لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۱

اعلام آمادگی احمدی‌نژاد برای اعطای «وام بزرگ» به مصر


محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران برای اعطای «وام بزرگ» به مصر اعلام آمادگی کرد.

محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه‌ای که آن را چهارشنبه ۱۷ بهمن روزنامه مصری الاهرام منتشر کرد، گفته است: «قبلا هم اعلام کرده بودم، آماده‌ایم وام بزرگ و همچنین خدمات عدیده‌ای به برادران مصریمان ارائه دهیم.»

او با اذعان به تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، گفت که صادرات ایران روز به روز در حال افزایش است.

آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش تحریم‌های سخت اقتصادی علیه ایران به اجرا گذاشته‌اند. صنعت نفت ایران از جمله بخش‌هایی است که مورد تحریم قرار گرفته است.

در همین حال مصر روز سه‌شنبه اعلام کرد که ذخیره ارزی‌اش به کمتر از ۱۵ میلیارد دلار کاهش یافته است. این رقم تنها هزینه سه ماه واردات کالای مصر را پوشش می‌دهد. این در حالی است که در هفته‌های اخیر قطر کمک‌هایی نقدی به دولت مصر ارائه داده اما به نظر می‌رسد کافی نبوده است.

در دو سال اخیر به دلیل نا‌آرامی‌های سیاسی و خیابانی، صنعت گردشگری مصر به شدت آسیب دیده است. همچنین به دلیل مبهم بودن وضعیت سیاسی و اقتصادی، سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی در مصر نیز شاهد افت شدیدی بود.

محمود احمدی‌نژاد در ادامه مصاحبه خود گفته است که تاکنون تغییری در وضعیت روابط میان ایران و مصر ایجاد نشده است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: «در دو سال گذشته تغییری حاصل نشده است اما گفت‌و‌گو‌ها میان ما افزایش یافته است. محمد مرسی رئیس جمهوری مصر به تهران سفر کرد و در قاهره نیز با وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد. تماس‌هایی درباره بحران سوریه با یکدیگر داشتیم.»

از زمان پیروزی انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، روابط ایران و مصر قطع شده است. تهران از جمله به قرارداد صلح کمپ دیوید میان مصر و اسرائیل معترض است. پس از پیروزی انقلاب مصر علیه نظام حسنی مبارک در دو سال پیش، مقام‌های ایرانی بار دیگر تمایل خود را برای برقراری روابط با مصر نشان داده‌اند. تاکنون اما وجود اختلاف‌ها مانع از تغییر در سطح روابط شده است.

محمود احمدی‌نژاد برای شرکت در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، به قاهره رفته است. پیشتر محمد مرسی برای شرکت در افتتاحیه نشست سران کشورهای عضو جنبش غیر متعهد‌ها، به تهران رفته بود.

نام‌گذاری یکی از خیابان‌های تهران به نام خالد اسلامبولی، اسلامگرایی که انور سادات رئیس جمهور اسبق مصر را در سال ۱۳۶۰ ترورکرد، همواره یکی از موانع روابط میان ایران و مصر بوده است. سادات معاهده صلح با اسرائیل را امضا کرد.

احمدی‌نژاد در این باره گفته است: «مساله نام خیابان و تغییر آن از جمله مسائلی است که به تدریج حل خواهد شد.»
XS
SM
MD
LG