لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

ارسال پرونده «سه نماينده مجلس» درگیر در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی به دادگاه


سرپرست دادگاه های کيفری استان تهران گفته است که پرونده سه نماينده مجلس شورای اسلامی در ارتباط با اختلاس سه هزار ميليارد تومانی به دادگاه کيفری استان تهران فرستاده شده است.

سرپرست اين دادگاه که با نام «قاضی افتخاری» معرفی شده است به خبرگزاری مهر گفته که اين پرونده در شعبه ۷۶ دادگاه کيفری در حال رسيدگی است.

خبرگزاری مهر گفته است که تنها دادگاه کيفری استان تهران صلاحيت رسيدگی به جرائم برخی از اشخاص دارد که «رسيدگی به اتهام‌های نمايندگان مجلس شورای اسلامی» از جمله آنهاست.

قاضی افتخاری در مصاحبه خود به نام نمايندگانی که پرونده آنها به دادگاه فرستاده شده است اشاره نکرده، ولی در جريان رسيدگی به پرونده اختلاس سه هزار ميليارد تومانی نام علاء الدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی، ارسلان فتحی پور، رييس کميسيون اقتصادی مجلس و همچنين محمد دهقان، عضو هيات رييسه مجلس شورای اسلامی به ميان آمد.

پرونده یاد شده که از آن به عنوان بزرگترين «اختلاس تاريخ ايران» نام برده می‌شود مربوط به اتهامات فردی به نام مه آفريد اميرخسروی صاحب مجموعه شرکت‌های زنجيره ای «امير منصور آريا» است که از سوی قوه قضاييه به زد و بندهای اقتصادی و استفاده از اعتبارهای بانکی بدون پشتوانه های لازم متهم شده است.

وی متهم شده که با استفاده از نفوذ خود و همکاری برخی افراد از جمله مقام‌های دولتی و نمايندگان مجلس اقدام به باز کردن اعتبارنامه‌های بازرگانی (ال‌سی‌های) جعلی و دريافت وام‌های کلان بانکی کرده‌است.

اين پرونده از شهريور سال ۱۳۹۰ به يکی از جنجالی‌ترين موضوعات در عرصه سياسی و اقتصادی ايران تبديل شده و در ماه‌های اخير دادگاه‌های تشکيل شده برای اين پرونده به اتهام های ۳۵ نفر از افراد درگير در آن رسيدگی کرده است.

غلامحسين محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاييه جمهوری اسلامی ايران، نهم مرداد امسال اعلام کرد که برای چهار تن از متهمان پرونده اختلاس سه هزار ميليارد تومانی حکم اعدام صادر شده و دو نفر ديگر به حبس ابد محکوم شده‌اند.

دفتر دادستانی کل کشور روز ۲۹ بهمن‌ماه اعلام کرد که اين احکام از سوی ديوان عالی کشور تاييد و برای اجرا به شعبه اجرای احکام دادسرا فرستاده شده است.
XS
SM
MD
LG