لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

یمن: ۴۰ تن تسلیحات ارسالی ایران در کشتی توقیفی قرار داشت


یمن پس از بررسی محموله یک کشتی حامل تسلیحات نظامی که می‌گوید از سوی ایران برای شورشیان ارسال شده، اعلام کرد که این محموله حاوی «نزدیک به ۴۰ تن تسلیحات» بود که می‌توانست جان «میلیون‌ها شهروند یمن» را به خطر بیاندازد.

به گزارش خبرگزاری رسمی یمن، سبا، عبدالقادر قحطان، وزیر کشور یمن روز شنبه، ۲۱ بهمن، با بیان این‌که کشتی توقیف شده حامل موشک ها و مواد منفجره «بسیار خطرناکی بود»، بار دیگر تاکید کرد که این محموله از سوی ایران برای شبه‌نظامیان یمن ارسال شده بود و افزود: «یمنی ها به غذا احتیاج دارند نه بمب و اسلحه.»

وی ادامه داد: «مواد منفجره کشف شده اگر به مقصد می‌رسید، می‌توانست جان میلیون‌ها شهروند یمن را بگیرد.»

نیروهای یمنی روز چهارم بهمن‌ماه با همکاری نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا، یک کشتی حامل محموله بزرگی از تسلیحات را متوقف کردند.

یمن که تحقیقات بر روی کشتی «جهان- ۱» را از آن زمان آغاز کرده است، بارها تاکید کرده که این کشتی از سوی ایران برای شورشیان شیعه یمن ارسال شده بود، اگرچه ایران این ادعا را رد می‌کند.

به دنبال توقیف این کشتی، یمن روز ۲۰ بهمن ماه از «کمیته تحریم‌های سازمان ملل» خواست تا با یمن در جریان تحقیق بر روی این کشتی همکاری داشته باشد.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز ۲۱ بهمن‌ماه ضمن ستایش از دولت یمن به دلیل موفقیتش در متوقف کردن این کشتی، از کمیته تحریم‌های سازمان ملل خواسته است تا «فورا» به این درخواست یمن پاسخ دهد.

خانم نولند در بیانیه‌ای با بیان این‌که این اقدام ایران ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت علیه تهران است، تاکید کرده که جامعه جهانی باید کاری بکند تا ایران به تعهدات بین‌المللی‌اش پایبند باشد. تحريم‌های سازمان ملل عليه ايران، تهران را از صادرات سلاح به ساير کشورها منع کرده است.

وزارت کشور یمن می گوید که کشتی توقیف شده شامل «۷۳ تن سوخت دیزل» و «نزدیک به ۴۰ تن اسلحه، مواد منفجره و موشک» بوده است که در یکی از هفت مخزن مخصوص حمل سوخت دیزل جاسازی شده بودند.

به گزارش سایت «سبا ‌نت»، وزارت کشور یمن در بیانیه خود آورده است که این محموله حاوی «شش هزار و ۹۱۰ کیلوگرم مواد منفجره قوی، حدود بیست موشک زمین به هوای ایرانی، ۱۸ موشک‌انداز کاتیوشای ساخت ایران و همچنین ۱۰۰ آرپی‌جی» بوده است.

این محموله حاوی لوازم نظامی دیگری از جمله «موشک های زمین به زمین، مواد منفجره و دوربین‌های نظامی ساخت ایران و روسیه» بوده است.

وزارت کشور یمن می‌گوید این کشتی در مسیر حرکت خود به سمت یمن یک بار نیز از سوی گارد ساحلی عمان متوقف شده بود، اما محموله تسلیحاتی آن کشف نشده بود.

مقام های يمنی بارها ايران را به دخالت در امور داخلی اين کشور متهم کرده و از ایران خواسته‌اند تا به «آموزش و حمایت مالی» از شورشیان حوثی یمن پایان دهد. ايران اتهام حمایت از حوثی‌ها را رد کرده است.

حوثی ها پیروان مذهب شيعه زيدی هستند و از سال ۲۰۰۴ برای مقابله با آنچه که تبعيض عليه حقوق خود می‌خوانند، شش بار دست به مبارزه مسلحانه عليه دولت مرکزی زده‌اند. درگیری میان طرفین هزاران کشته برجای گذاشته است.
XS
SM
MD
LG