لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

صالحی : آمادگی آمریکایی‌ها برای گفت‌وگو با گذشته فرق دارد


وزیر امور خارجه ایران گفته است که به مذاکره با آمریکا امیدوار است چون اعلام آمادگی اخیر مقامات آمریکا برای مذاکره با ایران، «با گذشته فرق دارد و شرایط هم عوض شده است».

علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران در این گفت‌وگو با شبکه سه تلویزیون ایران که عصر روز جمعه ۱۱ اسفند پخش شد، گفته است: «این اواخر آمریکایی‌ها برای گفت‌وگو اعلام آمادگی کرده‌اند که شدت و گستردگی آن با گذشته فرق دارد.»

به گفته وزیر امور خارجه ایران، در حال حاضر هر دو طرف یعنی آمریکا و ایران «احساس می‌كنند كه آمادگی برای برون‌رفت از این وضعیت ایجاد شده است».

آقای صالحی گفته همان‌گونه كه رهبر جمهوری اسلامی اخیرا گفته است «اگر نیت صادقانه آمریكایی‌ها احراز شود و صادقانه باشند و قصد تکرار رفتارهای پیشین را نداشته باشند، می‌توانیم در خصوص مذاكره بررسی كنیم. لذا من امیدوارم.»

او درباره سابقه قطع رابطه ایران و آمریکا گفته است: «مردم ایران از آمریكا گله‌هایی دارند كه این گله‌ها مبتنی بر عملكرد آمریكا در گذشته است. الان آنها (آمریکا) فهمیده‌اند ملت ایران ملتی نیست كه با فشار وادار به تسلیم شود.»

وزیر امور خارجه ایران در عین حال گفته است که اگر تحول خاصی در روابط ایران و آمریکا رخ دهد «قطعا با یک مجموعه به نام رژیم صهیونیستی هیچ کاری نداریم.»

جمهوری اسلامی، دولت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و مقامات ایران از آن به عنوان «رژیم صهیونیستی» یاد می‌کنند.

با بالاگرفتن چالش بر سر برنامه هسته‌ای ایران و همچنین پیشنهاد اخیر معاون اول رئیس جمهور آمریکا جو بایدن برای مذاکره تهران و واشنگتن، موضوع رابطه ایران و آمریکا باز هم به میان مباحثات سیاسی آمده است.

در حالی که رييس جمهوری و وزير امور خارجه ايران از پيشنهاد مذاکره معاون رئيس جمهوری آمريکا استقبال کردند، آيت‌الله علی خامنه‌ای روز ۱۹ بهمن، گفت‌وگو ميان ايران و آمريکا را به شدت رد کرد و گفت که «عده‌ای از روی ساده‌لوحی يا غرض از پيشنهاد مذاکره آمريکا خوشحال می‌شوند.»

رهبر جمهوری اسلامی که در جمع گروهی از فرماندهان و نیروهای نظامی ارتش ایران سخن می‌گفت، تاکید کرد که «مذاکره مشکلی را حل نمی کند».

ایران و آمریکا در سه دهه گذشته رابطه دیپلماتیک با یکدیگر نداشته‌اند. رهبر جمهوری اسلامی بارها با مذاکره مستقیم ایران و آمریکا مخالفت کرده و گفته است که هر زمان خود صلاح بداند اجازه این مذاکرات را خواهد داد.

«حرف آخر»

ساعاتی پیش از پخش این مصاحبه وزیر خارجه ایران در تلویزیون، ایسنا گفت‌وگویی از صادق خرازی را منتشر کرد که در آن بر نقش رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله علی خامنه‌ای، در تعیین سیاست خارجی ایران تاکید کرده و گفته بود که او «حرف آخر را می‌زند».

این سفیر سابق ایران در فرانسه در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی و از مشاوران نزدیک این چهره اصلاح‌طلب، در عین حال از رسانه‌های ایران خواست «تفسیر واقع‌بینانه و منطقی» از سخنان آقای خامنه‌ای درباره رابطه با آمریکا ارائه کنند.

به گفته او، آیت‌الله خامنه‌ای «چارچوب‌ها را درباره رابطه مذاکره با آمریکا» مشخص کرده است و «در حال حاضر توپ در زمین آمریکایی‌هاست و آنها باید تصمیم بگیرند که چگونه می‌توانند مناسبات خود را با ایران مجددا تنظیم کنند. این آمریکایی‌ها بودند که رابطه را قطع کردند و خودشان نیز باید برای برقراری دوباره ارتباط اقدام کنند.»

پیش از این مصطفی تاجزاده، عضو ارشد دو تشکل اصلاح‌طلب حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، در یادداشتی که از زندان اوین فرستاده و روز هشتم اسفند منتشر شد، از رهبر جمهوری اسلامی خواست «باید اجازه دهد این امکان برای صاحبان دیدگاه‌های متفاوت فراهم شود که بتوانند نظریات خود را در رسانه‌ها و حداقل در مطبوعات داخلی ارائه کنند تا جناح حاکم با استفاده از همه دیدگاه‌ها و با معقول‌ترین شکل ممکن با مسئله مواجه شود.»

در ۲۶ دی ماه هفت نماینده دوره‌های گذشته مجلس ایران در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور آمریکا، رهبر جمهوری اسلامی و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیشنهادهایی درباره حل پرونده هسته‌ای ایران مطرح کردند و از جمله خواستار مذاکره مستقیم ایران و آمریکا شده‌اند.

این هفت نفر که اکنون در خارج از کشور به سر می‌برند، نوشتند: «در این مقطع گفت‌وگوهای دوجانبه و شفاف بین دولت‌های ایران و آمریکا در خصوص مساله هسته‌ای ایران را مفید و موثر دانسته و از آن دفاع می‌کنیم».

دو هفته پیش از این نامه، در ۱۴ دی ماه شش فعال سیاسی ملی‌-مذهبی در نامه‌ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی نوشتند که شرایط برای مذاکره احتمالی با آمریکا «به نفع ایران نیست» و ایران باید پس از برگزاری «یک انتخابات آزاد» به پای میز مذاکره برود.

این شش چهره عمده جریان سیاسی ملی‌مذهبی ایران در نامه مفصل خود به آیت‌الله علی خامنه‌ای نوشتند: «به غرب باج ندهید ولی حق مردم ایران را پرداخت کنید».

علی‌اکبر صالحی در مصاحبه با تلویزیون ایران همچنین درباره آینده مذاکرات ایران و ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ابراز خوش‌بینی کرده و گفته است: «پرونده ما نه مثل كره شمالی است و نه مثل لیبی. ما پرونده‌مان حل خواهد شد و قاطعانه می‌گویم این‌گونه می‌شود. ما به كارمان اطمینان داریم.»
XS
SM
MD
LG