لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۶

«دستور» احمدی‌نژاد برای برکناری روسای دانشگاه‌ تهران و تربیت‌مدرس


سردر دانشگاه تهران.
سردر دانشگاه تهران.
منابع خبری روز دوشنبه گزارش دادند که محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای به وزیر علوم خواستار برکناری «فوری» و «بدون هرگونه ملاحظه» رییس دانشگاه تهران و تربیت مدرس شده‌است. این در حالی است که مشاور وزیر علوم اعلام کرده که چنین نامه‌ای دریافت نشده‌است.

در متن نامه‌ای که روز دوشنبه، ۲۸ اسفند، توسط خبرگزاری کار ایران، ایلنا، منتشر شد علت دستور رییس جمهوری ایران، «رویکرد سیاست‌زده و غیرعلمی و یا احیانا امنیتی» این مدیران ذکر شده‌است.

با وجود انتشار این نامه در ایلنا و برخی منابع خبری دیگر، خبرگزاری مهر اما روز دوشنبه خبر داد که «رسول ملک‌فر»، مدیر کل دفتر وزارتی وزارت علوم و مشاور وزیر، با بیان اینکه «تاکنون نامه‌ای در این زمینه دریافت نکرده‌ایم» گفته‌است که «پیش از این در خصوص برکناری این افراد شایعاتی مطرح شد اما بعید می‌دانم چنین اتفاقی رخ دهد.»

در همین حال خبرگزاری مهر روز دوشنبه با اشاره به اخبار متناقضی که در این باره انتشار یافته است نوشت که «کامران دانشجو، وزیر علوم، هم اکنون در حال تعیین تکلیف این موضوع است.»

به نوشته مهر، شایعه برکناری فرهاد رهبر، رییس دانشگاه تهران، درست پس از برکناری مرضیه وحید دستجردی وزیر پیشین بهداشت که در برابر برکناری باقر لاریجانی رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی تهران به درخواست رییس جمهور مقاومت کرده بود، مطرح شد.

این خبرگزاری می‌افزاید که «از سوی دیگر، برکناری بیژن رنجبر، رییس دانشگاه تربیت مدرس، از زمان شایعه ممانعت بر سر راه تحصیل اسفندیار رحیم‌مشایی در دانشگاه تحت مدیریتش مطرح شد.»

مهر هم‌چنین نوشت که «از سوی دیگر، شائبه برکناری رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و جهاد دانشگاهی نیز مطرح شده است.»

دلایل مطرح‌شده در نامه منتشره

در نامه‌ای که خبرگزاری کار ایران، ایلنا، با عنوان نامه محمود احمدی‌نژاد به وزیر علوم در ارتباط با درخواست برکناری روسای یادشده منتشر کرده است، آقای احمدی‌نژاد با بیان اینکه «فضای عمومی دانشگاه باید سرشار از امید و مهربانی و آزادی و احترام و اعتماد باشد» افزوده‌ که «متاسفانه و بر اساس اطلاعات دقیق در این دو دانشگاه مهم... فضای عمومی به گونه دیگری مدیریت می‌شود که نه تنها سازنده نیست، بلکه تا حدودی در نقطه مقابل حرکت عمومی ملت و شئون دانشگاه و دانشگاهیان است.»

محمود احمدی‌نژاد که حدود چهار ماه از دوره ریاست‌جمهوری او باقی است در ادامه گفت که «رویکرد سیاست‌زده و غیرعلمی و یا احیانا امنیتی توسط مدیران در محیط اجتماعی ناکارآمد و تخریب‌کننده، و در محیط دانشگاهی ناکارآمدتر و مخرب‌تر است.»

انتقاد آقای احمدی‌نژاد از رویکرد امنیتی مدیران در محیط اجتماعی و دانشگاهی در این نامه در حالی بیان می‌شود که جناح‌های سیاسی مختلف داخلی و نهادهای متعدد حقوق بشری بین‌المللی دولت وی را به کرات متهم به امنیتی کردن محیط اجتماعی و دانشگاهی کرده‌اند.

از آن‌جمله روزنامه بهار روز دهم دی‌ماه گزارش داد که بر اساس تصمیم وزارت علوم «سالانه ۳۰۰ استاد دانشگاه خانه‌نشین می‌شوند». شماری از استادان دانشگاه نیز در گفت‌وگو با این روزنامه، «روند بازنشستگی اجباری و اخراج استادان دانشگاه» از سوی وزارت علوم را «ایدئولوژیک، تبعیض‌آمیز و گزینشی» و روش‌های این وزارتخانه برای اعمال فشار بر استادان دانشگاه را «تحقیرآمیز، غیراخلاقی و غیرانسانی» توصیف کرده‌اند.

مسئله ستاره‌دار کردن دانشجویان ناهمسو با نظرات مدیران دانشگاه نیز از معضلات دانشگاه‌های ایران به‌ویژه در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد بوده‌است.

با وجود انکار قبلی برخی از مسئولان، ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش، اما روز ششم اسفند وجود دانشجویان ستاره‌دار را تایید کرد و در همین روز حجت‌الله درویش‌پور، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفت که «وزارت علوم مسئول مستقیم ستاره‌دار کردن دانشجویان است» و «باید پاسخگوی محروم شدن دانشجویان از تحصیل باشد و نمی‌تواند این موضوع را به دیگر نهادها موکول کند.»

در همین راستا وزیر علوم محمود احمدی‌نژاد از «اخراج و بازنشستگی اجباری استادان» و «اجرای تفکیک جنسیتی» در دانشگاه‌ها دفاع کرده‌است و روزنامه آرمان از قول یک مقام این وزارتخانه خبر داده که از سال جاری دانشجویان تازه وارد به دانشگاه «پالایش روانی» می‌شوند.
XS
SM
MD
LG