لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

نگرانی اشتون از تصمیم ایران برای تجهیز بیشتر سایت نطنز


کاترین اشتون به رایزنی‌های خود با مقامات ایران برای مذاکرات هسته‌ای ادامه می‌دهد.
کاترین اشتون به رایزنی‌های خود با مقامات ایران برای مذاکرات هسته‌ای ادامه می‌دهد.
کاترین اشتون، مسئول سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه، ۱۳ بهمن، از ایران خواست که از تصمیم خود برای سرعت بخشیدن به برنامه اتمی و تجهیز سایت اتمی نطنز خودداری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم اشتون این اقدام جمهوری اسلامی ایران را تخطی از تعهدات بین‌المللی خود دانسته است.

ایران اعلام کرده است که قصد دارد سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای برای غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای نطنز نصب کند، اقدامی که می‌تواند به‌طور قابل ملاحظه‌ای سرعت برنامه هسته‌ای آن را افزایش دهد.

این مسئله در عین حال به نگرانی‌های غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران دامن می‌زند.

غرب می‌گوید که ایران در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای است، ادعایی که ایران آن را تکذیب می‌کند.

سخنگوی کاترین اشتون گفت: «ایران تصمیم به نصب سانتریفیوژهای پیشرفته گرفته است که این می‌تواند به‌طور قابل ملاحظه‌ای تولید مواد غنی‌شده را افزایش دهد و به نگرانی‌های شدیدی دامن بزند که درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد.»

در همین حال فرانسه و بریتانیا نیز مانند کاترین اشتون، در این‌ باره ابراز نگرانی کردند، به‌ طوری که سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت که قصد ایران برای نصب سانتریفیوژهای جدید و پیشرفته در تاسیسات هسته‌ای نطنز «نشانه‌ای منفی» در آستانه مذاکرات احتمالی تهران و شش قدرت جهانی است.

ایالات متحده هم پیش از این نسبت به برنامه جدید ایران برای نصب سانتریفیوژهای پیشرفته واکنش نشان داده و گفته بود که این اقدام تنها به بحران هسته‌ای ایران شدت می‌بخشد.

کاترین اشتون که نماینده گروه ۱+۵، شامل کشورهای ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان در مذاکرات هسته‌ای با ایران است، همچنان در حال رایزنی با مقامات ایران برای ادامه این مذاکرات است.

۵+۱ از ایران خواسته است که این مذاکرات در ماه فوریه انجام شود، اما هنوز بر سر مکان و زمان دقیق انجام این مذاکرات توافقی میان طرف‌ها حاصل نشده است.

ایران و گروه ۱+۵ در سال جاری شمسی سه دوره مذاکره با یکدیگر داشتند، اما همه این مذاکرات بی‌نتیجه بوده است.
XS
SM
MD
LG