لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

پیشنهاد آلبانی برای اعطای پناهندگی به ۲۱۰ نفر از اعضای مجاهدين خلق


 اردوگاه «حريه»
اردوگاه «حريه»
نخست وزیر آلبانی روز شنبه ۲۶ اسفندماه اعلام کرده است که کشورش به ۲۱۰ نفر از اعضای سازمان مجاهدين خلق که در حال حاضر در اردوگاه «ليبرتی» يا «حريه» در عراق بسر می‌برند، پناهندگی می دهد.

به گزارش «فاکس نيوز»، سالی بريشا، نخست وزير آلبانی، پس از ديدار با باربارا ليف، معاون وزير خارجه آمريکا و مارتين کوبلر، نماينده ويژه سازمان ملل در عراق اين خبر را اعلام کرده است.

نخست وزير آلبانی گفته است، اين پيشنهاد به دلايل «بشر دوستانه» ارائه شده است.

سازمان ملل متحد می گويد، هم اکنون بيش از ۳ هزار تن از اعضای سازمان مجاهدين خلق در اردوگاه «حريه» به سر می برند. اردوگاه حريه در نزديکی بغداد تا پيش از انتقال اعضای سازمان مجاهدين، محل استقرار نيروهای آمريکايی بود.

بخش عمده‌ای از اعضای سازمان مجاهدين خلق حدود سه دهه در پايگاهی نظامی به نام اردوگاه اشرف زندگی می‌کردند. پس از حمله نيروهای آمريکا به عراق و سقوط حکومت صدام حسين در سال ۲۰۰۳ ميلادی، اعضای سازمان مجاهدين در اين اردوگاه خلع سلاح شدند.

آمريکا در سال ۲۰۰۹ دولت مسئوليت حفاظت از اين اردوگاه را به دولت عراق واگذار کرد. پس از آن دولت عراق خواستار خروج اعضای سازمان مجاهدين خلق از این کشور شد. در نهايت بر اساس توافق بين سازمان ملل متحد، عراق و آمريکا قرار شد تا اعضای سازمان مجاهدين خلق به اردوگاه «حريه» منتقل شده و از آنجا به خارج از عراق فرستاده شوند.

اردوگاه «حريه» در ۲۱ بهمن‌ماه سال جاری مورد اصابت ده‌ها خمپاره و راکت قرار گرفت که بر اثر آن دست‌کم پنج تن از اعضای سازمان مجاهدين خلق کشته شدند.

سازمان مجاهدين خلق سال‌ها در فهرست گروه‌های تروريستی ايالات متحده قرار داشت، اما اين کشور در سال ۲۰۱۲ نام اين سازمان را از فهرست گروه‌های تروريستی خارج کرد که به دنبال آن کانادا نيز دست به اقدامی مشابه زد.

پيشتر نيز در سال ۲۰۰۸ بريتانيا و سال پس از آن، اتحاديه اروپا اين سازمان را از فهرست گروه‌های تروريستی خود خارج کرده بودند.
XS
SM
MD
LG