لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

آزادی نسرین تخیری، ساسان آقایی و صبا آذرپیک


نسرین تخیری، ساسان آقایی، صبا آذرپیک
نسرین تخیری، ساسان آقایی، صبا آذرپیک
سه تن از روزنامه‌نگارانی که در هفته دوم بهمن ماه بازداشت شده بودند، از زندان آزاد شده‌اند.

طبق گزارش‌ها، روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند، نسرین تخیری، ساسان آقایی و صبا آذرپیک از زندان آزاد شده‌اند. این سه تن، از جمله روزنامه‌نگارانی بودند که در هفته دوم بهمن ماه از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

نسرین تخیری، دبیر اجتماعی روزنامه اعتماد، ساسان آقایی، دبیر گروه بین‌الملل این روزنامه نزدیک به اصلاح‌طلبان، و صبا آذرپیک، خبرنگار سابق آن هستند.

از گروه ۱۸ روزنامه‌نگاری که بین ۷ تا ۱۳ بهمن بازداشت شده بودند، احسان مازندرانی، خبرنگار روزنامه اعتماد در زندان باقی مانده است. در همین حال عصر روز یک‌شنبه ۱۳ اسفند محمد جواد روح، دبیر ماهنامه مهرنامه نیز بازداشت شد.

از این گروه از روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده، پیش از این مطهره شفیعی، علی دهقان، فاطمه ساغرچی، جواد دلیری، حسین یاغچی، کیوان مهرگان، امیلی امرایی، نرگس جودکی، ریحانه طباطبایی، اکبر منتجبی، پوریا عالمی، میلاد فدایی، سلیمان محمدی و پژمان موسوی اصل به قید وثیقه یا کفالت آزاد شده‌اند.

اغلب این روزنامه‌نگاران در هجوم نیروهای امنیتی در دفتر بهار، اعتماد، آرمان، شرق و مجله آسمان، از رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان، بازداشت شدند.

پیش از این فدراسيون بين‌المللی روزنامه‌نگاران از بيانيه های وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران در مورد روزنامه‌نگاران بازداشت شده انتقاد کرده بود و آن را تهديد مستقيم عليه آزادی رسانه‌ها در ايران ارزيابی کرده بود.

اين فدراسيون همچنين برخورد مقام‌های ايرانی با روزنامه‌نگاران را«قلدرمابانه» توصيف کرده و گفته بود که آنان تلاش می‌کنند روزنامه‌نگارانی را هم که در دسترس رژيم نيستند را از طريق تحت فشار قرار دادن خانواده‌ها و دوستانشان وادار به سکوت کند.

چهار تن از گزارشگران ويژه سازمان ملل متحد،‌ عفو بين‌الملل، گزارشگران بدون مرز، ديدبان حقوق بشر،‌ کميته حفاظت از روزنامه‌نگاران، سازمان اطلاع‌رسانی و امنيت خبرنگاران ايتاليا،‌ اتحاديه روزنامه‌نگاران کانادايی مدافع آزادی بيان، شورای رسانه‌های ملی و قومی کانادا و مرکز بين‌المللی حقوق بشر در کانادا، اتحاديه اروپا و دولت‌های آمريکا، بريتانيا و فرانسه نيز اين بازداشت‌ها را محکوم کرده‌اند.

بيش از ۲۰۰ روزنامه‌نگار ايرانی،‌ در داخل و خارج از ايران،‌ نیز در بيانيه‌ای به بازداشت این روزنامه‌نگاران اعتراض کرده و خواستار آزادی آنها شده‌اند.

ايران يکی از بدترين آمارها را از نظر آزادی مطبوعات در جهان دارد. گزارشگران بدون مرز در فهرست سالانه شاخص آزادی مطبوعات، ايران را از ميان ۱۷۹ کشور جهان در رتبه ۱۷۴ قرار داده است.

«ضربه به ۶۰۰ روزنامه‌نگار»

روز دوشنبه ۱۴ اسفند، حيدر مصلحی، وزير اطلاعات ایران، روزنامه‌نگاران دستگير شده را «دست‌نشانده استکبار» خواند و گفت که با بازداشت اين روزنامه‌نگاران، دشمنان جمهوری اسلامی «آشفته» شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی دولت ايران، حيدر مصلحی در این باره گفت: «مجموعه‌ای متشکل از ۶۰۰ خبرنگار که ۱۵۰ نفر آنان در داخل کشور و مابقی در خارج کشور فعاليت رسانه‌ای خود را هماهنگ می‌کردند، مورد ضربه نيروهای وزارت اطلاعات قرار گرفته‌اند.»

حیدر مصلحی تاکيد کرد که هدف وزارت اطلاعات از این بازداشت‌ها جلوگيری از به‌وجود آمدن «فتنه»، قبل از انتخابات است.

يازدهمین انتخابات رياست جمهوری ايران قرار است روز ۲۴ خردادماه سال آينده برگزار شود.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی سه بیانیه در ارتباط با این بازداشت‌ها منتشر کرد و از جمله با اشاره به «کشف یک شبکه رسانه‌ای»، از شبکه خبری بی‌.بی‌.سی به عنوان «هسته مرکزی» آن نام برد و ادعا کرد که دیگر رسانه‌‌های فارسی زبان خارج از کشور «مرتبط یا وابسته» به آن هستند.

این دستگاه امنیتی ایران مدارک و شواهدی درباره این اتهامات مطرح‌شده ارائه نکرده است اما در آخرین بیانیه خود از احتمال پخش «اعترافات» بازداشت‌شدگان خبر داده است.

در همین حال در روزهای گذشته گزارش‌هایی از بازداشت شماری از روزنامه‌نگاران در شهرهای دیگر ایران منتشر شده است و از جمله طبق این گزارش‌ها، ۱۲ روزنامه‌نگاران در شهر ایلام از سوی اداره اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر شده‌اند.
XS
SM
MD
LG