سنا گفت که امیدوار است آمریکا و کشورهای دیگر بتوانند در زمینه دیپلماتیک به پیشرفتی دست پیدا کنند ولی تهران باید درک کند که لازم است ثابت کند برنامه هسته‌ای‌اش برای مقاصد صلح‌آمیز است.

جان کری تاکید کرد که وی به سیاست دو مسیره یا همان تحریم و مذاکره پایبند خواهد بود.

«اخیرا مذاکره‌ای اتفاق نیفتاده است»

آقای لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه عربی درباره «تماس‌ها و روابط غیر رسمی بین ایران و آمریکا» گفته است: «اخیرا چنین اتفاقی روی نداده، ولی در زمان [حضور نظامیان آمریکایی در] عراق مذاکراتی داشتیم، که این مذاکرات روشن بود و تعریف مشخصی داشت.»

دو ماه پیش در ۱۱ آذرماه وزیر خارجه ایالات متحده هیلاری کلینتون گفته بود که در صورت آمادگی ایران، آمریکا آماده است با جمهوری اسلامی مذاکره هسته‌ای دوجانبه داشته باشد. ایران و آمریکا پیشتر هرگونه توافق برای برگزاری مذاکره دوجانبه را رد کرده بودند.

در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی درباره مذاکره ایران و آمریکا منتشر شده است.

از جمله نیویورک‌ تایمز مهرماه سال جاری در گزارشی به نقل از «مقام‌های ناشناس آمریکایی» گزارش داد که آمریکا و ایران برای مذاکره رو در رو بر سر برنامه هسته‌ای ايران توافق کرده‌اند. کاخ سفید ۲۹ مهرماه‌ این خبر را تکذیب کرد.

محمود احمدی‌نژاد نیز اوایل مهرماه در سفر به نیویورک اعلام کرد که روابط ایران و آمریکا «باید بهبود پیدا کند». او در میانه ابان ماه نیز گفت که پرونده هسته‌ای ایران باید «در رابطه بین ایران و آمریکا حل و فصل شود». در همین روز روسیه از گفت‌و‌گوی مستقيم تهران و واشينگتن برای حل مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی استقبال کرد.

پس از آن علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، ۲۲ آبان‌ماه تأکید کرد که تصمیم انجام گفت‌و‌گوی جامع و سیاسی با آمریکا تنها با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است.

«مذاکرات را ایران عقب نینداخته است»

رئیس مجلس ایران در مصاحبه روز ۹ بهمن با تلویزیون العالم همچنین گفته است مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ از جانب این گروه عقب انداخته شده است و «ایران برای مذاکره آمادگی داشته و دارد».

در همین روز دوشنبه ۹ بهمن، مایکل مان، سخنگوی کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که ۱+۵ «مکررا» خواستار انجام دور دیگری از مذاکرات با ایران شده‌اند و تاریخ ۲۸ و ۲۹ ژانویه (۹ و ۱۰ بهمن) و استانبول را به عنوان محل آن پیشنهاد کرده بودند، اما ایران نپذیرفته است.

به گفته مایکل مان، این گروه حالا مذاکره در ماه فوریه را به ایران پیشنهاد داده‌اند.

در همین حال وزیر خارجه ایران، تعویق مذاکرات را رد کرده و گفته است که قزاقستان، سوئد، سوئیس و ترکمنستان آمادگی خود را برای میزبانی مذاکرات اعلام کرده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز روز دوشنبه خواستار انجام هرچه سریع‌تر مذاکرات و توقف «رفتار کودکانه» بر سر اختلاف درباره مکان و زمان این مذاکرات شد.

ایران و ۱+۵ در سال گذشته در استانبول، بغداد و مسکو سه دور مذاکره داشتند که نتیجه‌ای در برنداشته است.

«وضع اقتصادی ایران به خاطر مدیریت است نه تحریم‌ها»

علی لاریجانی همچنین درباره تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران گفته است: «آمریکایی‌ها برداشت درستی از این موضوع نداشته‌اند.»

رئیس مجلس ایران افزوده است: «مقداری از دلایل گرانی و تورم به وجود آمده در ایران، نقدینگی زیاد در داخل کشور است که این برمی‌گردد به مدیریت اقتصادی؛ و تحریم‌ها درصد کمی تاثیر در این موضوع دارد.»

آقای لاریجانی پیش از این در ۹ دی ماه با انتقاد از سخنان محمود احمدی‌نژاد درباره تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، گفت: «من این را قبول ندارم که تمام مشکل اقتصادی ما تقصیر تحریم‌هاست. من معتقدم تحریم‌ها تأثیر در معیشت مردم داشته است ولی ضعف در مدیریت اجرایی نقشش بیشتر بوده است و اگر ما اقتصاد با رونقی داشتیم مشکلات ما در حال حاضر اینقدر نبود.»

محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه‌ای که شامگاه دوم دی ماه از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد، گفت منتقدان او می‌خواهند نقش تحریم‌ها را در مشکلات فعلی ایران کمرنگ نشان دهند.

به گفته رئیس جمهوری ایران، «ابعاد تحریم‌ها معلوم است و حداقل مسئولین کشور می‌دانند اما الآن قابل ‌بازگو کردن نیست».

مقام‌های آمریکایی می‌گویند تحریم‌ها بر ایران اثر گذاشته است. آمریکا و اتحادیه اروپا در سال جاری تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده‌اند تا تهران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند و به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل عمل کند.
XS
SM
MD
LG