لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

امضای تفاهم‌نامه گردشگری میان ایران و مصر پس از ۳۴ سال


هشام زعزوع وزیر گردشگری مصر
هشام زعزوع وزیر گردشگری مصر
ایران و مصر چهارشنبه ۹ اسفند تفاهم‌نامه گردشگری امضا کردند. این تفاهم‌نامه را از طرف ایران محمد شریف ملک زاده معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی و از طرف مصر، هشام زعزوع وزیر گردشگری این کشور، در تهران امضا کرده‌اند.

این تفاهم‌نامه پس از ۳۴ سال قطع روابط میان دو کشور با حضور شماری از خبرنگاران امضا شده است.

روابط ایران و مصر پس از انقلاب قطع شده بود. این اقدام پس از امضای توافقنامه صلح میان مصر و اسرائیل در دوره ریاست جمهوری انور سادات و همچنین میزبانی از شاه ایران در مصر صورت گرفت.

به گزارش ایسنا، این تفاهمنامه در حالی بین دو کشور امضا شد که دو طرف بر لزوم حضور رسمی یک مقام مصری در ایران پس از ۳۴ سال قطع بودن رابطه تأکید کردند.

محمدشریف ملک‌زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران پیش از امضای این تفاهمنامه با بیان این‌که ما از این پس شاهد رشد و شکوفایی دو کشور خواهیم بود، اظهار داشت: «این همکاری دوجانبه قطعا به نفع مردم ایران و مصر خواهد بود و اتفاق بزرگی برای ایران به‌منظور تقویت گردشگری و تعاملات بین دو کشور به‌شمار می‌آید.»

ملک‌زاده سپس به بخش‌هایی از توافق‌های حاصل‌شده بین دو طرف اشاره کرد و گفت: «طرفین همکاری‌های گردشگری را از طریق تعیین دفاتر خدمات مسافرتی در کشورهای متبوع انجام خواهند داد. علاوه بر این، به‌منظور تسهیل تردد دوسویه‌ گردشگران، تسهیلات لازم برای سفر در نظر گرفته می‌شود.»

وی گفت: «وزیر جهانگردی مصر آمادگی خود را برای دادن تسهیلات در بخش روادید براساس توافق حاصله اعلام کرده است.»

هشام زعزوع وزیر جهانگردی مصر -در این نشست درباره‌ی تمهیدات مصر برای لغو کامل روادید اتباع ایرانی با توجه به اقدام یکجانبه ایران برای لغو روادید اتباع مصری، گفت: «ما براساس قوانین و مقررات در مصر، برای اتباع کشورهای دیگر روادید صادر می‌کنیم. این‌گونه نیست که برای بعضی لازم باشد یا نباشد، اما می‌توان تسهیلاتی در صدور روادید داد.»

او با تشکر از ایران برای لغو روادید یک‌طرفه گفت: «فکر می‌کنم در مصر تشریفات پیچیده‌ای درباره‌ی لغو روادید باشد و همچنین اگر بخواهیم برای ایران لغو کنیم، باید این کار را برای سایر کشورها هم انجام دهیم.»

در ادامه رئیس دفتر حافظ منافع مصر در ایران اظهار داشت: «ما تسهیلاتی را در زمینه‌روادید برای فعال‌سازی حرکت‌های گردشگری ارائه خواهیم کرد، این جزو تفاهم‌های قبلی نبود و اکنون اتفاق‌ تازه‌ای است.»

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران هم در دیدار با هشام زعزوع وزیر گردشگری مصر با بیان اینكه روابط جمهوری اسلامی ایران و مصر از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: «دو ملت بزرگ، با فرهنگ و تمدن‌ساز ایران و مصر هنگامی كه در كنار هم قرار مي‌گیرند، می‌توانند رخدادهای بزرگی را خلق کنند كه به نفع همگان و صلح، امنیت و برادری است.»

محمود احمدی‌نژاد حوزه گردشگری را یكی از عرصه‌هایی برشمرد که می‌تواند، ارتباط میان دو كشور را تعمیق و گسترش دهد.

پس از آن که نظام محمد حسنی مبارک رئیس جمهور پیشین مصر دو سال پیش سرنگون شد، تهران و قاهره برای از سرگیری روابط ابراز تمایل کردند.

شهریور ماه گذشته محمد مرسی رئیس جمهور مصر برای شرکت در افتتاحیه نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد برای چند ساعت در تهران حضور یافت. پیش از آن علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مصر رفته بود و با مقام‌های این کشور از جمله مرسی دیدار و گفت وگو کرده بود.

حدود سه هفته پیش هم محمود احمدی‌نژاد برای حضور در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، به مصر رفته بود. در این سفر احمدی نژاد ضمن دیدار با مقام های مصر اعلام کرد که ایران روادید را برای اتباع مصر که مایل به سفر به ایران هستند، لغو می‌کند.
XS
SM
MD
LG