لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

سخنرانی علی لاریجانی با حمله هواداران احمدی‌نژاد ناتمام ماند


اعتراض کنندگان به سخنرانی علی لاریجانی در قم . عکس از خانه ملت
اعتراض کنندگان به سخنرانی علی لاریجانی در قم . عکس از خانه ملت
گزارش‌ها حاکی است که علی لاریجانی، رییس مجلس و نماینده قم، که روز یک‌شنبه ۲۲ بهمن برای سخنرانی سالروز انقلاب در حرم فاطمه معصومه در شهر قم حضور یافته بود با اعتراض هواداران کفن‌پوش محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور، روبه‌رو شد.

وی به خاطر پرتاب مهر نماز و نعلین از سوی معترضان و سپس حمله آنها به جایگاه سخنرانی مجبور به قطع سخنرانی و ترک این جایگاه شد.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، در گزارشی نوشت: عده‌ای حدود ۱۰۰ نفر از حامیان محمود احمدی‌نژاد که برخی از آن‌ها کفن‌پوش بودند، بلافاصله پس از آن که علی لاریجانی پشت تریبون قرار گرفت، شروع به سردادن شعارهایی از جمله «لاریجانی، بصیرت، بصیرت»، «خواص بی بصیرت، مایه ننگ ملت» و... کردند، اما لاریجانی بی‌توجه به این شعارها، سخنرانی خود را ادامه داد.

این گزارش می‌افزاید که چند دقیقه بعد حامیان رییس جمهور آغاز به پرتاب مهرهای نماز حرم معصومه و بعد از آن پرتاب کفش و نعلین کردند و «به همین دلیل برخی از مردم قم و روحانیون حوزه علمیه که حامی نماینده شهرشان بودند، در جلوی جایگاه سخنرانی قرار گرفته و دست‌های خود را روی هوا نگاه داشتند تا مهرهای نمازی که به سمت جایگاه پرتاب می‌شود، به لاریجانی برخورد نکند.»

خبرگزاری ایلنا می‌افزاید که پس از آن، این افراد «نرده‌هایی که در صفوف اول و جایگاه چیده شده بود را انداخته و به سمت جایگاه سخنرانی حمله‌ور شدند که به همین دلیل محافظین رییس مجلس مجبور شدند، وی را از شبستان امام خمینی بیرون ببرند.»

بر پایه این گزارش، پس از ترک جایگاه از سوی علی لاریجانی، محمد سعیدی امام جمعه قم بلافاصله پشت تریبون قرار گرفت و خطاب به افراد حاضر در این شبستان گفت: «ای امیدهای دل رهبری، گوش به فرمان او حرکت کنید.»

خبرگزاری مهر نیز روز یک‌شنبه در خبری که بعداً از وب‌سایت این خبرگزاری حذف شد نوشت که پس از آنکه علی لاریجانی توسط محافظان به پشت جایگاه هدایت شد گروهی از معترضان در خیابان پشت شبستان حرم تجمع کرده و مانع از خروج وی از حرم معصومه شده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها این معترضان پوسترهایی از محمود احمدی‌نژاد با شعار «زنده باد بهار» و «تو به ما جرات طوفان دادی» را به دست داشتند؛ و از زمان حرکت علی لاریجانی به سمت جایگاه سخنرانی، شعارهای «لاریجانی، بصیرت بصیرت» و «رییس بی‌ولایت» نمی‌خواهیم سردادند.

علی لاریجانی قرار بود شنبه شب در مسجد امام زین العابدین قم نیز سخنرانی کند اما این سخنرانی لغو شد.

یکی از دست‌اندرکاران مراسم این سخنرانی به «بی‌باک نیوز»، از سایت‌های خبری اصول‌گرایان، گفته است: «لغو برنامه دیشب لاریجانی ارتباطی با وقایع یکشنبه گذشته مجلس و احتمال واکنش‌های مردمی نداشته است بلکه وی در تهران جلسه‌ای مهم داشته‌اند که ضرورت شرکت در آن جلسه دلیل لغو این برنامه شد.»

در خبرگزاری‌ها در مورد علت اعتراض‌های روز یک‌شنبه هواداران محمود احمدی‌نژاد به رییس مجلس توضیحی داده نشده اما این رویداد می‌تواند با تنش اخیر که میان این دو مقام جمهوری اسلامی روی داده مرتبط باشد.

محمود احمدی‌نژاد روز پانزدهم بهمن ماه نوار مکالمه‌ای از برادر علی لاریجانی و سعید مرتضوی، رییس سازمان تامین احتماعی، را در صحن علنی مجلس پخش کرد که به «فساد مالی» برادر رییس مجلس اشاره دارد.

این امر اعتراض علی لاریجانی را در پی داشت و یک روز پس از آن سعید مرتضوی دستگیر شد ولی پس از ۲۴ ساعت آزاد شد.

تنش میان روسای دو قوه مجریه و مقننه از مدت‌ها پیش ادامه داشته و از چندی پیش در زمینه‌هایی چون اختلاف نظر در اجرای برنامه هدفمندی یارانه‌ها و رعایت مصوبه‌های مجلس شدت گرفته است.

در همین زمینه روز ۱۶ مهرماه گذشته علی لاریجانی در واکنش به انتقاد محمود احمدی‌نژاد از او با این مضمون که «بعضی‌ها فقط در موقع خوشی همراه دولت هستند»، گفت: «ما آمادگی داریم که اگر با توهین‌ها مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود در روز یکی دوجین فحش را تحمل کنیم.»
XS
SM
MD
LG