لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

علاءالدین بروجردی: ایران تاسیسات فردو را تعطیل نمی کند


تاسیسات غنی سازی اورانیوم در فردو در نزدیکی قم
تاسیسات غنی سازی اورانیوم در فردو در نزدیکی قم
علاءالدین بروجردی، نماینده مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه ۲۹ بهمن با اشاره به گزارش ها در مورد احتمال پیشنهاد تعطیلی تاسیسات غنی سازی فردو در قم گفت که ایران هیچ وقت این تاسیسات را تعطیل نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای بروجردی که رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است گفت: «ما تاسیسات فردو را هیچ گاه تعطیل نخواهیم کرد و تمامی امنیت لازم برای تاسیسات اتمی حساس خود را به کار خواهیم گرفت.»

وی افزود: «این گونه گزارش ها و درخواست ها مبنی بر احتمال تعطیلی سایت فردو، برای کمک به رژیم صهیونیستی (اسرائیل) مطرح می شود.»

خبرگزاری رویترز روز ۲۷ بهمن به نقل از شماری از مقامات غربی گزارش داده بود که کشورهای ۱+۵ بنا دارند در جریان مذاکرات روز ۸ اسفند (۲۶ فوریه) در آلماتی قزاقستان، این پیشنهاد را به ایران بدهند که در ازای تعطیل‌کردن تاسیسات هسته‌ای فردو، بخشی از تحریم‌ها را که مانع تجارت طلا و دیگر فلزهای قیمتی می‌شود، لغو کنند.

به نوشته رویترز، این پیشنهاد جدید، صورت تازه‌ای از پیشنهاد سال قبل است که از ایران می‌خواست غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالا را متوقف کند، سوخت تولیدشده را به خارج از خاک ایران منتقل کند و تاسیسات زیرزمینی فردو در نزدیکی شهر قم را تعطیل کند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهارقطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ایران این قطعنامه ها را رد کرده و فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را گسترش داده است. آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های یکجانبه ای علیه ایران به اجرا گذاشته اند که فروش نفت ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و نیز مبادلات بانکی ایران را محدود کرده است.

پیشتر چند دوره گفت وگو میان گروه موسوم به پنج به علاوه یک، متشکل از کشورهای آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان با ایران برگزار شده ولی نتیجه ای در پی نداشته است. ایران همچنین چند دور گفت وگو با آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار کرده که این گفت وگوها هم به هیچ نتیجه خاصی نرسیده است.
XS
SM
MD
LG