لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

قانونگذاران آمریکایی خواستار آزادی کشیش ایرانی‌آمریکایی شدند


عکس از فیس‌بوک سعید عابدینی
عکس از فیس‌بوک سعید عابدینی
بیش از ۸۰ نماینده کنگره آمریکا از جان کری وزیر خارجه ایالات متحده خواسته‌اند که برای آزادی کشیش ایرانی-آمریکایی از هیچ تلاشی دریغ نکند.

این قانونگذاران آمریکایی که از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه هستند، در نامه‌ای سرگشاده به جان کری، وزیر خارجه ایالت متحده، از او خواسته‌اند به هر تلاشی برای آزادی فوری سعید عابدینی متوسل شود.

آقای عابدینی که یک نوکیش مسیحی است و علاوه بر تابعیت ایرانی، تابعیت آمریکایی نیز دارد مهرماه گذشته در جریان سفری که «برای بازدید از خانواده و پیگیری تاسیس یک پرورشگاه» به ایران داشت، بدون اعلام اتهام علیه خود بازداشت شد.

در این مدت اخباری حاکی از ضرب و شتم او در زندان منتشر شده است. درخواست‌های بین‌المللی برای آزادی سعید عابدینی، ازجمله توسط وزارت خارجه آمریکا، تاکنون نتیجه‌ای نداده است.

سعيد عابدينی ۳۴ ساله و دارای دو فرزند است. او اتهام تبليغ مسيحيت در ايران را رد کرده و گفته است که تنها برای راه‌اندازی يک يتيم‌خانه به ايران سفر کرده است.

وکیل مدافع سعيد عابدينی، هشتم بهمن ماه خبر داد که موکلش به اتهام تشکيل و راه‌اندازی کليساهای خانگی به قصد برهم زدن امنيت ملی به ۸ سال حبس تعزيری محکوم شده است.

ناصر سربازی گفته است که در مهلت قانونی نسبت به رای صادره اعتراض خواهد کرد.

او در مورد آزادی موکلش نيز گفت: «وثيقه ارائه‌شده برای آزادی موکلم فعلا مورد پذيرش قرار نگرفته و هم‌چنان پيگير آزادی‌اش هستم.»

خبرگزاری دولتی ایرنا در هفته پیش از این ابلاغ حکم گزارش داده بود که سعيد عابدينی «به زودی آزاد خواهد شد.»

در همین حال نغمه عابدینی، همسر این کشیش ایرانی-آمریکایی، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که مقام‌های قضایی ایران تا به حال «بارها قول آزادی او به قید وثیقه را داده‌اند، اما به قول خود عمل نکرده‌اند».

نغمه عابدینی گفته بود که «این بار نیز پس از آن که قاضی به وکیل عابدینی گفت که گزینه وثیقه دوباره پذیرفته می‌شود، خانواده آقای عابدینی در تهران با تلاش زیاد همه مقدمات این کار را فراهم کردند، اما بار دیگر مسئول دریافت وثیقه از پذیرفتن وثیقه خودداری کرد.»

به گفته نغمه عابدینی، اظهارات وکیل مدافع در مورد آزادی قریب‌الوقوع این کشیش «پیش از امتناع مسئول مربوطه از پذیرش وثیقه» بیان شده است.

پس از این اظهارات وکیل سعید عابدینی، وزارت خارجه آمريکا در بيانيه‌ای محکوميت «سعيد عابدينی» به هشت سال زندان را تقبیح کرد و با انتقاد از آنچه «نقض مداوم آزادی‌های مذهبی در ايران» خواند، خواستار آزادی سعيد عابدينی شد.

مرکز آمریکایی «قانون و عدالت» که بر قوانین مرتبط با حقوق قانونی و حقوق بشر در آمریکا کار می‌کند، از این درخواست نمایندگان دو حزب در کنگره آمریکا استقبال کرده است.

مدیر این نهاد حقوق بشری، جوردن سکولاو، درباره این درخواست قانونگذاران آمریکایی از جان کری آورده است: «این درخواست، یک تلاش معنادار فراحزبی برای تامین آزادی یک شهروند آمریکایی است که در یکی از بدنام‌ترین زندان‌های ایران صرفا به خاطر اعتقادات مسیحی‌اش با شکنجه‌های باورنکردنی و تنبیهاتی روبه‌روست که زندگی‌اش را تهدید می‌کند»

در کنار محدودیت‌های اعمال‌شده بر اقلیت‌های مذهبی در ایران، افراد نوکیش که از اسلام به دین دیگری تغییر دین دهند نیز با آزار و اذیت روبه‌رو می‌شوند.

در همین رابطه در بخشی از سومین گزارش آقای شهید در مورد ایران که سه ماه پیش در شهریورماه منتشر شد، آمده بود که از خرداد ۱۳۸۹ تا زمان انتشار آن گزارش، ۳۰۰ مسیحی در کشور بازداشت شده‌اند و ۴۱ نفر از آنها بدون اتهام از یک ماه تا یک سال در زندان به سر برده‌اند.
XS
SM
MD
LG